Petitie tegen de stopzetting van de 6 meertalige onderwijsproject


Gast

#76

2011-05-17 22:29

Zelfs zgn. sociaal-democratische beleidsvoerders laten zich meeslepen met Vlaams arrogante opvattingen.

Gast

#77

2011-05-17 22:42

Mijn "multinationale" kinderen zijn even naar het elkaar ontmoetend onderwijs in Antwerpen gegaan, nadat het project voor Arabisch-sprekende kinderen door gebrek aan medewerking van een schooldirectrice niet kon doorgaan zoals gepland in St Gillis, Brussel.
Daarna kregen ze gelukkiglijk toch nog een wereldvisie en begrip voor hun driedubbele thuiscultuur (inbegrip thuistalen) in een Steinerschool. Ik leerde zelf Hindi aan, aan mijn oudste dochter. Ik stoor me buitenmatig aan het gangbare europacentrisme.

Gast

#78

2011-05-17 22:43

" ONZE KINDEREN hebben mij de vraag gesteld, "Ögretmenim =( mijn juf) waar moeten wij heen?"
Kunt U, meneer Pascal Smet daar een antwoord op geven?

Gast

#79

2011-05-17 23:10

Het gaat hier wel om het winnen en het vertrouwen krijgen van enkele grote groepen mensen via een paar talen (niet overdreven) om geleidelijk aan winst voor het Nederlands te verkrijgen. Onze niet zo sterke positie - op alle gebieden - moeten wij in volle realiteit benutten. Gooi het allemaal niet over boord wat je in volle geleidelijkheid stilaan wint.Dat zou heel kortzichtig zijn. Iemand die in een minderheidspositie beweegt, doet inderdaad vaak domme dingen....Vele soorten "goede" (?) of fervente Vlamingen zijn daar meesters in !

Gast

#80

2011-05-17 23:49

Zelf werkte ik vanaf 1976, eerst in het bi- later in het multicultureel onderwijs in de scholen van de Eisdense mijnwerkerscité. Wij leerden de voordelen van deze systemen, identiek aan de Brusselse, voor de leerlingen kennen en waarderen. Zelf als migrantenkind opgegroeid zonder al deze begeleidingsmodellen, was ik blij dat onze leerlingen hiervan wel konden genieten en in Eisden nog steeds genieten. Een beslissing voor de zoveelste maal in de onderwijsgeschiedenis, genomen door mensen die vreemd waren en zijn aan het onderwijs.Kinderen zijn geen materialen die in budgetten ondergebracht moeten worden. Het zijn mensen, mensen in wording.
Jan Kohlbacher (75)

Gast

#81

2011-05-17 23:56

Schrijnend, dat er gesnoeid wordt in onderwijs, dat mensen - onderwijsmensen, allochtonen, ouders van schoolgaande kinderen - moeten in het verweer komen tegen een socialistische minister van onderwijs...

Dit bericht is verwijderd door de auteur van deze petitie (Toon details)

2011-05-18 00:20



Gast

#83

2011-05-18 00:46

Dit is een uitstekend project dat meertaligheid en integratie bevordert. Zo’n project zou een prioriteit zijn voor de Vlaamse Gemeenschap.
Marlène

#84

2011-05-18 01:02

Si no hablamos el neerlandés: críticas porque no lo hablamos...y cuando decidimos que nuestros hijos lo hablen y sean multilingues tampoco es suficiente!!!!! Esto no hay quien lo entienda ya que además cuando uno va a inscribir a un hijo a un colegio neerlandofono no lo inscriben si uno de los padres no habla el idioma. Cúal es el lema ¿como tu padre no lo habla no lo puedes aprender y por eso vamos a acabar con los proyectos de los colegios que lo permiten? qué ironía !! TAMPOCO HABLABAN MIS PADRES FRANCES CUANDO LLEGARON A BELGICA pero han hecho lo posible para que yo lo hablara y lo transmitiera. Cuando llegó mi turno, me encargué de que mis hijos hablaran el neerlandés, el español y además hablan francés. Si eso no se llama integración, ya me contará, Sr. Ministro, lo que es. Y esto encima sin perder las raíces. Estamos en la Unión Europea, viva el multilinguismo y el multiculturalismo!! Este proyecto bicultural se me asemeja al ERASMUS de la UE pero a nivel belga, debería Sr. Ministro, enorgullecerse de esto y no tirarlo abajo.

