Geen Engels, maar Nederlands bij Geesteswetenschappen
Neem contact op met de schrijver van de petitie
Ook aan de Hanzehogeschool Groningen mag je op sommige wc's alleen nog in het Engels plassen. Sinds een jaar of tien spreken we over 'deans' en 'schools'.
Een 'geweldige nieuwe tijd' is toen begonnen.
Het Engels is een geurvlaggetje voor: kijk es hoe modern we zijn. We tellen mee in de wereld.
De verengelsing gaat ten koste van het Nederlands. Op den duur ondergraaft dat de vitaliteit van een taal.
Als een taal prestige verliest wordt het op termijn een dialect.
Ik ben voor internationale contacten en een goede beheersing van het Engels is absoluut noodzakelijk. Maar het begrip 'internationalisering' begint op het begrip 'europeanisering' te lijken. Op zich zelf goed, maar: waar houdt het op?
Het wordt de hoogste tijd dat het parlement de Nederlandse taal in bescherming neemt.
Door niet in de moedertaal van de studenten onderwijs te verschaffen in de geesteswetenschappen verzwakt men de kwaliteit van de aangeboden opleiding, reduceert men de moedertaal tot een huis-, tuin- en keukentaal, en verhoogt men het ondemocratisch karakter van de Geesteswetenschappen doordat men de kloof met de belastingbetalende maatschappij vergroot
Re:
#35: - En gaat men nu Kant van het Duits naar het Engels vertalen?Kant is al moeilijk genoeg in het NL.
Re:
Op de Vrije Universiteit is het niet anders zoals ik tot mijn verbazing en ontsteltenis bemerkte toen ik daar met zijn zoon op de voorlichtingsdag was. De bewegwijzering in Engels en ook plannen om alleen nog maar Engelstalig onderwijs te geven. Ik heb mijn zoon aangeraden aan een andere universiteit te gaan studeren waar hij gewoon nog goed onderwijs krijgt in de eigen taal.
Re:
De aanstichter van de verloedering van het onderwijs aan de Nederlandse universiteiten is Jo Ritzen, oud-minister van onderwijs en voormalig bestuurder van de Universiteit van Maastricht, pardon Maastricht University, waar hij een lange tijd als een soort zonnekoning de scepter zwaaide. Aan de Universiteit van Maastricht heeft Ritzen destijds als collegevoorzitter verordineerd dat bestuursvergaderingen in het Engels moeten plaatsvinden. Het moet een lachwekkende situatie zijn geweest dit bestuur - louter bestaande uit Nederlanders- Engels op zijn koeterwaals te horen spreken tijdens hun vergaderingen. De werkelijkheid is vaak vreemder dan fictie zoals beschreven in de roman "De laatste roker" van Willem Frederik Hermans. Van harte aanbevolen literatuur voor onze bestuurders en politici.
De stelling is heel aardig, omdat ze gaat over geesteswetenschappen en over de Bachelor en de niet-academische Mastervakken.
Maar veel reacties gaan over heel iets anders: 1) over het CvB dat in het Engels vergadert, 2) over de bewegwijzering in het Engels, 3) over docenten die geen goed Engels spreken, 4) over colleges in andere disciplines.
Dat is jammer, omdat het de discussie vetroebelt.
1) Dit lijkt me inderdaad onzinnig. Maar het is wel belangrijk dat de besluiten en notulen in het Engels beschikbaar zijn. Ik vind het tamelijk absurd dat diverse universiteiten buitenlandse studenten lokken met Engelstalig onderwijs, en dan de examenreglementen en andere besluiten alleen maar in het Nederlands weergeven.
2) Ik vind dit geheel terecht. In een zakennhotel in Japan verwacht ik ook dat de bewegwijzering in het Engels is. Tweetalig zou ook kunnen, maar uitsluitend Nederlands niet. De universiteit is nu eenmaal een internationale ontmoetingsplaats.
3) Hier moet inderdaad aan gewerkt worden. Maar anderzijds, het is een goede training in het begrijpen van wat een ander zegt. Op congressen heb ik veel slechts verstaanbare Spanjaarden, Russen en Chinezen moeten aanhoren, en een beetje training als student kan geen kwaad.
4) De geesteswetenschappen zijn - soms - fundamenteel talig. Binnen andere disciplines speelt dit veel minder. Ik kan een Italiaans boek over kansrekening grotendeels volgen, omdat de kern ervan in de taal der wiskunde geformuleerd is, de lingua franca van de kwantitatieve en formele wetenschapsgebieden.
Er zal wellicht geleidelijk een overgang zijn naar Engelstaligheid in 1oo jaar of zo maar voorlopig zijn de meeste clienten/patienten nederlandstalig. Bovendien zie je vaak dat mensen die emotioneel worden dit makkelijker in hun moedertaal doen, Wie weet wat het effect is van een volledig Engelstalige opleiding voor het opstellen van nederlandstalige vragelijsten e.d.
Persoonlijk zie ik geen redenen om op Nederlandstalige universiteiten in een andere taal dan Nederlands te doceren.
Het is toch genoegzaam bewezen dat de kwaliteit van het vakgebied in Nederland met snelle sprongen achteruitgaat door het onvoldoende beheersen van het Engels door studenten en docenten.
| This discussion has been closed. |