Wij willen roetveegpieten in Deventer

Het Sinterklaasjournaal heeft dit jaar voor het eerst alleen nog roetveegpieten. In navolging daarvan hebben veel gemeenten, scholen en verenigingen al afscheid genomen van Zwarte Piet. Even leek het erop dat ook de gemeente Deventer gefaseerd wilde overstappen op roetveegpieten. Burgemeester Ron König en wethouder Carlo Verhaar lieten weten dat dit jaar een derde van de Pieten niet zwart zou zijn, maar roetvegen zou hebben. Volgend jaar zou dat twee derde zijn, en het jaar daarna zouden alle Pieten roetvegen hebben.

Helaas zijn de burgemeester en de wethouder nu onder druk van een kleine maar luide groep Zwarte Piet-aanhangers teruggekomen op die beslissing.

Met deze petitie willen we de burgemeester en wethouder laten weten dat er ook inwoners van de gemeente Deventer zijn die de afschaffing van Zwarte Piet juist wel toejuichen. Op die manier past ons Sinterklaasfeest bij wat kinderen straks op televisie zien bij de landelijke intocht en op het Sinterklaasjournaal. En een inclusief Sinterklaasfeest, zonder racistische elementen, maakt het voor álle kinderen fijn om Sint en Piet te verwelkomen in onze gemeente.

Wij roepen de wethouder en de burgemeester van de gemeente Deventer op om hun rug recht te houden en een intocht met alleen roetveegpieten te organiseren. Zo kan iedereen genieten van het Sinterklaasfeest.

Deze petitie zal worden aangeboden aan wethouder Carlo Verhaar.

Door te ondertekenen, machtig ik Asha ten Broeke om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.