Vóór een veilig en adembenemend oud en nieuw!

Het afsteken van vuurwerk met oud en nieuw is een geweldige traditie. Iedereen heeft de beelden gezien van de verschillende vuurwerkshows in de grote steden van de wereld bij het aanbreken van het nieuwe jaar. Adembenemend mooi. Een traditie die we zeker in ere moeten houden.

Toch denkt zeventig procent van de Nederlanders dat er iets moet gebeuren. In een recent onderzoek blijkt dat de meerderheid voor het georganiseerd en professioneel afsteken van vuurwerk is. De meeste Nederlanders zijn vóór een verbod op de verkoop van consumentenvuurwerk. Vanwaar deze kentering?

We zijn met z’n allen steeds bewuster gaan leven. We zijn ons steeds meer bewust van onze verantwoordelijkheid naar onze planeet, onze kinderen en onze buren. We scheiden het afval, gebruiken duurzaam opgewekte stroom en zijn massaal gestopt met roken, om mar een paar dingen te noemen. Op veel gebieden is de wetgeving drastisch veranderd en is het gebruik van tabak en alcohol in de openbare ruimte teruggedrongen. In deze trend naar een duurzame, veilige samenleving past ook een herbezinning op het gebruik van vuurwerk.

Het traditioneel afsteken van vuurwerk dat tientallen jaren geleden vooral leuk en onschuldig was, is in de loop van de tijd uitgegroeid tot enorme proporties. Als we ons realiseren dat er de afgelopen jaren voor circa 65 miljoen euro per jaar aan vuurwerk is afgestoken (in vergelijking tot de jaren ’80 waarin er voor circa 2 miljoen gulden de lucht inging…) moeten we tot de conclusie komen dat het wellicht tijd is voor bezinning en strengere regels.

Al in de jaren ’80 van de vorige eeuw ging het mis en verschenen de eerste berichten in de media van grootschalig vandalisme met vuurwerk – lang voordat het illegale vuurwerk op grote schaal ons land binnenkwam. De maatschappij veranderde en grote groepen jongeren vonden in het vuurwerk afsteken een uitlaatklep, of – zoals oogarts Tjeerd de Faber het in een interview omschreef – een verslavende optelsom van testosteron, adrenaline, alcohol en buskruit. De gevolgen kent iedereen: Elk jaar weer honderden gewonden en voor miljoenen euro’s aan schade. En dan hebben we het nog niet over het traumatiserende effect dat het heeft op (huis)dieren.

Nederland vuurwerkvrij vertegenwoordigd de grote meerderheid van de Nederlanders die de vuurwerktraditie weer in ere wil herstellen als iets waar de hele samenleving van kan genieten op een veilige en verantwoorde manier. Door het vuurwerk te concentreren op daarvoor geschikte locaties en te laten afsteken door opgeleide professionals kan iedereen genieten van adembenemend mooi vuurwerk zonder de negatieve gevolgen waar we nu helaas zo vertrouwd mee zijn geraakt.

Ons doel: De wetgeving rond het vuurwerk hoog op de politieke agenda te krijgen, en de politiek ervan overtuigen dat het nu tijd is om door te pakken en naar de wens van de samenleving te luisteren.

Stichting Nederland Vuurwerkvrij    Neem contact op met de schrijver van de petitie