Geen Home-studenten op straat!

In Gent is er, zoals in andere studentensteden, al jaren een tekort aan betaalbare studentenhuisvesting. In plaats van extra koten te voorzien, wil de UGent nu studenten buitensmijten die langer dan een jaar extra over hun studie doen. Studenten die langer dan een jaar extra doen over hun studie dan modeltraject + 1 jaar, mogen na de zomer niet opnieuw een kamer huren in een UGent-Home.

Deze maatregel raakt studenten die door mentale of fysieke gezondheidsproblemen studie-achterstand hebben opgelopen. Ook studenten die hun traject moesten spreiden om hun studies te kunnen betalen, worden hierdoor nu getroffen.

Wij willen dat de UGent werk maakt van meer betaalbare koten in plaats van kwetsbare studenten op straat smijten. Onze eisen:

1. Draai deze plafonnering van het aantal jaren dat studenten op een home kunnen zitten terug. Wij willen dat geen enkele student hun kamer verliest na de zomer door deze maatregel.
  2. Houd de bestaande koten van de unief betaalbaar en toegankelijk.
  3. Meer geld voor betaalbare studentenhuisvesting. De Vlaamse overheid betaalt elk jaar 667 miljoen euro te weinig aan het hoger onderwijs. De Vlaamse overheid moet die beloofde subsidies uitbetalen aan universiteiten en hogescholen zodat zij dat kunnen investeren in onder andere meer betaalbare studentenkoten. Als er meer publieke koten zijn, zullen de prijzen ook minder snel stijgen op de private kotenmarkt.

Homestudenten - Contactpersonen Basile Peeters en Brian Missiaen    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Homestudenten - Contactpersonen Basile Peeters en Brian Missiaen om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.