Streetfishing Verbod Jachthaven Veurne.

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Streetfishing Verbod Jachthaven Veurne..


Gast

#1

2014-02-08 14:31

Het is volgens mij een goed idee om een maximum werpgewicht in het havenreglement op te nemen zoals dat op sommige wateren in Gent ook van kracht is. Neem dan 10gr als maximaal werpgewicht. Zo voorkom je dan bijvoorbeeld dat zwaar lood wordt gebruikt voor de karpervisserij. Zwaar lood berokkent schade aan boten kan ik me goed inbeelden, kleine lichte gewichtjes totaal niet.

Gast

#2 Re:

2014-02-08 14:38

#1: -

Ik denk dat als je nu met een lood van 5 gram of 50 gram tegen een boot gooit, de eigenaar zal het niet appreciëren. Ik denk dat het verbod op werphengels ook is omwille van het gevaar voor passanten


Gast

#3

2014-02-08 17:35

Zoals reeds vermeld, heb ik alle begrip voor booteigenaars en zou het wel interessant zijn om er het werpgewicht te beperken.

Gast

#4

2014-02-08 19:11

Een maximum werp gewicht is zeker een vereiste,

Gevaar voor passanten kan ik moeilijk voorstellen, aan zee mogen nog steeds mensen vissen op drukke staketsels met werpgewichten van rond de 200gr waar veel toerisme is. Waarom zouden hengelaars die vissen met loodjes van 2-3gr soms een gevaar vormen? Meestal word bij deze visserij ook onderhands ingeworpen. En wij zijn ook geen gekken, Veiligheid is een prioriteit.

Gast

#5

2014-02-09 13:26

Aangezien er enkel zou gevist worden op roofvis, en dit met zeer lichte werphengels met licht werpgewicht gebeurt, zie ik geen reden waarom dit niet toegelaten zou worden.. ik zelf ben karpervisser en dat ze deze manier van vissen verbieden kan ik enigszins verstaan. Gelieve hier hoor aan te geven en jullie beleid over het vissen in jachthavens te herzien en aan te passen.
Mvg. Keanu M.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2014-02-09 14:16


ivo

#7

2014-02-09 14:21

Alvast bedankt voor al jullie reacties en steun!

Dit zijn er al veel meer dan ik heb gehoopt, hopelijk kunnen we hiermee aantonen dat mensen met macht en vermogen, niet langer regels moeten maken in het nadeel van de hengelsport zonder verzet!
Ik ben ook tevreden dak we begrip krijgen van andere personen die zware hengels gebruiken, zoals karper vissers!
Bedankt

vliegvisser

#8 vliegvissen

2014-02-09 15:17

Volgens mij waren er in het verleden nooit problemen met vliegvissers. Denk dus niet dat het te begrijpen valt dat streetfishing mag en vliegvissen niet! Mss is het tijd om met alle hengelaars aan 1 touw te trekken.

Vind dat spijtig

Gast

#9 Re: vliegvissen

2014-02-09 15:20


Gast

#10

2014-02-09 17:52

Het is de eerste keer dat ik hoor van de vliegvisserij in jachthavens,
als jullie sterke argumenten kunnen doorgeven aan de auteur van deze petitie kan er nogsteeds worden gezorgt voor eventueel ook een toelating voor het vliegvissen.
Toch vraag ik me af hoe deze visserij lukt door plaatsgebrek, en het werpen van de vliegenlijn eenige ervaring vereist.
Er bestaat een groot risico dat de lijn bewegingen gaat maken die niet gepland zijn, met alle gevolgen van dien.


Gast

#11

2014-02-09 18:45

zolang er geen overlast is moet vissen toegelaten worden,ik vis met de vlieg en dit zijn precies de plaatsen waar we een visje kunnen vangen in de winter

Gast

#12

2014-02-09 19:21

geachte, ik was bij de onderhandelingen voor de jachthaven van Veurne in de PVC (provinciale visserij commissie) en het zijn niet de andere hengeldisciplines die ertegen waren, maar de concessie houder en stad Veurne en dit voor de veiligheid.
ivo

#13

2014-02-09 19:46

Gegroet, ik ben ivo, de oprichter van deze petitie!

Ik ben blij dat u reageerd,
Zo ziet u dat jullie niet alleen zijn, en dat wij achter jullie staan, met deze petitie kunnen jullie tevens aantonen, dat er veel mensen zijn die deze regeling betreuren...

De concessie houder en de stad zelf kiezen dan voor een simpel antwoord, hoe kan een sportvisser nu zorgen dat de veiligheid in gedrang komt? Zeker als we vissen met loodjes die zelfs nog geen vernis van een boot kunnen beschadigen.

Veiligheid is meer controle aan de waterkant en niet zomaar vissers verbannen.
Deze regeling die er nu is is het zelfde als een totaal vis verbod voor ons, dus we zijn zeker ontevreden.

we betalen al veel geld voor het vissen in Belgie (groot visverlof) en steeds worden er meer plaatsen van ons ontnomen.
Hopelijk wordt er dan met de volgende bijeenkomst meer respect getoond naar ons toe.

Mischien haald dit alles niets uit, maar we hebben dan toch geprobeerd!

