Verkeersveiligheid kruispunt Smits van Oyenlaan - Beekstraat Nuenen

Beste wethouder Löwik,

Nadat ik vandaag (26 juni 2023) getuige was van het derde verkeersongeval deze maand op het zelfde kruispunt (Smits van Oyenlaan – Beekstraat) voel ik de noodzaak om een dringend beroep te doen op u en de gemeente om serieus naar de verkeersveiligheid te kijken. Zelf woon ik vlakbij en heb afgelopen jaren regelmatig hard horen remmen, gevolgd door een (harde) klap. Gezien mijn hulpverleningsachtergrond voel ik mij geroepen om te kijken of ik eerste hulp kan bieden maar wel ieder keer met angst ernstig gewonden aan te treffen.

In tegenstelling tot alle andere kruisingen op de Smits van Oyenlaan in Nuenen zijn er op dit kruispunt geen voorzieningen om veilig over te kunnen steken (brug, tunnel, kruispunt of rotonde) en gaat het dus regelmatig mis.

Probleem is dat de Smits van Oyenlaan, zeker nu de verkeersdrukte na Corona alleen maar meer lijkt te zijn geworden, erg druk is. Wanneer je vanaf de Beekstraat de Smits van Oyenlaan wil opdraaien (vanuit Nuenen Oost naar Eindhoven of vanuit Nuenen centrum naar Gerwen) is dit op drukke tijden bijna onmogelijk waardoor mensen risico’s gaan nemen. Ook de Smits van Oyenlaan simpelweg oversteken is een grote uitdaging in de spits. Als er al een gaatje in de stroom van de ene kant zit komt er weer een stroom van de andere kant. ’s Ochtends staat het verkeer vanuit Gerwen richting Eindhoven vaak zelfs in een file stil waardoor je er alleen tussenkomt als er iemand zo vriendelijk is je er tussen te laten. Maar dan moet je wel al het risico nemen de eerste rijbaan over te steken en midden op het kruispunt te gaan staan (komende vanaf Nuenen Oost) en dan maar hopen dat iemand je er tussen laat en dat er niemand vanaf de Smits van Oyenlaan wil afslaan de Beekstraat in want dat gaat dan niet en dan sta je (illegaal) het kruispunt te blokkeren. Wat natuurlijk weer tot irritatie bij bestuurders leidt.

Daarnaast wordt er vrij hard gereden waardoor het voor fietsers ook erg opletten geblazen is met oversteken. De snelheid is vermoedelijk ook (mede) debet aan een aantal ongevallen. Ik durf mijn kinderen dit kruispunt niet over te laten steken.

Wat ik dan ook niet begrijp, is dat uit het onderzoek naar verkeersleefbaarheid en bereikbaarheid in 2021 is gekomen dat de Smits van Oyenlaan een nog drukkere bundelroute moet worden zonder extra voorzieningen op dit kruispunt. Hoe komen we dan ooit nog vanuit Nuenen Oost deze weg op in de spits? En hoeveel ongelukken gaan er nog gebeuren?

Een alternatief dat meerdere mensen vanuit onze wijk (Beekstraatse Velden, dat aan de Smits van Oyenlaan grenst) nemen, is door heel Nuenen Oost rijden en dan via de stoplichten op de Laan van Nuenhem alsnog de Smits van Oyenlaan op. Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn van een bundelroute, allemaal mensen die dwars door de wijk gaan rijden omdat ze de bundelroute niet op komen?

Ik roep u dan ook dringend op om iets aan de verkeersveiligheid op dit kruispunt te doen (Een rotonde? Een stoplicht?). Voor de verkeersveiligheid nu en in de toekomst!

Overigens ben ik een groot voorstander van fietsen en doe dit ook zoveel mogelijk maar helaas is dat niet altijd mogelijk en is gebruik van de auto soms noodzakelijk.

In afwachting van uw reactie.

Met vriendelijke groet, Mede namens alle ondertekenaars,

N. Burgemeester

Schematische_weergave_van_de_situatie_in_de_spits.pngDe_alternatieve_route_om_de_wijk_uit_te_komen_in_de_spits.pngAnderegglaan 2 Nuenen

Door te ondertekenen, machtig ik Nanda Burgemeester om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.