Turks als keuzevak op middelbare scholen

Er wordt Engels, Duits, en Frans in het onderwijs in Nederland geleerd zonder vrees voor een imperialistische backlash. In Turkije wordt het Kurmanji (Koerdisch) als keuzevak gegeven op middelbare scholen indien er tien of meer leerlingen zich ervoor inschrijven (de minimaal tien inschrijvingen regel geldt voor elke keuzevak in Turkije). Wij geloven dan ook dat vrees irrationeel zou zijn, gezien het Turks niet geassocieerd is met een religie of ideologie, en Turkije zich aan de andere kant van Europa bevind.

Sterker nog, van Atilla de Hun tegen het Romeinse Rijk, tot de Spaanse Inquisitie en de Tachtigjarige Oorlog ('Liever Turks dan Paaps'), tot de Eerste Wereldoorlog heeft de geschiedenis uitgewezen dat in tijden van oorlog Nederland en Duitsland, en Turkije natuurlijke bondgenoten zijn.

Turken zijn de grootste niet-Westerse minderheid in Nederland. Turks als keuzevak, naast het Duits en Frans, zal vertrouwen kweken tussen de bevolkingsgroepen. Ook zal elke vorm van wantrouwen jegens de overheid van Nederland door de Turkse wereld, inclusief de Turks-Nederlandse gemeenschap en Turkije, als irrationeel worden gezien.

Sommige Turkse-Nederlanders eindigen ook tussen twee werelden in. Ze spreken het Nederlands niet als moedertaal, maar door het feit dat ze nooit onderwijs in het Turks hebben gehad zijn ze ook niet in staat literatuur in het Turks te lezen. Helaas kunnen deze mensen daardoor veel dingen wijs gemaakt worden, zonder dat ze in staat zijn het te onderzoeken.

Het Turks van de Turkse-Nederlanders op een literair niveau krijgen biedt ook kansen voor het bedrijfsleven. Turkije heeft de 18e grootste economie van alle landen wereldwijd, en in tegenstelling tot sommige andere landen is deze niet gefundeerd op grondstoffen. Ook is Turkije lid van het OECD.

Door de moderne communicatiemiddelen en de sterke Turkse filmindustrie zullen de Turkse-Nederlanders niet volledig geassimileerd kunnen worden. Wat wel kan gebeuren, is dat de Turkse-Nederlanders een sterkte van Nederland zijn in plaats van een zwakte.

Daarom hopen wij dat in het belang van heel Nederland, dat naast het Duits en Frans, op middelbare scholen in Nederland ook de keuze wordt geboden om het Turks te leren. Niet een verplichting, slechts een keuze, om onze toch al zo sterke banden nog verder te versterken.

Met vriendelijke groet,

Turkse-Nederlanders die verliefd zijn op Nederland

Meer feiten over het Turks:

Turkse talen worden als moedertaal gesproken door 165 tot 180 miljoen mensen wereldwijd, en als we de genen die het Turks als tweede taal spreken erbij nemen stijgt dit aantal tot boven de 200 miljoen (bron). Bijna tachtig miljoen sprekers bevinden zich in Turkije.

Onder andere 12 miljoen Oeigoeren in China, 15 miljoen Tataren in Rusland, en 15 miljoen Azeris in Iran spreken een Turkse taal. Daar zitten bijvoorbeeld de Korasanen (meer dan 1 miljoen sprekers), de Kashkai (meer dan anderhalf miljoen sprekers), en de Turkmenen in Iran (ongeveer anderhalf miljoen sprekers) niet bij inbegrepen. In Rusland zijn 30 miljoen mensen van Turkse afkomst (bron, laatste twee zinnen).

Landen waar een Turkse taal de hoofdtaal is, zijn: Turkije, Azerbeidzjan, Turkmenistan, Oezbekistan, Kyrgyzstan en Kazakhstan.

Sommige Turkse talen zoals het Oezbeeks en het Turks dat in Turkije gesproken wordt liggen wat verder uit elkaar, maar bijvoorbeeld het Turks dat in Turkmenistan en Azerbeidzjan wordt gesproken ligt dichter bij het Turks dat in Turkije wordt gesproken, dan dat het Vlaams bij het Nederlands ligt. Dat geld ook voor Gagaoezen en Krim-Tataren bijvoorbeeld.