Antwerpen: neen aan het wegnemen van een Tamil embleem

De afgelopen 65 jaar werden Tamils in Sri Lanka vervolgd en uitgeroeid. Velen verloren hun leven, anderen verloren verwanten en vrienden. Er zijn ongeveer 300.000 mensen gevlucht, ook naar België, om bescherming te zoeken. De Sri Lankese voerde de genocide op in de eerste maanden van 2009 tot op 18 mei 2009 het einde van de oorlog werd aangekondigd.

Om de vele slachtoffers te herdenken, heeft de Tamilgemeenschap in Antwerpen op het kerkhof aan de Floraliënlei 288 (Berchem) een gedenkteken geplaatst. In mei 2013 werd het gedenkteken geopend. Er werd een Tamil-symbool op geplaatst.

Op vraag van de SriLankese regering is dat symbool weg genomen. Niet alleen heeft de regering de Tamilbevolking in Sri Lankavervolgd, nu wordt ook de diaspora aan banden gelegd. Terwijl de internationale druk voor een onderzoek naar de oorlogsmisdaden in Sri Lanka toeneemt en de Commissie voor de Mensenrechten van de Verenigde Naties in maart een nieuwe uitspraak hierover kan doen, moeten de Belgische autoriteiten een voorbeeldrol spelen en het opnemen voor de Tamilbevolking die hier woont.

We eisen dat het embleem van de gemeenschap terug mag aangebracht worden.

GSM: 0487334316

E-mail belgiumtyo@gmail.com