Atletiekpiste in Ronse!

IMG_20190525_185037.jpg

(texte en français ci-dessous)

Ronse beschikt vandaag niet over een atletiekpiste. De lokale atletiekclub Ronse Atletiek Team moet trainen op een parking en een onverlicht veld die de hele winter onder water staat. De club staat letterlijk in de schaduw van de voetbalclub die alle mogelijkheden krijgt (kunstgrasveld 800000 euro, meerdere natuurgrasvelden met drainage, nieuwe verlichting 75000 euro, renovatie kleedkamers 210000 euro, ...).

Jeugdtrainingen op een deel van een parking en op de finse piste leiden meermaals tot onveilige situaties (bv. auto's die toch nog doorrijden en zich van niets aan trekken, kinderen die op donkere plekken hun voet omslaan gewoonweg omdat ze de putten niet zien liggen, ...). Dit werd reeds meermaals aangekaart bij het stadsbestuur maar er worden geen acties ondernomen. Hieruit kunnen we enkel maar concluderen dat de veiligheid van de 160 kinderen die aangesloten zijn bij de atletiekclub geen prioriteit krijgt bij het stadsbestuur.

De minister van Sport Ben Weyts heeft momenteel een subdsidiepot beschikbaar gesteld voor de aanleg van nieuwe en de renovatie van bestaande atletiekpistes in Vlaanderen. De subsidie dekt tot 60% (jawel!) van de totale investering. Een ongeziene steun vanuit Vlaanderen. Meerdere gemeentes maken hiervan gretig gebruik om de atletieksport in hun gemeente een nieuw duwtje in de rug te geven en kunnen hun atletiekclubs zien groeien tot clubs met 500 tot 1000 kinderen. Niettemin heeft het stadsbestuur van Ronse beslist om hiervan geen gebruik te maken en dus geen subsidiedossier in te dienen wegens "besparingen". Op hetzelfde moment worden wel investeringen in de voetbal accommodatie gestoken. Het gaat zelfs zo ver dat de voorziene locatie voor de atletiekpiste op het masterplan van de sportzone nu ingepalmd zal worden als camperplaatsen voor de toeristen.

Krijgt atletiek dan helemaal geen toekomst in Ronse?

Ronse is de enige stad in Oost-Vlaanderen die niet over een atletiekpiste beschikt, dat terwijl de atletieksport de laatste jaren een enorme groei kent.

Texte français:

Renaix n'a pas de piste d'athlétisme aujourd'hui. Le club local d'athlétisme « Renaix Athlétics Team » doit s'entraîner sur un parking et un terrain non éclairé qui est sous l'eau tout l'hiver. Le club est littéralement dans l'ombre du club de football, qui bénéficie de toutes les facilités (terrain en gazon artificiel 800000 euros, plusieurs terrains en gazon naturel avec drainage, nouvel éclairage 75000 euros, rénovation des vestiaires 210000 euros, ...).

L'entraînement des jeunes sur une partie d'un parking et sur la piste finlandaise conduit régulièrement à des situations dangereuses (par exemple, des voitures qui passent à une vitesse sans faire attention aux enfants, des enfants qui ont une entorse au pied parce qu'ils voient pas les trous dans des endroits sombres, ...). Ce problème a été signalé à plusieurs reprises auprès du conseil municipal, mais aucune mesure n'a été prise. Nous ne pouvons qu'en conclure que la sécurité des 160 enfants affiliés au club d'athlétisme n'est pas une priorité pour la commune de Renaix.

Le ministre des Sports, Ben Weyts, a mis à disposition une enveloppe de plusieurs millions d'euros pour la construction de nouvelles pistes d'athlétisme et la rénovation des clubs qui existent déjà en Flandre. La subvention couvre jusqu'à 60 % (oui !) de l'investissement total. Un soutien sans précédent de la part de la Flandre. Plusieurs communes s'en servent avec enthousiasme pour donner un nouveau élan à l'athlétisme dans leur commune et peuvent voir leurs clubs d'athlétisme devenir des clubs de 500 à 1.000 enfants. Néanmoins, la commune de Renaix a décidé de ne pas en profiter et donc de ne pas introduire le dossier de subvention pour cause « d'économies ». Dans le même temps, des investissements sont réalisés dans les accommodation de football. Dans le plan majeur ça va même que l'emplacement prévu pour la piste d'athlétisme dans la zone sportive soit désormais utilisé comme terrain de camping pour les touristes.

L'athlétisme n'aura-t-il aucun avenir à Renaix ?

Renaix est la seule ville en Flandre orientale qui n’a pas une piste d'athlétisme malgré une énorme croissance de l’athlétisme de ces dernières années.

Door te ondertekenen, machtig ik Ronse Atletiek Team om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.