Atelier Pieter Janssens

spacewalker_+_tekst.jpg

Update (25/01/2024): VALT NA 25 JAAR ATELIERWERKING DEFINTIEF HET DOEK?

Nadat vorig jaar in januari de helft van Pieter Janssens zijn atelierruimte in de Molens van Orshoven werd afgenomen, kreeg hij in december nog slechter nieuws. Per 1 januari 2024 moest Pieter zijn atelier verlaten, zijn contract werd niet verlengd. Alweer zonder overleg, zonder enige uitleg waarom.

Stad Leuven heeft recent de dagelijkse werking van de Maakleerplek aan een nieuwe VZW overgedragen.
Zij hebben andere plannen met zijn atelierruimte en beslissen op eigen houtje aan wie ze een contract aanbieden. In de verzelfstandiging van de Maakleerplek is Pieter, noch buurtcomité Vaartkater de afgelopen maanden ooit betrokken geweest. Het is dan ook een bijzonder zure appel om te vernemen dat zijn contract niet wordt verlengd. De VZW Maakleerplek steekt al weken haar kop in het zand en wil niet praten of bemiddelen.
Zopas werd zelfs de elektriciteit en het toilet afgesloten.

Uiteraard geeft Pieter zich niet gewonnen. Samen met enkele freelancers werkt hij moneteel verder onder precaire, stresserende omstandigheden.
Samen met buurtcomité Vaartkater nam Pieter een advocaat onder de arm om via juridische weg de zaak aan te kaarten. Eerdere pogingen tot bemiddeling heeft de VZW  afgewimpeld. Samen met tal van buurtbewoners en buurtcomité Vaartkater hoopt Pieter nog steeds op gezond verstand van zowel de politiek als de VZW.

Hoe kan jij steunen?
-Verspreid deze petitie verder onder je kennissenkring.
-Laat aan de politiek weten dat je niet akkoord bent met deze beslissing. Je kan dit doen via Dien een klacht in bij de dienst | Stad Leuven
-Buurtcomité Vaartkater organiseert op zondag 28 januari van 15u tot 17u een nieuwjaarsdrink aan het atelier. Steun ons en drink een glaasje bubbels mee. Welkom!

Oorspronkelijke post (08/12/2022): FLOATING FREE, IS THIS THE END?

Beeldend kunstenaar Pieter Janssens werkt al 23 jaar op zelfstandige basis in een atelier aan de Molens van Orshoven. Hij knapte het gebouw eigenhandig op en droeg al die tijd met veel respect zorg voor dit industriële erfgoed. De laatste jaren is de buurt rond de Molens zeer levendig geworden. Pieter is samen met andere bewoners de drijvende kracht achter buurtwerking Vaartkater.

In januari 2023 wil stad Leuven de helft van zijn werkruimte afnemen en zal zijn huurprijs per m² 5x duurder worden.

In 2012 heeft Pieter de expositie ‘Set Off’ georganiseerd, een tentoonstelling om de leegstand in de Molens aan te kaarten. De Spacewalker boven zijn atelier is nog steeds een stille getuige van deze wake-up call. Ironisch genoeg maakt de stad het Pieter nu heel erg moeilijk om in zijn atelier te kunnen blijven, ondanks dat hij zijn ruimte en kennis wil delen met andere organisaties in de Maakleerplek.

Komt er een einde aan 23 jaar werken, creëren, maken, verbinden… in het atelier van Pieter Janssens in de Molens van Orshoven? Teken deze petitie en steun Pieter met zijn vraag om in zijn atelier te kunnen bijven.

Door te ondertekenen, machtig ik Pieter Janssens om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.