Het beroep van verpleegkundige erkennen als een "zwaar beroep"

UNION4U_PHOTO_METIER_PENIBLE1.jpg

Ondertekenen van onze petitie !

In België definieerde het Nationaal Pensioencomité (NPC) in 2016 hardheidscriteria. In deze context combineren verpleegkundigen de vier criteria die wettelijk vereist zijn om hun beroep als "huidige" te kwalificeren, namelijk:

1.      Belastende arbeidsomstandjheden om fysiek redenen en de werkkomgeving.

2.      Belastende werkorganisatie.

3.      Verhoogde veiligheidsrisico’s.

4.      Emotionele of mentale werk belasting.

Inderdaad, salarissen die geen rekening houden met de verantwoordelijkheden en de vereiste expertise, evenals de constante toename van de werklast, hebben een impact op de kwaliteit van de zorg voor en de veiligheid van patiënten, en veroorzaken echt fysiek, psychologisch en emotioneel lijden. Dit leidt tot het opgeven van hun carrière of zelfs een afname van de aantrekkelijkheid van jongeren voor dit nobele beroep.

Deze ongekende "COVID-19" gezondheidscrisis van de afgelopen twaalf maanden heeft ongetwijfeld aangetoond dat deze bewering volkomen legitiem is en wordt ondersteund door meer dan overtuigende observaties en getuigenissen uit het veld.

Wat kunnen we als aanvullend bewijs leveren, zodat we eindelijk

"geluisterd, gehoord en erkend" worden?

Na het applaus vanaf het balkon tijdens de lente van 2020, dat inmiddels is verdwenen, en de politieke beloften die bekend zijn gemaakt en niet zijn nagekomen, wordt het de hoogste tijd dat onze bevoegde autoriteiten de erkenning van de zware aard van ons verpleegberoep legaliseren.

Een goed behandelde professional is een goed verzorgde patiënt !

Dit is absoluut essentieel om de erkenning van verpleegkundigen voor hun werkelijke waarde te onderschrijven, om hun beroep te versterken en in de toekomst aantrekkelijker te maken en om het groeiende ongenoegen van jonge mensen in deze opleidingen een halt toe te roepen. Onze verzorgers op het terrein uitgeput, putten zichzelf uit, voelen zich verraden, wanhopig en verlaten het beroep!

Dames en heren, ministers en Parlementsleden,

het is vijf voor twaalf op de verpleegklok !     Logotexte_Union4U_PNG1.png

Belgische autonome vakbond van de beoefenaars van de verpleegkunde

(verpleegsters en verplegers)

info@union4u.be en www.union4u.be

Thierry Lothaire, President van Union4U, de belgische autonome vakbond van de beoefenaars van de verpleegkunde (verpleegsters en verplegers)    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Thierry Lothaire, President van Union4U, de belgische autonome vakbond van de beoefenaars van de verpleegkunde (verpleegsters en verplegers) om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.