Red Reesinghe

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Nieuwe elementen duiken op in dossier van Reesinghe

2020-10-12 21:53:53

Uit een dossier voor de ontheffing van een Milieu Effecten Rapport, dat publiek op internet beschikbaar is, konden we vaststellen dat méér dan 6,5 ha bedreigd is door bebouwing. Maar liefst 12 hectare van het Reesinghegebied wordt bedreigd. Elkeen die dit gebied kent, weet dat het door deze bouwplannen fundamenteel verandert en kapot gemaakt wordt.

De burgemeester geeft intussen toe dat er inderdaad 12 ha bebouwd kan worden als het van de eigenaars afhangt. Voor hem komt het eigendomsrecht van speculanten vóór het belang van alle Maldegemnaars. Bij de Maldegemnaars is er geen enkele steun van de bevolking om hier te bebouwen.

Als klap op de vuurpijl is op het gewestplan te zien dat deel van de bouwzone in parkgebied ligt. De ontwikkelaars en het bestuur zijn immers van plan om de toegangsweg van het bouwproject aan te leggen in een vastgelegd en erkend parkgebied. Dit is wettelijk onmogelijk.

Wij moeten alles uit de kast halen om deze schandalige bebouwing te stoppen. Deel zeker onze online petitie. Praat erover met kennissen en vrienden. Contacteer ons met tips. Volg onze blog om op de hoogte te blijven, of onze Facebookpagina.

Binnenkort gaan wij in de ruime buurt van Reesinghe rond met de papieren petitie, met een flyer en met een A3 affiche om aan je raam te hangen. Stay tuned!

Op de foto zie je de bedreigde bosstrook in parkgebied links van de Oude Kasteeldreef.

Peter Timmerman actie Groen Maldegem

Veel méér dan 6.5 ha Reesinghegebied bedreigd voor woonbebouwing!

2020-09-11 16:01:17

Een attente volger wees er ons begin juli op dat de projectontwikkelaars van de verkaveling in Reesinghe bij de dienst MER van Omgeving Vlaanderen een dossier indienden voor ontheffing van de opmaak van een Milieu Effecten Rapport. Daaruit konden we veel leren over het geplande project. Vooral slecht nieuws eigenlijk, mocht dit project ooit gerealiseerd worden tenminste.

Voor dit volledige document, gebruik de link:

Het goede nieuws:

De projectontwikkelaar wordt door Omgeving Vlaanderen wel degelijk verplicht om een milieu-effecten-rapport op te maken voor zijn project. De ontheffing ervan wordt dus niet aanvaard.

Het kwalijke nieuws:

1. Opvallend is dat een deel van het woonuitbreidingsgebied (in het blauwe kader) niet aan de gemeente overgedragen wordt!!! Meer bepaald blijft het deel boven - ten noorden van de Kapellestraat - in de hoek met de Koning Albertlaan, in het bezit van de projectontwikkelaars. Dat betekent dat na verloop van tijd ook dit gebied nog kan verkaveld worden?!
  2. Er wordt een noodontsluiting van de verkavelingsweg voorzien naar de Kapellestraat! Deze wordt voorzien voor het geval er wegenwerken zijn aan de hoofdontsluiting. Nu nog een dreef, straks een verharde weg?!
  3. De beschermde Kasteeldreef wordt niet gerespecteerd: van aan de Brugse Steenweg loopt de hoofdontsluiting vlak naast de dreef, verderop staan tal van tuinhuizen ingepland net naast de dreef. Beschermde dreef?!
  4. Er worden 33 eengezinswoningen gepland en 8 appartementsgebouwen voor 105 wooneenheden en voor een totaal van 273 parkeerplaatsen.

Foto: de foto van het project werd geselecteerd uit het dossier voor ontheffing van MER, titelpagina. Toevoegingen van Groen Maldegem: foto werd 90° naar rechts gedraaid, kleurtoon werd verdonkerd, blauwe stippen 1 tot 4 en blauwe pijlen werden aangebracht om te verwijzen naar onze opmerkingen hieronder, ‘niet overgedragen’ werd toegevoegd binnen een blauw kader bij blauwe stip 1.

De petitie Red Reesinghe telt meer dan 800 handtekeningen. De facebookpagina Red Reesinghe heeft meer dan 200 volgers en de facebookgroep Vrienden van Reesinghe telt maar liefst 500 vrienden van Reesinghe. Ben je nog geen lid van de groep, dan nodig ik je uit om aan te sluiten.

Verspreid deze petitie zo veel mogelijk. Op die manier kunnen we meer druk zetten op het gemeentebestuur om de open ruimte in Reesinghe te behouden! Dankjewel!

Peter Timmerman actie Groen Maldegem

Uitnodiging Actie Red Reesinghe

2020-07-11 09:15:21

Geen beton en verkaveling in Reesinghe!

De petitie Red Reesinghe telt bijna 700 handtekeningen, na 3 weken looptijd en zonder extra betaalde promotie. Dat kan nog veel meer worden! Help actief mee om deze petitie te verspreiden!

De facebookpagina Red Reesinghe heeft intussen 150 volgers en de facebookgroep Vrienden van Reesinghe heeft maar liefst 360 leden. Ben je nog geen lid van de groep, dan nodig ik je uit om aan te sluiten.

Op 3 juli hield Groen Maldegem een persconferentie om de pers in te lichten over de plannen voor de verkaveling waar we actie tegen voeren. Op datzelfde moment lanceerde het gemeentebestuur de mededeling dat ze Reesinghe zouden verdubbelen. Maar Reesinghe is al open ruimte. De essentie is dat ze de open ruimte gaan verminderen met 6 hectare voor woningbouw.

Maandag 13 juli om 19h30 houden wij in Reesinghe op de locatie waar ze willen verkavelen een info-moment: Brugse Steenweg, Maldegem, in de dreef (Kasteeldreef) links naast het kasteeldomein Reesinghe. De Groen Maldegem gemeenteraadsleden zullen toelichting geven over de situatie en jullie vragen beantwoorden. Kom zeker langs naar dit info-moment. Behoud de nodige social distancing en breng een mondmasker mee.

Met spandoeken, flyers en andere middelen gaan we de actie Red Reesinghe in het straatbeeld brengen. We gaan verenigingen aanmoedigen om het Reesinghegebied actief te verkennen. Als corona het toelaat, zullen we een evenement organiseren. En natuurlijk brengen we het op de agenda van de gemeenteraad in Maldegem.

Verspreid deze petitie zo veel mogelijk. Op die manier kunnen we meer druk zetten op het gemeentebestuur om de open ruimte in Reesinghe te behouden! Dankjewel!

reesinghe2_web1.jpg

Peter Timmerman actie Red Reesinghe

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.