Kindante: Laat leerkrachten hun jaar afmaken in hun eigen groep

Invoering WWZ binnen het onderwijs

Per 1 juli gaat ook voor het onderwijs de nieuwe Wet Werk en Zekerheid in. Het onderwijs heeft een jaar uitstel gekregen om de wet in te voeren. Voor het onderwijs heeft deze wet hele andere gevolgen dan voor de reguliere arbeidsmarkt. In het onderwijs geldt 1 dag vervangen voor een schoolbestuur één contract. Dit houdt in dat als je 2 losse dagen hebt vervangen, je na de 3de dag recht hebt op een vast contract. Omdat de schoolbesturen nog steeds te maken hebben met krimp en er geen vaste aanstellingen beschikbaar zijn, mogen deze vervangers vervolgens een half jaar niet vervangen voor het bestuur.

Wat betekent dit nu concreet voor onze kinderen?

Voor de kinderen van Kindante betekent dit dat zij heel kort (2 weken) voor het vertrek van de leerkrachten te horen hebben gekregen dat hun juf/meester er vanaf 1 juli niet meer zal zijn. Dit heeft bij de kinderen voor veel emotie en onrust gezorgd. Dit geldt ook voor de ouders, maar zij zijn bovenal ook boos. De invoering van deze wet was reeds lange tijd bekend. Waarom wordt er pas zo laat over gecommuniceerd, waarom was er niet reeds veel eerder een passende oplossing. Een oplossing die de rust had bewaard. Dat er leerkrachten dan weg moesten, was eveneens niet leuk geweest maar dan hadden de leerkrachten naar een fatsoenlijke afsluiting toe kunnen werken. En ook dan was er misschien wel een vervanger in de klas geweest voor de laatste 3 weken maar dat had wel meer rust gegeven. Tevens ontstaan er nu bij ouders vragen als: Waarom is het op andere scholen wel opgelost; Waarom worden oplossingen zoals geboden in de CAO niet toegepast; Waarom niet eerder op geanticipeerd, contracten tot 22 juli was ook een mogelijkheid geweest.

Kortom allemaal vragen waar nu geen bevredigende antwoorden op komen. Ook niet van de directeuren, zij zijn in deze ook pas laat gekend en uitvoerende.

Een telefoontje naar het college van bestuur van Kindante, beantwoord via de mail, leverde geen bevredigend antwoord op, laat staan een oplossing. Meerdere ouders hebben gemaild naar Kindante maar nog geen antwoorden ontvangen.

Dit kan toch niet de bedoeling zijn als het kind centraal staat? Kindante heeft als missie: Door ons te richten op de kwaliteit van onderwijs met alles wat daarbij hoort, willen wij waarmaken dat het kind altijd voorop staat. Vandaag én morgen.
Voor ons lijken dit nu slechts mooie woorden op papier!

Met deze handtekeningenactie willen we laten zien dat het niet alleen de MR is en een paar boze ouders. Wij zouden een gesprek met uitleg en antwoorden heel er op prijs stellen.