Behoud lijn 22 Groenplaats - UZA

Met deze petitie willen wij protesteren tegen de inkorting van lijn 22 tot Wilrijk Crematorium eind 2021.

Dit past in het kader van het decreet basisbereikbaarheid, waardoor het hele tram- en busnet wordt herbekeken tegen eind 2021.  Eén van de maatregelen hierin is dus het schrappen van een gedeelte van lijn 22, deze zal beperkt worden tot Wilrijk Crematorium. Het deel tussen Valaardreef en Bist wordt overgenomen door lijn 33, de verbinding tussen Bist en UZA via Bloemenveld verdwijnt.

Dit plan ligt momenteel op tafel, maar is nog niet volledig beslist. De Lijn stelt dit op in opdracht van de vervoersregioraad. Hierin zitten vooral de steden,gemeenten en districten waarbij de Stad Antwerpen een beslissende stem heeft. Wij, chauffeurs en reizigers van lijn 22, willen dan ook dat dit plan wordt opgeborgen.

De haltes Hulststraat, Klaproosstraat en Dr.Donnyplein zullen niet meer bediend worden. Nochtans worden deze haltes veel gebruikt. Er is een woonzorgcentrum Bloemenveld en andere voorzieningen voor senioren in de buurt van de Klaproosstraat, bedrijven, studentencampus Drie Eiken, een school, een kerkhof,... Toch plaatsen waar een degelijke bediening van openbaar vervoer niet teveel gevraagd is. Op deze manier wordt de omgeving Bloemenveld, Dr Donnyplein afgesneden van het centrum.

Maar we stellen ons ook vragen bij de verbinding tussen Valaar en Bist. Met enkel buslijn 33 vrezen we dat er niet voldoende capaciteit zal zijn tijdens de spits, vooral voor de schoolgaande jeugd. Daarom willen we ook dat lijn 22 het volledige traject tussen Groenplaats en UZA blijft rijden. Want we moeten net meer, niet minder inzetten op openbaar vervoer.

Tot slot vinden wij dat openbaar vervoer toegankelijk moet zijn en blijven voor iedereen. Iedereen heeft recht op vlot bereikbaar openbaar vervoer, zeker de meest kwetsbaren in onze samenleving. Meer middelen voor ons openbaar vervoer zijn dan ook nodig.

Teken de petitie, ga naar de fb-pagina "behouden lijn 22 tot UZA".

Deze petitie wordt ondersteund door de delegaties van ACOD-TBM, ACV en ACLVB Zurenborg.

Door te ondertekenen, machtig ik Chauffeurs lijn 22 om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.

We zullen uw telefoonnummer niet openbaar online weergeven.