Rekentoets VO desastreus voor kenniseconomie
Neem contact op met de schrijver van de petitie
Je word zelfs door een werkgever niet begrepen, en als dom gevonden te worden, het gaat zover dat je in een depressie raakt, ook de jeugd gaat hier aan kapot. Tweede kamer steun ons, dit moet stoppen. Wij hebben DYSCALCULIE, HELP ONS.
verdere ontplooiing.
Ik heb gymnasium alpha gedaan, ook al was mijn citoscore destijds beroerd.
Stop mensen niet in hokjes, zeker niet als ze nog zó jong zijn!
Mijn dochter heeft een zware vorm van dyscalculie. Ze is nu 21 en heeft na het vmbo de havo (zonder wiskunde) gehaald. Op dit moment zit ze in het 2e jaar van het HBO. Ze doet de opleiding docent beeldende kunst. Ze is bijzonder intelligent en heeft een groot doorzettingsvermogen. Met een verplichte rekentoets had mijn dochter nooit haar dromen kunnen verwezenlijken.
De 4e klas Bergen op Zoom, ik zat intern op kostschool het was 1959 toen op een dag de schoolinspecteur kwam en bij iedere vraag over aardrijkskunde, geschiedenis,taal,stak ik heel ijverig mijn vinger omhoog en wist ik het antwoord. De rekenvragen liet ik graag aan anderen over en dát vond de man vreemd want nu wees hij mij aan om antwoorden te geven. Vingers en tenen moesten me helpen bij het op -en aftellen, het zweet brak me uit en tot op de dag van vandaag, nu 64 jaar oud staat dit voorval me bij alsof het gisteren gebeurd is. Gevolg was dat ik iedere "vrije" woensdagmiddag en zaterdagmorgen bijles rekenen kreeg en ik het nu nog niet snap... Ik heb zoveel geld verloren als gevolg van het niet begrijpen wat ik moest betalen en of kreeg. Ik kan er zo over verhalen wat me overkomen is en heb als eerste het pinnen omarmd! Maar nu nog, overzie ik soms niet wat ik wel kan en niet tot ik het geld, cijfers, daadwerkelijk voor me zie. Ik schijn ook heel bewust de muntjes in de hand te nemen wat niet gezond overkomt.. Inderdaad ik wilde voor de klas staan, en doe dit nu als vrijwilliger en ondersteuning van een leerkracht nu bij laaggeletterdheid op NT1 niveau en heb dit jarenlang gedaan in groep 5 als leesmoeder.
niemand heeft er aandacht voor en op school al helemaal niet.
Ze heeft dyscalculie. Het is maar de vraag of ze de benodigde 4,5 wel kan halen bij de ER (lichtere toets). Mocht ze hem halen dan ligt er nog een enorme horde klaar voor haar. Het halen van de rekentoets voor de HAVO. We hebben al een heel traject uitgestippelt. Je hebt 4 kansen om de toets de halen. Mocht ze de komende toets in een keer halen dan heeft ze nog drie kansen over om te proberen om de havo toets te halen. Mocht dat niet lukken dan kan ze beter niet aan de havo beginnen, het risico is dan veel te groot dat ze nooit een diploma krijgt. Slaagt mijn dochter pas de 4e keer voor de vmbo-t rekentoets dan heeft ze geen mogelijkheden meer om de havo toets te proberen. Ook dan is het niet raadzaam om naar de havo te gaan, het risico is gewoon te groot dat het niet gaat lukken en de jaren op de havo verspilde jaren zijn.
En dat terwijl ik het belang van goed kunnen rekenen niet bestrijdt. Maar niet ten koste van de toekomstverwachtingen van mijn dochter die wellicht een hele goede talendocent zou kunnen zijn
Hans de Leeuw,
Docent biologie en natuurkunde
Voordien heeft zij met een mooie lijst de havo afgerond , waarbij zij profiteerde van een examenjaar waarin het zelfs mogelijk was wiskunde te laten vallen. Daarna heeft zij nog de propedeuse van een HBO weten te halen waarna met name het vak economie een onoverkomelijk struikelblok vormde. Haar twee zussen hebben beiden een universitaire opleiding afgerond (rechten en farmacie)
De rekentoets teneinde diploma's te blokkeren is een onbenullige
maatregel, niet op consquenties doordacht en zeer onrechtvaardig.
Ongetwijfeld zal men op termijn op deze bureaucratische dwaling terugkomen , maar dan is ondertussen al veel leed geschiedt voor met name jonge mensen die gezien hun handicap juist op wel wat coulance zouden mogen kunnen rekenen.
This comment has been removed by the person who wrote it.
Heb ook een dochter met dyscalculie, volgt vmbo-kader onderwijs, maar kan zelfs dit diploma straks niet halen ivm deze rekentoets. Dus het probleem speelt niet alleen op havo/vwo.
| This discussion has been closed. |