Red zij-instroom leraren #10000leraren
Neem contact op met de schrijver van de petitie
- een doelstelling is om concreet de praktijk te linken aan de theorie. Ik ben al 13 jaar zelfstandige en heb al veel luchtbellen doorprikt!
- individuen zoals ik die ervaren dat hun talent en passie ligt in het coachen en onderwijzen van tieners, een streep kunnen trekken door hun roeping!
- het logisch is dat ik als 38 jarige al veel meer levenservaring heb, zelfvertrouwen en relativeringsvermogen. Zodat ik geneigd ben om sneller in de spiegel te kijken en mij bij te sturen waar nodig is.
- Als moeder van 2 kinderen, heb ik al kunnen ervaren dat opvoeding de moeilijkste maar ook de meest boeiende taak is dat er bestaat naar mijn gevoel.
Ik ben terug gaan geloven in het onderwijs door het volgen van de SLO opleiding. Hoe het er in mijn tijd aan toe ging, is zeker niet voor herhaling vatbaar! Op mijn stages kom ik veel leraars tegen die super enthousiast zijn over de stagiairs! Waarom dezen dan schrappen?
Positieve groet,
Stefanie
Het onderwijs
Meer en meer mensen raken gedemotiveerd en uitgeput in het onderwijs. Dit door de constante stroom aan ondoordachte hervormingen. Die dan ook onvoldoende voorbereid gewoon uitgevoerd worden. Helaas ten koste van kwaliteit. Leerkrachten hebben heel vaak het gevoel dat ze verzuipen....
Het is bedroevend dit te moeten aanschouwen. Ook dit voorstel tot hervorming gebeurt niet vanuit visie, niet vanuit het veld....Binnen het CVO zit een schat: zij bieden kwaliteit, zij bereiken een publiek dat bewust kiest voor nabijheid en kleinschaligheid, zij bieden een goede begeleiding. Willen wij ook deze zij instromers verliezen in het onderwijs? Willen we opleidingen terug moeilijk bereikbaar maken? Willen we de kloof terug vergroten?
Jammer dat men er voor opteert om hier energie en middelen in te steken in plaats van constructief denken over onderwijs. Ik heb anders heel wat voorstellen (vanuit het veld, als ervaringsdeskundige)...
Ik hoop op een positieve wending binnen het onderwijs
Een nog steeds gemotiveerde leerkracht en CLB medewerker!
Laat toch bestaan wat goed is !
Ik kan alleen bevestigen dat de kwaliteit van dit onderwijs zeker niet moet onderdoen t.o.v. hogeschool, in tegendeel. De modulaire aanpak met model trajecten is veel beter aan de bron.
deze sector wordt , naar mijn mening,
ondergewaardeerd.
Bepaalde vakken zijn nu eenmaal niet mogelijk -of heel moeilijk- om geven als je zelf niet weet hoe het er in de werkelijkheid van een bedrijf of een zorgsector aan toe gaat.
Je mag dan nog zoveel schoolse kennis en pedagogische bekwaamheid bezitten.... als je niet weet met welke machines, hulpmiddelen en toestellen er gewerkt wordt in de praktijk ben je een grote sukkelaar om jongeren op te leiden tot een degelijke praktijkgerichte jongvolwassene die sterk genoeg staat om een job aan te nemen!
De opleidingen binnen hét CVO bieden enorm veel mogelijkheden voor alle groepen van de bevolking op zich in eender welk vlak bij te scholen of te vervolmaken. De expertise die in al die jaren werd opgebouwd kan niet zo maar door een pennentrek worden teniet gedaan!
Ook de lerarenopleidingen geven extra kansen aan die groep mensen die anders niet aan bod komen.
Daarom mogen deze initiatieven mogen zeker niet verloren gaan!
| This discussion has been closed. |
Kom misschien eens kijken
Misschien is het hoog tijd dat de minister eens gaat kijken in een SLO aan een CVO. De oogjes zouden kunnen opengaan. Maar men moet wel WILLEN zien, uiteraard. Daar schort alvast iets: Sinds jaar en dag wordt de SLO-CVO in Klasse afgeschilderd als de 'lerarenopleiding voor slagers en bakkers'.
Uiteraard blijven de universiteiten beweren dat het bij hen zoveel beter is, anders zat er daar werkelijk géén kat meer...