Red onze Janus hartje Noordwijk 🙏🏼

Hallo allemaal m'n eerste petitie is hier!

Teken en deel mijn petitie zoveel mogelijk zodat Janus zijn vaste plek behoud en vuurtorenplein Noordwijk beide onderhoud nodig zullen blijven hebben! Een eerbetoon aan onze cultureel monument beschermd dorpsgezicht Janus en vuurtorenplein, Allebij zeer belangrijk voor inwoners van het dorp!

Belangrijk: door een monument te verplaatsen, verliest het zijn historische context en de omgeving waarin het stond verliest aan historische zeggingskracht. Kort maar krachtig: Ze moeten afblijven van Janus!!

Janus Onze (cultureel monument een beeld gemaakt door de haagse Kunstenaar Joop van Kralingen 1916-2001) is in gevaar en dient zijn plek te behouden velen mensen maken zich grote zorgen om Janus waaronder mij dat ze hem willen verplaatsen!!! We weten vooral dat je van kerken, kastelen en vooral van culturele monumenten van af moet blijven dat valt onder cultureel erfgoed! De gemeente Noordwijk heeft inmiddels ook grootse plannen voor het vuurtorenplein voor een tijdelijke herinrichting (dus in dit geval sloop)

Ze weten niet met hoeveel waarde ze omgaan en dat de grote rol nostalgie hierbij speelt, overigens hoor je vooral monumenten, prachtige aloude pleinen te respecteren wie het ook ooit zo bedacht heeft en het een grote schande is voor de tijd van nu wat er momenteel zich afspeelt!

Janus is het beeld van de Romeinse God Janus, De God met de 2 gezichten en de naamgever aan de maand Januari. Dit beeld staat op het vuurtoren plein in Noordwijk sinds 1964 en het zou voor velen Noordwijkers het hart breken als Janus verplaatst zou worden. Teken alsjeblieft mijn petitie om dit plan van de gemeente tegen te gaan ze weten absoluut niet en hebben vooral geen enkel besef wat ze onze Janus aan doen 🙏🏼🥺😨

Onze Janus is een beschermd dorpsgezicht en is vooral enorm veel waard voor ons mooie dorp.

Zo'n prachtige plein en cultureel monument hebben beide onderhoud nodig maar geen einde!

IMG_1824.jpg

Door te ondertekenen, machtig ik Gerrit Springer om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.