lievevrouwestraat-ranst

Kurt De Belder

/ #28 Gemeentebestuur blijft kiezen voor de auto en laat fietsers in de kou staan

2015-01-30 19:34

Er is vanuit Groen Ranst net een voorstel gelanceerd om bij grootschalige bouwprojecten een fietsenstalling te voorzien (als voorwaarde voor het bekomen van een stedenbouwkundige vergunning), zodat de bewoners de kans krijgen om op een eenvoudige manier de fiets te nemen. Zo kunnen we de mobiliteitsproblemen en de parkeerdruk aanpakken de dorpscentra.


Antwoord van het bestuur:

"Het opleggen van randvoorwaarden met kleine infrastructurele ingrepen zoals fietsenstallingen zal pas in de laatste fase uitgemaakt worden maar het college van burgemeester en schepenen is geen voorstander van het opleggen van kleine randvoorwaarden maar is ook niet gekant tegen deze voorstellen. Het college van burgemeester en schepenen is eerder voorstander om maatregelen op te leggen om de mobiliteits- en parkeerdruk te verminderen in de gemeente."

Onbegrijpelijk dat een gemeentebestuur geen fietsenstallingen oplegt bij bijvoorbeeld het project van de 175 appartementen tussen de Dennenlaan en de Kasteeldreef. Zo zorg je ervoor dat de mensen de wagen blijven nemen om zich te verplaatsen naar de plaatselijke middenstand. Zo creëer je mobiliteitsproblemen en parkeerdruk.

Het wordt hoog tijd dat het bestuur inziet dat de fiets ook een volwaardig middel is om zich te verplaatsen en dat er eindelijk werk gemaakt wordt van een echt gemeentelijk fietsbeleid.

Ik las in 1 van de vele reacties al het voorstel om de Lievevrouwestraat en Gasthuisstraat om te vormen tot een fietsstraat (waar fietsers de belangrijkste weggebruikers zijn, maar waar ook motorvoertuigen zijn toegestaan). Het lijkt me dan zeer belangrijk om de Lievevrouwestraat en Gasthuisstraat in te richten als enkelrichting.