IND wil Russische homo terugsturen naar homofoob Rusland

Genrikh Gossen (26 jaar) uit het homofobe Rusland, 2,5 jaar getrouwd met een Nederlander, verblijft al een paar jaar in Nederland. De ouders van de partner ziet hij als eigen vader en moeder. De IND vind Rusland veilig genoeg dus Genrikh moet terug naar Rusland. Zijn partner heeft een WIA uitkering en heeft dus niet voldoende inkomen om hem via de normale weg hier te laten blijven. Dus schakelden ze een advocaat in, en ze besloten een asiel procedure te starten. Samen hebben ze 3 weken in een Belgisch asielcentrum gezeten, en werden daarna doorgestuurd naar Nederland. Zijn asielverzoek werd afgewezen en ze zijn toen in beroep gegaan. Wederom negatief, en nu loopt er een hoger beroep. Deze mag hij niet in Nederland afwachten.

Hij moet dus terug naar Rusland, waar homo's in elkaar worden geslagen, of zelfs vermoord worden. Hij is zelfs een keer ontslagen omdat zijn baas erachter kwam dat hij homo was en is zelfs een keer mishandeld na een avondje uit wegens zijn geaardheid. Officieel mag je er homo zijn, maar in de praktijk is het niet zo! Er is een zelfs een wet, de homopropaganda wet, dat als je homoseksualiteit "goedpraat" tegen minderjarigen, je er een flinke geldboete of gevangenisstraf aan over kunt houden... Zijn familie accepteert hem ook niet omdat hij homo is, dus in Rusland is er niets meer voor hem. Er zijn zelfs groepen actief op Russische social media die geweld oproepen tegen homoseksuelen, of waarvan iemand zich voordoet als homo, een "date" maakt met een willekeurig slachtoffer om hem vervolgens met een hele groep af te tuigen. Hier zijn genoeg documentaires over te vinden.

Als Genrikh teruggestuurd zal worden naar Rusland, zijn daar ook veel problemen waar hij mee te maken kan krijgen. Rusland vind het vreemd als iemand 2 of 3 jaar weggeweest is uit Rusland, ze zullen dan weten dat hij asiel heeft aangevraagd wegens zijn homoseksualiteit. Dan kan de politie of douane hem gewoon oppakken, en hij is ontzettend bang om mishandeld te worden of zelfs vermoord te worden. Ook mag hij dan 5 jaar Nederland niet meer binnen en kan het stel elkaar dus jaren niet meer zien.

Genrikh heeft veel stress, is heel erg afgevallen (de foto is nog van de eerste tijd in Nederland) heeft constant angst en paniekaanvallen. Er is niet eens voldoende geld om samen van te leven omdat het UWV de toeslag uitkering van partner heeft gestopt. Op dit moment is hij niet legaal en de vreemdelingenpolitie kan hem elk moment oppakken en in een detentiecentrum opsluiten waar hij vervolgens gedeporteerd word naar Rusland. Niemand kan hem helpen, dit is gewoon onmenselijk!!!!! Zijn partner staat ook machteloos want hij heeft dus niet voldoende inkomen, en ja hij kan mee gaan naar Rusland... maar wie wil er als homostel in zon land wonen? Waar je zelfs je geaardheid verborgen moet houden voor je buren en collega's.

Eigenlijk worden ze gedwongen uit elkaar te gaan en zelfs te scheiden. Ze mogen blijkbaar dus niet bij elkaar zijn omdat het niet kan volgens de Nederlandse regels. Niemand kan helpen. Dit is gewoon discriminatie door de IND en de overheid. Familie moet recht hebben om bij elkaar te kunnen wonen in een maatschappij waar iemand kan zijn zoals hij is. Dat kan in Rusland niet. Teken aub deze petitie en dan gaan wij hiermee naar de IND.