Petitie voor Adeleine Hus-plein in Balen #meervrouwopstraat

Naar aanleiding van de tv-reeks op Canvas “Meer vrouw op straat” met Sofie Lemaire, lanceerde het gemeentebestuur van Balen in 2020 de oproep om meer namen van vrouwen op te nemen in straatnamen. Drie Broers uit Balen, Paul Jansen (°1932-†2020), Jan Jansen (°1934) en Jaak Jansen (°1939), dienden een aanvraag in om een straat te vernoemen naar hun moeder: Adeleine Hus.

plein.jpg

Adeleine Hus (°1912-†1987) was gehuwd met Maurice Jansen (°1909-†1984) en had 3 zonen. Ze was uitbaatster van een confisseriewinkel en van café Alcazar in de Statiestraat in Balen.

Op 03/07/1944 werd Adeleine als verzetsvrouw tegen het Naziregime en lid van het Geheime Leger gevangen genomen en weggevoerd, samen met haar vader Jan Hus (°1883 Balen-†1945 Behndorf) en haar moeder Julia Van Genechten (°1882 Balen-†1944 Ravensbrück). Na acht maanden werd Adeleine uit het concentratiekamp te Ravensbrück bevrijd door het Deense Rode Kruis. Op 12/06/1945 was ze terug in Balen, zonder vader of moeder.

Adeleine was een voorbeeld van verzet tegen de Duitse bezetting en overleefde een concentratiekamp tijdens Wereldoorlog II. Daarvoor kreeg ze officiële erkenning als politiek gevangene 1940-1945 en nationale onderscheidingen waaronder het kruis van ridder in de orde van Leopold II.

adeleine_hus_eretekens.jpg

De gemeenteraad van Balen heeft de aanvraag van de familie Jansen-Hus om een straat naar Adeleine Hus te vernoemen, unaniem goedgekeurd. Concreet vraagt de familie van Adeleine Hus aan het Gemeentebestuur een straatnaamwijziging en opvang voor de ongemakken voor de bewoners. Er wordt gevraagd om enkel het deel van de Stationsstraat gelegen tegen tussen de Benoit Belmansstraat en de hoofdbaan (Stationsstraat) waar het stationsgebouw ligt (1 appartementsgebouw, enkele huizen en 1 café-restaurant) voortaan Adeleine Hus-plein te noemen.

Met deze petitie hoopt de familie van Adeleine Hus zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen om de straatnaamwijziging definitief te steunen en te laten doorvoeren.

Door te ondertekenen, machtig ik J. Mariën, F. Jansen om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.