Atelier Pieter Janssens

spacewalker_+_tekst.jpg

UPDATE (6/09/24): PIETER JANSSENS GAAT IN BEROEP.

In het jaar waarin Pieter Janssens normaal zijn jubileum had moeten vieren, trekt de stad Leuven een streep door zijn atelier en dagvaardde zij de kunstenaar.  Pieter moest namelijk op 4 januari zonder enige objectieve reden zijn atelier verlaten, wat hij heeft geweigerd.

De stad Leuven stond enige tijd open voor bemiddeling maar is op een bepaald moment overstag gegaan onder druk van vzw Maakleerplek om hem te dagvaarden tot uitdrijving.

Pieter en buurtcomité Vaartkater hebben daarop een aanvraag tot verzoening ingediend bij de vrederechter en een procedure tot bemiddeling bij de stad maar vzw Maakleerplek weigerde hierop in te gaan en stuurde tot 3x toe haar kat.

Vermits Pieter niet vertrok werd eind januari de elektriciteit van het atelier afgesloten en werden de sloten van gemeenschappelijke ruimtes veranderd zodat Pieter geen toegang meer had tot de sanitaire ruimtes.

Begin februari volgde een dagvaarding met de eis om binnen de 48 uur na de betekening van het vonnis te vertrekken.

Eind april heeft de vrederechter haar vonnis uitgesproken. De rechter oordeelde dat de stad rechtsmisbruik pleegde door te eisen dat Pieter binnen de 48u zou moeten vertrekken. Door de aard van het contract - een contract ter bede- stelde de rechter de stad in haar gelijk en moest Pieter drie maanden na het betekenen van het vonnis het atelier verlaten. De rechter besliste echter ook dat haar vonnis 'onuitvoerbaar' is wat er op neerkomt dat Pieter in hoger beroep zou kunnen gaan en tijdens die periode kan blijven in het atelier.

In beroep gaan kost echter heel veel geld. Pieter en buurtcomité Vaartkater hebben daarom een groot benefietfeest georganiseerd op 8 juni, met optredens en een kunstveiling, gehost door Rob van Oudenhoven en Jan Delvaux. Het buurtfeest was een groot succes met meer dan 300 aanwezigen.

Ondertussen is het hoger beroep ingediend en zet vzw Maakleerplek, die door stad Leuven een jaarlijkse subsidie van 100.000 euro krijgt, verder druk op Stad Leuven om in beroep te gaan tegen de onuitvoerbaarheid van het vonnis.

Op 12 februari 2025 wordt de zaak ten gronde behandeld en dat zint vzw Maakleerplek niet. Zij doen verder al het mogelijke om de uitdrijving te bespoedigen.

Na het afsluiten van de elektricitiet, de toegang te verbieden tot het toiletgebruik, moet nu ook buurtcomité Vaartkater opkrassen. Buurtcomité Vaartkater, die het atelier als uitvalsbasis gebruikt voor evenementen, workshops, buurtactiviteiten, lezingen, optredens,...kreeg in 2019 van stad Leuven een stockageruimte ter beschikking.

Maar ook Vaartkater moet vanaf 4 oktober 2024 dus weg. Alweer zonder overleg, zonder uitleg. Een objectieve reden is er niet! In de site van de Molens Van Orshoven staat nog steeds 2000m2 leeg!!!

Hoe kan jij Pieter helpen?

-Teken deze petitie en verspreid het verder in je kennissenkring.

-Wil je Pieter financieel steunen in zijn gerechtskosten? Je kan een centje storten op het rekeningnummer

van Vaartkater: BE65 8919 3405 0796

Update (25/01/2024): VALT NA 25 JAAR ATELIERWERKING DEFINTIEF HET DOEK?

Nadat vorig jaar in januari de helft van Pieter Janssens zijn atelierruimte in de Molens van Orshoven werd afgenomen, kreeg hij in december nog slechter nieuws. Per 1 januari 2024 moest Pieter zijn atelier verlaten, zijn contract werd niet verlengd. Alweer zonder overleg, zonder enige uitleg waarom.

Stad Leuven heeft recent de dagelijkse werking van de Maakleerplek aan een nieuwe VZW overgedragen.
Zij hebben andere plannen met zijn atelierruimte en beslissen op eigen houtje aan wie ze een contract aanbieden. In de verzelfstandiging van de Maakleerplek is Pieter, noch buurtcomité Vaartkater de afgelopen maanden ooit betrokken geweest. Het is dan ook een bijzonder zure appel om te vernemen dat zijn contract niet wordt verlengd. De VZW Maakleerplek steekt al weken haar kop in het zand en wil niet praten of bemiddelen.
Zopas werd zelfs de elektriciteit en het toilet afgesloten.

Uiteraard geeft Pieter zich niet gewonnen. Samen met enkele freelancers werkt hij moneteel verder onder precaire, stresserende omstandigheden.
Samen met buurtcomité Vaartkater nam Pieter een advocaat onder de arm om via juridische weg de zaak aan te kaarten. Eerdere pogingen tot bemiddeling heeft de VZW  afgewimpeld. Samen met tal van buurtbewoners en buurtcomité Vaartkater hoopt Pieter nog steeds op gezond verstand van zowel de politiek als de VZW.

Hoe kan jij steunen?
-Verspreid deze petitie verder onder je kennissenkring.
-Laat aan de politiek weten dat je niet akkoord bent met deze beslissing. Je kan dit doen via Dien een klacht in bij de dienst | Stad Leuven
-Buurtcomité Vaartkater organiseert op zondag 28 januari van 15u tot 17u een nieuwjaarsdrink aan het atelier. Steun ons en drink een glaasje bubbels mee. Welkom!

Oorspronkelijke post (08/12/2022): FLOATING FREE, IS THIS THE END?

Beeldend kunstenaar Pieter Janssens werkt al 23 jaar op zelfstandige basis in een atelier aan de Molens van Orshoven. Hij knapte het gebouw eigenhandig op en droeg al die tijd met veel respect zorg voor dit industriële erfgoed. De laatste jaren is de buurt rond de Molens zeer levendig geworden. Pieter is samen met andere bewoners de drijvende kracht achter buurtwerking Vaartkater.

In januari 2023 wil stad Leuven de helft van zijn werkruimte afnemen en zal zijn huurprijs per m² 5x duurder worden.

In 2012 heeft Pieter de expositie ‘Set Off’ georganiseerd, een tentoonstelling om de leegstand in de Molens aan te kaarten. De Spacewalker boven zijn atelier is nog steeds een stille getuige van deze wake-up call. Ironisch genoeg maakt de stad het Pieter nu heel erg moeilijk om in zijn atelier te kunnen blijven, ondanks dat hij zijn ruimte en kennis wil delen met andere organisaties in de Maakleerplek.

Komt er een einde aan 23 jaar werken, creëren, maken, verbinden… in het atelier van Pieter Janssens in de Molens van Orshoven? Teken deze petitie en steun Pieter met zijn vraag om in zijn atelier te kunnen bijven.

Door te ondertekenen, ga ik ermee akkoord dat Pieter Janssens alle informatie kan zien die ik op dit formulier verstrek.

Ik geef toestemming om de gegevens die ik op dit formulier verstrek te verwerken voor de volgende doeleinden: