STOP! Sluiting Spoed eisende hulp Lange Land Zkh Zoetermeer!

Lange Land Ziekenhuis - Spoedeisende hulp dicht??!!!

Verbazing en boosheid voerde de boventoon op de speciale persbijeenkomst op het gemeentehuis. De zorgverzekeraars hebben in hun nieuwe plan laten weten dat ze de spoedeisende hulp en de intensive care afdeling van het Lange Land ziekenhuis willen sluiten. Dit om kosten te besparen.
Topman Jan Willem Brinkman van het Lange Land is enorm verbaasd door het plan van de zorgverzekeraars. “De kosten nemen niet af, maar juist toe. Er zal meer gebruik worden gemaakt van de ambulance bijvoorbeeld. Ook de risico’s nemen enorm toe als we moeten sluiten. Het is bewezen dat dit tien doden per jaar zal kosten.”
De sluiting van de spoedeisende hulp en de intensive care zal op termijn ook betekenen dat de kraam- en kinderafdelingen moeten sluiten. Ook dit is onacceptabel vinden zowel het ziekenhuis als de huisartsen.

“We vallen terug naar de jaren ’80″
Dokter Luyendijk (huisarts) “Dit is het einde van het ziekenhuis en de goede zorg in onze stad. Wij huisartsen maken ons grote zorgen! We gaan dadelijk weer terug naar de jaren ’80 waar we met moeite een ziekenhuis kregen voor 50.000 mensen. Nu hebben wij 170.000 mensen in ons gebied en willen ze het ziekenhuis weghalen.”
Ook wethouders Edo Haan en Klaas-Jan de Jong zijn erg geschrokken van dit nieuws. Zij kunnen zich niet voorstellen dat een stad als Zoetermeer geen basisziekenhuis zou hebben. Edo Haan: “De timing van de zorgverzekeraars is vast niet toevallig nadat iedereen zijn zorgverzekeraar al heeft gekozen.” De wethouder is zichtbaar boos en vindt dat met name verzekeraar CZ dit niet kan maken. Hij stelt dat de gemeente er alles aan zal doen om dit niet te laten gebeuren.
CZ, VGZ, Menzis en Achmea steunen het plan om afdelingen te sluiten. Edo Haan: “Ik hoop dat Zoetermeerders hun stem laten horen, daar zijn mogelijk de verzekeraars gevoelig voor. Ook zullen we steun vragen aan de provincie. Ik zou burgers oproepen om naar een andere zorgverzekeraar te gaan. Natuurlijk zullen wij deze ontwikkelingen nauwlettend volgen.”
Ziekenhuis topman Brinkman legt uit dat de zorgverzekeraars hun voorstel zien als een ‘voorstel tot dialoog.’ Het ziekenhuis heeft al een tegenvoorstel gedaan om de afdelingen te behouden.

Bent u ook voor het behoud van de spoedeisende hulp in Zoetermeer? Teken dan nu de petitie! Bij voorbaat dank voor uw getoonde interesse en steun !

Bezorgde burger van Zoetermeer    Neem contact op met de schrijver van de petitie