Tegen de RIZIV-hervorming van consulten op afstand.

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Feedback na 2 maanden : mijn ervaring.

2022-10-08 12:55:07

Hallo allemaal,
Terug van vakantie begin augustus, vroeg ik me nog af hoe ik de maandagochtendtelefoontjes moest afhandelen... Ik was begonnen met het bijwerken van mijn DMI Health One, en tot mijn verbazing opende HO direct een Helena pagina voor mij.  Na een snelle test van de camera- en microfoonconfiguratie van mijn computer werd ik verzocht even te wachten.  Net lang genoeg voor de patiënt om te reageren op de verstuurde e-mail of sms en op de bijgevoegde link te klikken.   En het werkt heel goed, geen zorgen meer over teleconsulten per video!  EEN GROTE DANK AAN HDMP!!!
Voor de Ticket Modérateur heb ik ook de oplossing gevonden: ik heb een SUM UP bankkaartlezer gekocht (vanaf 20€), die werkt met een smartphone app.  Maar deze app heeft geen terminal of kaart nodig: je kunt een factuur maken en een betaallink sturen per sms (20 seconden horloge in de hand).  Deze link maakt het gemakkelijk om de patiënt te betalen, in pakweg 1 minuut, en ik krijg onmiddellijk bericht dat de betaling is verricht.  Er is dus geen follow-up van de betaling.  Het enige negatieve punt is dat SumUp 2,5% inhoudt op de transacties die het verwerkt (een percentage dat naar ik aanneem aftrekbaar is als beroepskosten, zoals bankkosten).  Daarom reserveer ik dit systeem voorlopig voor kleine bedragen zoals TM's, ook al kan de SumUp worden gebruikt als een klassieke bancontact terminal voor elke raadpleging.   Dus in de praktijk, als de patiënt een videoconsult wil, zeg ik hem dat hij 2 sms'jes zal ontvangen: de eerste met de uitnodiging om de TM te betalen die het RIZIV heeft opgelegd, en de tweede met een link naar het teleconsult.  Behalve voor oudere mensen die niet gewend zijn aan online betalingen via de smartphone en een beetje in de war raken, werkt het heel goed.  In principe beoordeel ik aan het begin van het gesprek de mogelijkheid, de patiënt kennende, om zich al dan niet met de video te redden, de te verwachten duur van het gesprek en de toegevoegde waarde van de video ten opzichte van eenvoudige telefonie.  Deel uw ervaring, en veel succes aan allen voor de visios!  Christophe Dupont

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Nieuwe regelgeving vanaf 1 augustus

2022-07-29 22:32:27

Vanaf 1 augustus werkt de code 101135 in principe niet meer.
En dus zal het nodig zijn om de nieuwe codes te gebruiken met de tariefwijzigingen die dit met zich meebrengt. Ik denk dat maar weinigen zich hiervan bewust zijn en zich concreet hebben voorgesteld hoe ze vanaf maandag te werk gaan.
Voor informatie verwijs ik naar de RIZIV-pagina die alle informatie geeft: https://www.riziv.fgov.be/nl/nieuws/Paginas/nieuwe_terugbetalingsregeling_raadplegingen_op_afstand_20220701.aspx .

En ik maak van de gelegenheid gebruik om hier een kleine enquête te lanceren: wie gaat wat doen?
Neem even de tijd om te reageren.
1. Alle teleconsulten afschaffen en alle patiënten binnenhalen in raadplegingen voor de minste vraag?
2. Gebruik de telefoon zoals nu met de nieuwe code, voor de helft van de huidige prijs?
3. Overstappen op videoconsultatie, en met welk platform in dit geval?
4. Hoe denkt u in de praktijk het remgeld te claimen en te innen?

Ik kijk uit naar uw reacties op deze site.

Over de nieuwe regelgeving over teleconsulten.
Toevallig, net als bij de eerste aankondiging van maatregelen op 24/12/2021, worden deze nieuwe codes en hun prijzen pas aan het begin van de vakantie onthuld. Na maandenlange strijd en het verzamelen van meer dan 2.000 handtekeningen van ontevreden artsen, is de enige concessie die het RIZIV uiteindelijk heeft gedaan naar aanleiding van de petitie, het aantal geautoriseerde teleconsultaties, dat niet langer beperkt zal zijn tot 4 zoals aanvankelijk aangekondigd.
Ik werd echter ontvangen door de directeur van de gezondheidsdienst, maar de vergadering werd slim uitgesteld zodat de nieuwe regeling al was besloten en besproken in de medico-mut. Ik had de duidelijke indruk dat ik werd ontvangen uit eenvoudige beleefdheid.
Toen ik in mei naar het RIZIV ging, stond ik voor Jelle Coenegrachts en haar collega Marleen Louagie (verantwoordelijke telegeneeskunde binnen het RIZIV). Ze begonnen me heel hoffelijk te vragen naar de redenen voor het verzoekschrift en de grieven van de artsen. Wat ze natuurlijk goed wisten.
Ik heb hen duidelijk gevraagd of het huidige teleconsultatiesysteem met code 101135 tot een budgetoverschrijding heeft geleid of niet. Ze antwoordden niet, en keken elkaar aan. Ik interpreteerde dit als een impliciete erkenning dat er GEEN budgetoverschrijding was.
Dus waarom al deze veranderingen? Waarom met name achteraf een eigen bijdrage vragen voor teleconsulten (RemGeld)? Waarom artsen pushen naar videoconsulten?
Ik legde hun de praktische moeilijkheden uit die dit zou veroorzaken (zie de enorme administratie om de verzameling RG's van artsen te controleren).
Ik heb toen het volgende idee doorgegeven dat in mijn lokale vereniging was ontstaan ​​en dat het probleem van het RIZIV EN het onze zou oplossen: voor mij is de enige toelaatbare manier om een ​​RG op te richten, het a posteriori te laten incasseren door de onderlinge mutualiteiten, in de kwartaalfacturen die ze naar hun lidden sturen. Dit is een idee dat we in verdere discussies naar voren kunnen brengen en dat zeker niet weggegooid mag worden. Op het eerste gezicht is het niet zo ingewikkeld om in te stellen. Maar dat idee werd door hen van tafel geveegd om een ​​of andere reden die ik nog steeds niet begrijp. Het enige voorstel dat ze mij deden om ons leven te vereenvoudigen: dat we stoppen met het verzamelen van het RG. Dus ik kom terug op de centrale vraag, waarom aandringen op het eisen van een RG als het voorstelt om het te laten vallen??? Is het doel van RG echt om een ​​vermeend risico van overconsumptie in te dammen, of gewoon om ons af te leiden van teleconsultaties??

