merchtem_treint

Vanaf 14 december zou de dienstregeling op het Belgische spoorwegnet er heel anders uitzien. De NMBS voert na zestien jaar een nieuw vervoersplan in. Naar verluidt zou dit plan gebaseerd zijn op de analyse van vervoersstromen en wil het, binnen de technische en budgettaire mogelijkheden, een antwoord bieden op de groeiende mobiliteitsvraag.

MAAR...

uit de tabellen van de ontwerpdienstregeling blijkt dat op de lijn Brussel-Dendermonde heel wat piekuurtreinen wegvallen.
Een lijn die dus alweer stiefmoederlijk behandeld wordt.

Het gaat meer bepaald over volgende treinen:

·       's Ochtends
De allereerste rechtstreekse trein van 5.08 uur van Merchtem naar Brussel verdwijnt.
Wat met pendelaars die reeds vroeg in de ochtend beginnen?
De rechtstreekse treinen van 7.25 uur en van 7.35 uur van Merchtem naar Brussel verdwijnen.
Wat met de treinreizigers die tijdig op hun werk moeten zijn en de honderden scholieren?

·       's Avonds
De rechtstreekse treinen van 16.04 uur en 16.13 uur van Brussel-Noord naar Merchtem verdwijnen. De eerste trein zou deze zijn van 16.43 uur.
Ook deze van 17.04 uur en van 17.15 uur van Brussel-Noord naar Merchtem verdwijnen.
Ook wil ik uw aandacht vragen voor de afschaffing van de allerlaatste trein van Brussel-Noord naar Merchtem, deze van 23.34 uur.

Mensen met ploegen hebben moeite om thuis te geraken.

Dit zal ook betekenen dat er op de piekuren overvolle treinen zijn. In bepaalde stations zal er zelfs geen mogelijkheid meer zijn om de resterende treinen te nemen. En wat met pendelaars die nog een aansluitende treinverbinding willen nemen?

Is dat de service van de NMBS? Is dàt klantvriendelijk?

Ben jij niet akkoord met de nieuwe dienstregeling van de NMBS, dan vragen wij om deze petitie te tekenen tegen de afschaffing van deze treinen

Pascale Leleu en Lieve Saerens    Neem contact op met de schrijver van de petitie