BEHOUD ALTAARTRIPTIEKEN VAN DE GILDES IN DE KATHEDRAAL

Door de verbouwing van het KMSKA zijn de schilderijen van de verschillende altaren van de talloze Antwerpse Gildes sedert juni 2009 uitgeleend aan de Kathedraal te Antwerpen en vormen aldaar sedertdien IN SITU de prachtige en onnavolgbare tentoonstelling “VAN QUINTEN METSIJS tot PETER PAUL RUBENS” . Wanneer echter het museum opnieuw zijn deuren zal openen zullen deze meesterwerken opnieuw uit de kathedraal verdwijnen. Dit zou een zware kunsthistorische vergissing betekenen die beslist en ten allen prijze moet worden verhinderd.De schilderijden worden uit hun historische context gelicht en hun historische levenslijn wordt doorgeknipt. Zelfs de beste gids kan deze onmogelijk herstellen. Het gaat hier niet om het eigendomsrecht doch om de plicht voor elke eigenaar om te trachten kuntsvoorwerpen op de meest geschikte plaats aan het publiek te tonen, en dit is onbetwistbaar IN SITU. Zonder aan het eigendomsrecht te raken is permanente uitlening/ter beschikking stelling mogelijk.