Geen mega kippenstallen in onze achtertuinen.

De Firma Godschalk wil op de Heesdijk te Poppel een nieuw bedrijf opstarten voor 62.500 vleeskuikens. Binnen 100 meter van dat bedrijf staan 8 woonhuizen met een ongunstige windrichting ten opzichte van het nieuwe bedrijf. 2 woonhuizen staan zelfs op 34 en 37 meter van de voorkant van de nieuw te bouwen stal en de tuin maar 15 meter. Alle activiteiten zoals laden en lossen kippen, aanvoer voer, afvoermest, opslag dode kippen enz. gebeurd voor de stal. Alles gebeurd dus letterlijk en figuurlijk in onze tuinen.

Het Departement Landbouw en Visserij verleende op 18 september 2015 ongunstig advies aan de aanvraag. De Firma Godschalk gaat hier tegen in beroep en nu tijdens het beroep blijkt dat hij in de toekomst nog een stal meer bij wil bouwen i.v.m. de overlevingskansen van het bedrijf. Tijdens de infoavond Heeft Dhr Godschalk tegen alle buurtbewoners gezegd dat het maar om 1 stal van 62.500 vleeskuikens zou gaan, nu blijkt dus dat het al 2 stallen gaan worden en dus 125.000 vleeskuikens. Waar stopt dit?

Wij als buurtbewoners van de Heesdijk zijn fel tegen de komst van een nieuw mega kippenbedrijf in onze achtertuinen, denk aan de overlast van geur, vliegen en ongedierte, geluid en fijnstof. Het is een kwestie van tijd dat er problemen met de gezondheid gaan komen.

Het is weliswaar een landbouwgebied waar wij wonen, maar al onze huizen zijn keurig vergund en dus hebben ook wij recht om daar rustig en gezond te wonen. Als men bij het verlenen van een vergunning voor een nieuw bedrijf hier geen rekening mee houd dan is iedereen in het buitengebied vogelvrij verklaart. Het kan dus morgen ook bij u gebeuren.

Stem niet tegen de boeren maar tegen de plaats waar een bedrijf opgericht wordt zodat iedereen rustig en gezond kan wonen. Daar heeft elk mens recht op.

Actie comité Heesdijk.