Oproep bezorgde ambtenaren

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Update

2024-01-19 19:13:26

Beste collega’s,

Het is alweer even geleden dat jullie van ons hebben vernomen. Het is helaas niet gelukt jullie eerder te berichten. Maar inmiddels hebben we een (laatste) update.

We hebben naar aanleiding van de petitie gesproken met de burgemeester en de gemeentesecretaris. Daarbij hebben we duidelijk onder de aandacht gebracht dat het hijsen van (enkel) de Israëlische vlag te eenzijdig is en dat het college zich ver moet houden van dergelijke polariserende maatregelen. Dat Israel scherp moet worden veroordeeld voor de gepleegde genocide en dat de context van de bezetting niet mag ontbreken in de duiding van het huidige geweld. Dat de oorlog dus niet op 7 oktober jl. is begonnen. Daarnaast hebben we vermeld dat we vinden dat er geen bestuurlijke hierarchie mag worden aangebracht in de ernst van vormen van uitsluiting. Dat daarin geen dubbele moraal moet worden gehanteerd. Dat antisemitisme, racisme en moslimhaat allen even verwerpelijk zijn en bestuurlijk met dezelfde passie zouden moeten worden bestreden - hetgeen nu niet altijd gebeurt.

Het doel van het gesprek was voor ons om deze boodschap helder over te brengen. We hebben in elk geval het gevoel goed gehoord te zijn. Het gesprek verliep in open sfeer en was natuurlijk soms ook scherp. Maar er was wel alle ruimte om ons verhaal op tafel te leggen.

Hiermee is het proces rond de petitie voor ons tot een einde gekomen. Tot slot nog dit: het doet ons deugd dat ons bestuur ervoor kiest om ruimte te geven aan het uiten van ambtelijke gewetensbezwaren. De burgemeester heeft dit standpunt meermaals publiekelijk verdedigd. Dat verdient waardering en past bij onze stad. Bij andere overheidsinstanties is dat helaas vaak wel anders. De kortzichtige bestuurlijke reacties op de ambtelijke acties bij BuZa spreken boekdelen. Ambtenaren zijn geen amorele willoze uitvoerders. Het hoort bij onze ambtelijk vakmanschap dat we ons ook laten horen wanneer ons geweten is bezwaard door bestuurlijk beleid. Dat hebben we in onze ambtseed precies zo beloofd.

Veel dank voor het vertrouwen dat jullie in ons hebben gesteld!

Groet,

De initiatiefnemers

Hm

2023-10-27 15:31:06
Beste collega's,

We willen jullie hartelijk bedanken voor de grote steun die we voor de petitie mochten ontvangen. De reacties zijn mooi, bewogen en weloverwogen. Inmiddels zijn 480 ondertekenaars - en dat in minder dan drie dagen tijd.

Wij hebben besloten de petitie te sluiten. Sinds de petitie in de krant heeft gestaan krijgen we lelijke e-mails van buiten. Sommigen van jullie hebben openbaar getekend. We vinden het onze verantwoordelijkheid die collega’s tegen eventuele lelijke en bedreigende teksten te beschermen. Wij hebben nu geen signalen dat dit gebeurt, maar voorkomen is beter dan genezen. En: ons en jullie punt richting het college is ook met bijna 500 handtekeningen meer dan gemaakt. Dat punt is: eenzijdigheid is niet de weg.

Zoals beloofd, zullen we jullie handtekeningen aanbieden aan Peter Teesink. Wij gaan ervan uit dat op korte termijn een gesprek volgt tussen de initiatiefnemers en het bestuur en/of de gemeentesecretaris. We gaan er ook vanuit dat de uitkomsten daarvan op intranet worden gedeeld. Als technisch mogelijk, zullen we die ondanks de sluiting van de petitie ook hier nog delen.

Nogmaals hartelijk dank voor jullie steun en vertrouwen!

Hartelijke groet,

De initiatiefnemers

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.