Rabobank verplicht haar klanten om iedere dag in te loggen

Vanaf 1 juli 2013 verplicht de Rabobank haar klanten om iedere werkdag in te loggen om de Berichten Inbox te controleren. Alsof wij klanten niets beters te doen hebben? Hoe doe je dat tijdens vakantie of ziekte? Of als parttimer? Of als de Rabobank-website niet werkt, bijv. door die recente DoS-aanvallen?

Met hooguit een paar berichten per maand zit je dus het grootste deel van de tijd voor niets in te loggen, totaal weggegooide tijd! En als er dan sporadisch een bericht is, gaat het meestal over deprimerende renteverlagingen op spaartegoeden, daar doe je tóch niets aan, dus is dat nou zo belangrijk om binnen een dag achter te komen?!

Stel dat méér banken deze regel overnemen, dan ben je straks elke dag een half uur met PIN-pasjes en calculatortjes in de weer als je meerdere bankrekeningen hebt!

Deze absurde nieuwe regel is vastgelegd in lid 24.2 van de Algemene voorwaarden voor elektronische diensten van de Rabobank 2013 die vanaf 1 juli gaan gelden voor klanten die Internetbankieren, Internetbankieren Pro, Mobielbankieren of de Girofoon gebruiken. Ben je het niet eens met deze voorwaarden, dan kun je aangeven dat je ze niet wenst te accepteren, maar dan kun je geen gebruik meer maken van elektronische diensten en beland je dus in het stenen tijdperk. Weglopen is ook niet eenvoudig, zeker niet als je bij de Rabobank leningen hebt lopen, automatische incasso's aan de rekening gekoppeld hebt, enz. En bovendien, waar ga je naartoe, met de recente overnames in de bankensector zijn er niet veel alternatieven meer over...

Het is onduidelijk welke sanctie er op deze regel staat, maar wat als je slachtoffer van fraude wordt, de Rabobank via de Berichten Inbox informatie over een nieuwe fraude-methode heeft verspreidt, en je een dag niet ingelogd hebt. Het lijkt me niet ondenkbaar dat je dan zelf voor de schade opdraait!

Ik kan me de tijd nog herinneren dat een rekening bij de bank volledig gratis was, ook afschriften, dat we zelfs rente op onze betaalrekening kregen, dat op de hoek van de straat een bankfiliaal zat, waar je bovendien zonder afspraak welkom was, en dat je de bankmedewerkers persoonlijk kende.

Inmiddels kost alles geld : PIN-pas, Internetbankieren, afschriften e.d., krijg je al láng geen rente meer op je betaalrekening, is een groot deel van de filialen opgeheven, ben je bovendien alleen welkom als het je gelukt is om een afspraak te maken, en heb je alleen nog contact met de bank via onpersoonlijke computersystemen of callcenters. Deze nieuwe vorm van bankieren wordt je opgedrongen, in de maag gesplitst, je hebt feitelijk geen keuze. Als het dan vatbaar voor fraude blijkt, schuift de bank de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid ook nog eens doodleuk door naar de klant.

Laten we deze nieuwe voorwaarden niet klakkeloos accepteren, en slaafs dagelijks gaan inloggen, maar met ons allen protest aantekenen tegen deze absurde nieuwe regel, dan komt de Rabobank hopelijk tot inkeer en haalt zij lid 24.2 uit haar algemene voorwaarden!!!