Literair Festival Tilt moet blijven bestaan

Lees hier waarom Tilt moet blijven bestaan:

Literatuur is overal, alleen beseffen we dat vaak niet. Van Netflix series tot grote theatervoorstellingen, van kinderboeken tot rouwgedichten, van dagelijkse conversaties tot speeches van politici, van breekbare poëzie tot revolutie. Literatuur zorgt dat we naar elkaar luisteren en elkaar begrijpen. Het inspireert en vermaakt ons. Literatuur stelt ons in staat te reflecteren op onszelf, te midden van alle verhalen om ons heen.

Toen Tilt vijf jaar geleden werd opgericht, was literatuur nog nauwelijks zichtbaar in de professionele kunstsector in Noord-Brabant. Met steun van de provincie en de gemeentes heeft Tilt ervoor gezorgd dat er een infrastructuur is ontstaan, die de potentie heeft om uit te groeien tot een vaste basis waaruit de nieuwe stemmen in de Nederlandstalige literatuur voortkomen. Het recente advies van de Adviescommissie Cultuur BrabantStad en Gemeente Tilburg dreigt ertoe te leiden dat Tilt vanaf 2021 van deze overheden geen financiële steun meer ontvangt. Als deze sterke aanjager van literatuur in Noord-Brabant verdwijnt, dooft het vuur van de literaire beweging, terwijl we die beweging juist in deze tijd van maatschappelijke onrust zo hard nodig hebben.

Dat deze behoefte er is, zien we aan onze kaart- en boekverkopen, lezers en luisteraars. Maar cultuur kan helaas niet zonder aanvullende gelden. De subsidies die we de afgelopen jaren ontvingen, stelden ons in staat een netwerk te bouwen voor schrijvers en publiek in de provincie. Kort gezegd:

• Publiek uit heel Nederland komt naar Brabant voor literaire activiteiten.

• Schrijvers krijgen de kans om hun talent te ontwikkelen en elkaar te ontmoeten.

• We organiseren festivals, maken podcasts en brengen nieuwe boeken uit die tot ver

buiten de provincie gelezen en beluisterd worden.

• Brabantse schrijvers weten makkelijker hun weg te vinden naar landelijke uitgeverijen.

• We werken samen met theatermakers, muzikanten, musea, bedrijven,

welzijnsorganisaties en kunstenaars.

• We voeden andere kunstdisciplines, zetten literatuur in voor maatschappelijk relevante verhalen en helpen zo de literatuur vernieuwen.

• Met de steun van het Letterenfonds brengen we landelijke gelden naar Noord-Brabant.

• Meer dan veertig nieuwe jonge auteurs staan te popelen om zich aan te melden voor het

volgende talentontwikkelingstraject.

Verhalen zijn een vrijplaats voor morele vragen. Om te kunnen reflecteren op verleden, heden en toekomst, moeten we verhalen vertellen. Ze zijn essentieel voor de geestelijke gezondheid van een stad, provincie, land.

Aan ons verhaal dreigt nu een einde te komen. Dat zou grote gevolgen hebben voor lezers, schrijvers en vooral ook de verhalen van Brabant. Wij roepen u op om het positieve advies van de adviescommissie te volgen en de aanvragen financieel te honoreren. Geef ons de steun die we nodig hebben om de literaire stemmen door heel Brabant te laten klinken, zodat ons publiek ook in de toekomst toegang blijft hebben tot verschillende werelden.

M. Wortel, NS Weijers, G. Verbaan    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik M. Wortel, NS Weijers, G. Verbaan om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.