Atelier Pieter Janssens

spacewalker_+_tekst.jpg

Beeldend kunstenaar Pieter Janssens werkt al 23 jaar op zelfstandige basis in een atelier aan de Molens van Orshoven. Hij knapte het gebouw eigenhandig op en droeg al die tijd met veel respect zorg voor dit industriële erfgoed. De laatste jaren is de buurt rond de Molens zeer levendig geworden. Pieter is samen met andere bewoners de drijvende kracht achter buurtwerking Vaartkater.

In januari 2023 wil stad Leuven de helft van zijn werkruimte afnemen en zal zijn huurprijs per m² 5x duurder worden. Een onbegonnen zaak voor Pieter om in zijn atelier te kunnen blijven.

In 2012 heeft Pieter de expositie ‘Set Off’ georganiseerd, een tentoonstelling om de leegstand in de Molens aan te kaarten. De Spacewalker boven zijn atelier is nog steeds een stille getuige van deze wake-up call. Ironisch genoeg maakt de stad het Pieter nu heel erg moeilijk om in zijn atelier te kunnen blijven, ondanks dat hij zijn ruimte en kennis wil delen met andere organisaties in de Maakleerplek.

Komt er een einde aan 23 jaar werken, creëren, maken, verbinden… in het atelier van Pieter Janssens in de Molens van Orshoven? Teken deze petitie en steun Pieter met zijn vraag om in zijn atelier te kunnen bijven.

Door te ondertekenen, machtig ik Pieter Janssens om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.