UNITED FOR HOUSING - Een open brief van huurders

Bildschirmfoto_2020-03-19_um_10.10_.45_1.png

United For Housing

19.03.2020

Open brief van huurders aan huisbazen wereldwijd met de vraag huurprijzen in te perken in deze tijden van crisis

Het coronavirus raast door de wereld. We voelen ons allen onzeker en bezorgd. Niemand kan voorspellen wat er te gebeuren staat in de volgende weken en maanden. Ook al is het niet duidelijk wat er ons te wachten te staat in de nabije toekomst, wat wel vast staat is dat de (broodnodige!) maatregelen van overheden grote gevolgen hebben voor velen onder ons. Cafés sluiten de deuren, net zoals restaurants en alle niet-essentiële winkels. Dit betekent echter ook dat veel mensen van de ene op de andere dag hun job, al dan niet tijdelijk, kwijt zijn. Vooral voor werknemers zonder vast contract heeft dat vergaande gevolgen voor hun inkomen. Winkelbedienden, horecawerknemers, mensen die werken in de culturele sector, zelfstandigen, kinesisten, jobstudenten met uurcontracten, kortom iedereen die niet van het privilege geniet vanuit thuis te kunnen werken of garantie te hebben op een vast loon: zij ervaren nu een stevige financiële tegenslag.

Toch moet iedereen die een woning huurt nog steeds de gewoonlijke huurprijs betalen. Hier klopt iets niet. Het betalen van huur, zonder over een inkomen te beschikken, zal deze globale gezondheidscrisis doen uitdraaien op een ramp die onze persoonlijke financieën nog harder treft dan nu al het geval is.

Als we niet willen dat deze bizarre tijden uitgroeien op een verdere huisvestingcrisis, moeten huurbetalingen bevroren of verlaagd worden tot we gezamenlijk deze uitzonderlijke tijden achter ons hebben. Daarom vragen wij dat

huiseigenaars zich solidair opstellen tegenover hun huurders in moeilijkheden, door  de huur tijdelijk te bevriezen of te verlagen.

De Covid-19 crisis is een test voor het gezamenlijke handelsvermogen en de collectieve verantwoordelijkheid van ons allen. De enige manier dat we ons door deze moeilijke tijden kunnen werken is door samen te handelen en ons solidair tegenover onze medemens op te stellen.

Door deze open brief te tekenen, als huurder of als huiseigenaar, help je deze kwestie aan de oppervlakte te brengen en steun je huurders in moeilijkheden over de wereld heen.

United for housing - Verenigd voor huisvesting

Door te ondertekenen, machtig ik UNITED FOR HOUSING om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.