Mvg,
Ivo


Ivo crabbe
De auteur van deze petitie

#14 Re: vliegvissen

2014-02-09 20:50

#8: vliegvisser - vliegvissen

Inhoud van de petitie is aangepast, voor alle duidelijkheid ik heb niets tegen vliegvissers.
Ik had gewoon geen besef dat er werd gevist met de vliegenlijn in de haven van Veurne.

Mvg.
Ivo.


Gast

#15

2014-02-10 07:54

Eigenlijk zou dit ruimer moeten bekeken worden: vroeger zag je enkel vissers aan het water, en was er nergens een probleem. Nu komen de plezierboten (en veel te grote jachten) overal opzetten, en eigenen zich overal het recht op om vissers te verjagen. Niet alleen bij aanlegplaatsen (grotendeels betaald door de belastingbetaler, dus ook door de hengelaar), maar ook overal waar hengelaars aan het hengelen zijn moeten deze laatsten steeds weer hals over kop plaats ruimen als ze hun materiaal niet willen verliezen. Als pleziervaartuigen hun plaatsje willen, dan is daar niets mis mee, maar dan moeten ze wel aanvaarden dat ook anderen het water willen gebruiken voor hun plezier. Het wordt hoog tijd dat de hengelaars wat meer op hun strepen staan, en misschien een minder afwachtende houding aannemen. Misschien moeten we als belangengroep zelf eens een aantal 'NO BOAT' zones en/of dagen gaan afdwingen, desnoods met akties.
Mvg freddy

#16 Vissen in jachthaven

2014-02-10 12:10

Bij mijn weten valt dit gebied nog altijd onder de bevoegdheid van Waterwegen en Zeekanaal. Tenzij anders bepaald. De concessiehouder moet in dit geval kunnen, documenten, voorleggen waarbij hij of zij huur betalen voor het gebruik van de oevers.
Hierbij kan de stad Veurne dan een onderhandelende rol spelen , rekening houdende met de geldende veiligheidsvoorschriften.
Aan de moderator van deze petitie:
Geachte;
U kunt alle info bekomen bij:
WATERWEGEN EN ZEEKANAAL NV
Afdeling bovenschelde
E-mail: bovenschelde@WenZ.be
Tel: 09/2680211

Gast

#17 Re:

2014-02-10 12:21

#15: -

Als iedereen een ander zijn hobby afkraakt, daar raak je nergens mee. Zelf ben ik vele malen in het buitenland weest vissen en voornamelijk in het verenigd Koningkrijk. Daar hebben ze respect voor alle hobby's ( zowel voor de modane hobbyist als voor de upperclass) met als resultaat: Iedereen kan zijn sport of hobby naar behoren uitvoeren.

Het onder de gordel slaan wordt maar al te vaak toegepast in ons klein landje en spijtig genoeg nogal eens met politiek medeweten.

grtn freddy


Gast

#18

2014-02-10 16:36

er is veel heel veel geld vrijgemaakt voor de pleziervaart, jachthavens ligplaatsen voorziening water en elektriciteit en ik kan er wel bij dat dat haakje en vliegje enorme schade aan die boot(jes) zal aanbrengen,,
ik denk dat het iets is voor de PVC om de belangen van de vlieghengelaars te verdedigen, wat ze denk ik ook wel zullen doen of al gedaan hebben?
GROET

Gast

#19

2014-02-10 19:21

De juiste reden van het visverbod in Veurne ken ik niet maar dergelijke visserij wordt frequent toegepast in Nederland. Ook wij vissen er regelmatig op snoek struinend langsheen smalle en bewoonde wegen.
Ivo crabbe
De auteur van deze petitie

#20

2014-02-10 19:33

Veel belgen zoals ik gaan ook vissen langs deze wegen omdat hier in de polders amper vis zit,
maar stel je voor dat deze visserij ook zou verboden worden omdat een plug een auto beschadigt heeft? Of zoals het probleem van in Veurne, schade willen voorkomen.
m.a.w. polder visserij verbieden, want anders zou een auto kunnen worden beschadigt ...


Gast

#21

2014-02-10 20:42

Als sport en vliegvisser staan wij het dichts bij de natuur, met respect ,mentaliteit en vol overgave. Wij respecteren onze omgeving en betalen om ze te laten respecteren door toezichters , als ze vissers betrappen die zich niet aan de regels houden dat ze diegene straffen maar geen gewone werkmensen die hun vrije tijd met vrienden met dezelfde idealen op openbaar en betalend (uit onze zakken) water samenkomen om te ontspannen!!!!!!!!!

Gast

#22

2014-02-10 21:18

de werkmens mag geen hobby meer hebben alleen zoveel mogelijk belasting betalen dat wel

Gast

#23

2014-02-11 08:02

Helaas zijn er rotte appels die het zoals steeds weer verpesten voor de anderen.

Gast

#24

2014-02-11 08:34

Ik vind het goed dat er nog mensen opkomen voor hun hobby.Als ze het verbieden kunnen we ook wegblijven als toerist in Veurne en negtieve reclame maken voor Veurne!!!!!

Gast

#25

2014-02-11 14:34

Boot recreanten betalen liggeld en vaartaks maar volgens mij mag de sportvisser zeker NIET vergeten worden !!! Wij moeten tenslotte ook betalen voor onze hobby .