Wordt vervolgd...

Christophe Dupont

Waar zijn we met de petitie na al die tijd?

2022-05-18 18:08:24

Hallo,
Het RIZIV weet hoe het de tijd moet nemen.
Nadat begin maart een afspraak was aangevraagd om het verzoekschrift officieel bij het RIZIV te kunnen indienen, werd een eerste afspraak vastgelegd op 7 april. Toen helaas geannuleerd, en uiteindelijk verplaatst naar donderdag 19 mei.
De reflectiecommissie over de toekomst van teleconsultatie, opgericht door minister Vandenbroucke, zette haar werk voort en de Orde van Artsen bereidt een advies over teleconsultatie voor.
Ondanks mijn herhaalde verzoeken heb ik tot nu toe niet betrokken kunnen zijn bij het werk van deze reflectiecommissie.
Ik hoop snel meer te weten en ik denk dat we een keerpunt bereiken.
We zullen waakzaam moeten zijn over wat er uit zowel de reflectiecommissie als het College van Artsen zal komen.  Zodat de strijd van deze petitie, van mening en van uw handtekeningen wordt gerespecteerd.
Bedankt voor je ondersteuning.
Dr Christophe Dupont

Ander nieuws.

2022-02-25 01:04:26

Hallo,

Het is een maand geleden sinds deze petitie werd gelanceerd, bedankt allemaal voor onze 2240 handtekeningen.

Vanuit de representativiteit die dit betekent, missschien meer dan die van andere zogenaamde representatieve organisaties, probeer ik binnen de denktanks over de toekomstige contouren van post-covid consultatie op afstand te gaan. Het is nog niet gewonnen, maar ik heb argumenten om te verdedigen, om JOU te verdedigen!

Op dit moment denk ik dat het tijd is om een ​​afspraak te maken om onze petitie bij de leiders van het RIZIV in te dienen. Om te zeggen dat meer dan 2240 artsen de teleconsultatie WILLEN kunnen blijven gebruiken zoals die twee jaar geleden werd gedefinieerd, zonder de aangekondigde groteske beperkingen.
Ik nodig degenen die met mij willen deelnemen aan deze bijeenkomst uit om zich te melden. Het a priori idee is om de week na de carnavalsvakantie naar het RIZIV te gaan.

Maar daarvoor MOET DE DRUK VERHOGEN WORDEN, dankzij de tweede petitie voor de patienten. Ik herinner de verstrooiden eraan dat collega Meulemans een tweede petitie voor patiënten heeft gelanceerd, hier is de link:
www.petities.com/tegen_de_hervorming_van_het_riziv_om_medische_teleconsulten_te_beperken

Helaas gaan we niet zo snel vooruit als zou moeten. Uw medewerking is essentieel. Neem aan het einde van elk consult 30 seconden van uw tijd om uw patiënt het doel van deze petitie uit te leggen. Idem, en nog makkelijker, aan het einde van elk teleconsult. Als het 2240 artsen lukt om 10 patiënten per dag te overtuigen om te tekenen EN om zelf vermeerderaar te worden, zal het eindelijk van de grond komen. Het succes van onze aanpak gaat alleen ten koste van onze permanente inspanningen. U kunt hier een flyer downloaden om aan patiënten te geven: Flyer 3.docx

Tot snel voor meer nieuws en nogmaals duizendmaal bedankt!

Dr. Christophe Dupont

Christophe Dupont

Wat nieuws uit de petitie.

2022-02-19 14:39:42

Hallo,

Aan het begin van de week was er een persbericht verschenen, dat ook door de medische media werd herhaald.

Vijf dagen later bleef het aantal ondertekenaars groeien : we zijn op dit moment 2187 artsen die NEE zeggen tegen de RIZIV-projecten rond teleconsultatie. Bedankt voor je ondersteuning.

Tegelijkertijd is er een tweede petitie gestart voor patiënten die totaal geen idee hebben wat er achter de schermen gebeurt en die hen in de eerste plaats enorm zal raken. Hier is de link, en ik nodig u uit om zeer actief te zijn in de distributie ervan, het succes van onze strijd hangt grotendeels ook af van de mediahype die het zal kunnen genereren. Vraag patiënten om zelf verspreiders te worden. Maak folders om aan de patiënten na de raadplegingen te geven of voeg de link toe bij het versturen tijdens een teleconsult!

Hier is een QR-code die naar dezelfde link leidt :
QR_code_public_NL_www.petitionenligne_.net_.pngIk reken op jullie om de petitie voor onze patiënten ook te verspreiden!

Dank u bij voorbaat.

Dr. C. DUPONT

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.