Wij zeggen tegen azc gemeente buren

Anonymous

/ #83 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2016-01-24 10:20

#81: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

Het grappige van nieuws is dat het alleen maar de dingen vertelt die gebeuren en opmerkelijk, dus uitzondering zijn. Er wordt nooit in het nieuws vertelt dat er niets nieuws te vertellen valt. Je hoort dus ook nooit in het nieuws dat alles goed gaat, want dat wordt geacht regel te zijn.

Maar je zult toch met me eens zijn dat er nogal wat verschillend nieuws te halen valt uit kranten, journaal, internet, niet zelden elkaar tegensprekend, om over politieke kleuring nog maar te zwijgen. Laat ik je eigen filtering nog maar even buiten beschouwing. Desalniettemin ben ik regelmatig "goed" nieuws tegen gekomen met betrekking tot asielzoekers. Ik noem een paar voorbeeldjes: 

Syriërs delen cadeautjes uit in Emmen

Vluchtelingen bedanken dorp voor opvang

Dankbaar gezin uit Syrië hangt poster achter het raam: 'Bedankt dat we hier vredig kunnen leven'

Vluchtelingen delen bloemen uit in Gelderland: 'dankjewel'

Vluchteling redt drenkeling: 'Nederland heeft ook veel voor mij gedaan'

Vluchtelingen bedanken burgemeester en stad voor opvang

Had je allemaal zelf ook kunnen vinden (vijf seconden zoekwerk, omdat ik nu eenmaal niet zo snel typ), als je je de moeite had genomen om te zoeken of om te lezen toen het gepubliceerd werd. Maar de mens wil nu eenmaal graag bevestiging en liefst geen ontkenning, dus onthoudt hij wat zijn mening bevestigt en vergeet maar al te graag wat zijn mening tegenspreekt.

Uiteraard is er met enige regelmaat ook negatief nieuws ja. Maar geldt dat niet voor elke stad, elk dorp, elke gemeenschap? Ik hoor met grote regelmaat over afrekeningen in Amsterdam, bijvoorbeeld. Betekent dat dat alle Amsterdammers in de georganiseerde misdaad zitten? Tuurlijk niet, maar in elke grote groep van mensen heb je alle soorten mensen: goed, slechte, lieve, vervelende, aardige, nukkige, mooie, lelijke, noem maar op. Dat is voor asielzoekers niet anders dan voor ons dorp. Daarbij komt dat wij gekozen hebben om naast elkaar te leven in dit gat; asielzoekers worden bij elkaar geplaatst. Wij wonen hier voor onze rust na de arbeid, om een eigen honk te hebben, onze kinderen te aten opgroeien of te genieten van ons pensioen; asielzoekers worden bij elkaar geplaatst om te wachten op de vlogende stap in hun procedure. Is het vreemd dat er soms iets niet goed gaat? Gebeurt er in ons dorp nooit iets? Leg je dat ook onder een vergrootglas?

Waarom vind jij het belangrijk dat hulp aan iemand het land ten goede komt? Moet je verdienen aan humanitaire hulp? Is dat je uitgangspunt? Wat moet ik eraan overhouden als ik mijn buurvrouw help haar zware boodschappen naar binnen te dragen? Had ik een factuur moeten geven?