Ik wil Braambos terug

Religie buiten en filosofie binnen op de VRT?

In het voorjaar van 2015 besliste Vlaams minister van Media en Cultuur Gatz om de zendtijd voor levensbeschouwelijke derden op de openbare omroep te schrappen. Voor de uitzendingen van Braambos (katholieken), Lichtpunt (humanistisch-vrijzinnigen), MTRO (moslims), Pro-Erts (protestanten), Israëlitisch-Godsdienstige Uitzendingen en van de Orthodoxe Kerk was er geen plaats meer in de programmatie van de VRT. Een alternatief (alternatieven?) zou worden voorzien.

En zo werd deze zondagavond (4/9/2016) de eerste aflevering van Wanderlust uitgezonden waarin "de Pools-Vlaamse filosofe Alicja Gescinska nationale en internationale persoonlijkheden met diverse filosofische en religieuze achtergronden ontmoet. Met open blik en zonder vooraf opgestelde vragenlijst stapt ze hun wereld binnen en laat ze grote menselijke thema’s aan bod komen, zoals liefde, schoonheid, rouw, het kwaad, geloof, enz.” Meer informatie vindt u op www.canvas.be/wanderlust

Kwalitatief is het een mooi programma over filosofie maar dit verbergt het feit niet dat de zondagmorgen op VRT / Canvas nu (bewust?) VRIJ VAN GODSDIENST is. (Wellicht wordt er nog af en toe een eucharistieviering uitgezonden maar hoe lang kan een dergelijke anomalie in de programmatie nog blijven duren?)

Religie buiten, filosofie binnen?

Wie het huidige aanbod vergelijkt met wat buitenlandse zenders op zondagochtend bieden – kijkt u maar eens naar Nederland  - beseft dat op de Vlaamse televisie de verdrukking van gelovigen nog steeds verder gaat.

Hopelijk is Wanderlust niet het enige alternatief voor Braambos / Pro-Erts want een christen wil op zondagochtend, op de dag van de HEER, minstens 30 minuten kerken, priesters, eucharistievieringen, biddende en zingende mensen, bedevaarten, het Vaticaan, Jezus, … zien. Al die mooichristelijke dingen die (enkel !)  Braambos / Pro-Erts ons jaren op televisie gegeven heeft.

Bent u het met mij eens dat Wanderlust totaal onvoldoende is als alternatief voor Braambos en Pro-Erts?

Schrijf dan uw bedenkingen in deze petitie en laat de politici weten wat u ervan vindt.