Geüniformeerden Ontmoetings Centrum Parkstad

Sinds ruim een jaar organiseren wij elke eerste en derde zaterdag van de maand een Veteraneninloop cafe.

Onze doelgroep zijn (ex) geuniformeerden (defensie, politie, brandweer, ambulance personeel en hun gezin)

Door het specifieke werk van deze doelgroep, komen zij vaak met levensbedreigende en schokkende situaties in aanraking, wat kan leiden tot lichamelijk en geestelijk (PTSS) letsel.

Wij bieden voor deze doelgroep dan ook sociale en maatschappelijke ondersteuning.

Wij als GOC Parkstad en tevens Wounded Warriors-Zuid bieden deze doelgroep de mogelijkheid door het veteranencafe GOC Parkstad om op een laagdrempelige manier met ons in contact te komen en zich te kunnen ontspannen.

Regelmatig worden wij dan door (ex) geuniformeerden of hun partner/familie benaderd en vernemen wij dat er psychische problemen spelen.

Vanuit onze hoedanigheid als door het veteraneninstituut geschoolde nuldelijns helpers, kunnen wij dan ondersteuning bieden, het zij met een luisterend oor, of betrokkenen begeleiden richting de professionele hulpverlening.

Nu vinden deze gesprekken met betrokkenen plaats in onze eigen prive woonkamer, wat niet echt gewenst is daar deze gesprekken soms heftig en emotioneel verlopen en wij regelmatig onze kleinkinderen over de vloer hebben.

Ons verzoek aan B&W van Kerkrade.

Wijzende op artikel 2 lid 2a van de op 28 juni 2014 in werking getreden Veteranenwet (http://wetten.overheid.nl/BWBR0031401/geldigheidsdatum_07-06-2014) verzoeken wij B&W van de gemeente Kerkrade serieus de mogelijkheid te bezien tot het tot beschikking stellen van een pand loods of romnyhut zodat wij deze dagelijks kunnen gebruiken als Geuniformeerden Ontmoetings Centrum.

Voorzitter GOC Parkstad Wounded Warriors-Zuid

Nuldelijns coordinator Wounded Warriors Nederland