Een andere mening

#85

2011-05-18 01:56

I am a Beglian living abroad, raised and educated in Gent. I beg to provide an alternative view on the topic.
I am all for multi-lingual education, I was lucky to have had it myself, and to speak a few languages myself. I am also all for integration, and respecting the local community one immigrates into. When one immigrates to a regions, one is better prepared to learn the local language, and one is better prepared to integrate. Holding up that mirror is not an easy one, demanding that the local tax payer finances special education, and provides classes in Turkish, Arabic in all its flavors, Italian, Spanish, Polish, Portuguese, English, French, Swahili, German, Danish, Norwegian, Finnish, Hungarian, Bulgarian, Slovenian,…. is easier. Where does much become too much? Where do you draw the line, which languages are in and which ones are out?

Gast

#86 Re:

2011-05-18 02:06

#82: -  This sounds very segregationist. Not very open, not very respectful for the host country. Those fellow "native" countrymen may not always treat foreigners respectfully, but the answer is not to keep fueling the same segregationist atttitude.  


Gast

#87

2011-05-18 04:32

There is increasing research evidence from the United States that children taught literacy skills in their home language effectively transfer these skills to their second language. In view of these findings, along with the inextricable connection between language and identity, it defies reason to terminate funding for dual language projects that have proven academically successful for so many children.

Rosemary Salomone, Kenneth Wang Professor of Law, St. John's University School of Law (Author, True American: Language, Identity, and the Education of Immigrant Children, Harvard University Press, 2010)


Gast

#88

2011-05-18 09:29

Dit project moet blijven bestaan, deze kinderen gaan dan meer kansen hebben om deel te nemen aan beter onderwijs.

Gast

#89

2011-05-18 10:25

Ik ben er ook van overtuigd dat dit project noodzakelijk is om nieuwe Belgen/Vlamingen/Brusselaars zo efficient mogelijk op weg te zetten naar een 'nuttige' toekomstige rol in onze samenleving

Gast

#90

2011-05-18 11:41

Wat jammer dat nog een gelegenheid de nederlandse gemeenschap een positieve imago te tonen wegvaldt !

Gast

#91

2011-05-18 12:28

Brussel is not dutch and not french, but
multicultural and I thing that is better for everyone

Gast

#92

2011-05-18 12:48

Nous devons soutenir un tel projet car il est nécessaire aux élèves issues de l'immigration. Pour leur développement dans la vie quotidienne et leur permettra une meilleure insertion dans leur vie active. Beau projet que celui-ci, nous devons nous battre afin que ce projet continue. Courage à tous et bonne chance !

Gast

#93

2011-05-18 13:40

Volgens mij zijn de subsidies bedoeld voor onderwijs en vorming onmisbaar. Middelen om een betere toekomst voor onze jongeren voor te bereiden moeten beschikbaar zijn.

Dit bericht is verwijderd door de auteur van deze petitie (Toon details)

2011-05-18 14:35



Gast

#95

2011-05-18 15:14

As a sociolinguist specialising in multilingualism, I wish to emphasise not only the emotional benefits but to children of beginning their education in their 'home' language, but also to  reiterate the posting above on the cognitive benefits, proven by long years of reliable research on the matter.

guest

#96

2011-05-18 16:15

Laat iedereen weten dat het hier gaat om het contact met gezin en kinderen via de moedertaal om dan het Nederlands in steeds grotere mate aan te leren en bv. het Turks of die andere "moedertaal" geleidelijker af te bouwen. Dit naargelang het kind ouder wordt en volop mee kan doen in het Nederlandstalige ASO. Goed weten wat de bedoeling en de resultaten aldus zijn. Iedere andere wensdroom gaat naast de kwestie...Jammer !

Gast

#97

2011-05-18 17:56

Buongiorno,
Sono sgomento alla lettura di tale notizia. Sono italiano, figlio di emigrati e nato qui in Belgio. Ho imparato l'italiano sia con l'aiuto dei miei genitori sia andando a scuola il mercoledi' pomeriggio e il sabato mattino. Sarebbe stato tutto più facile se un progetto biculturale fosse esistito all'epoca.
Bruxelles è la capitale dell'Europa e quindi automaticamente, naturalmente multiculturale. Che bello potere dare la possibilità ai giovani d'imparare la lingua d'origine dei genitori. Ovviamente, la cultura non "rende", non è misurabile l'impatto economico. Ma siamo certi che le bici a noleggio lo siano? E purtroppo ce ne sono dapertutto nella capitale. Visibilità massima. E va bene. Ma la cultura, la LINGUA, unico vettore d'universalità, dove la mettiamo?
Dove la mettono tutti gli italiani emigrati e cresciuti qui?
La mettono al centro dell'integrazione sia qui che in Italia.
Il ministro Smet si sbaglia di grosso. La communità fiamminga non puo' tirarsi indietro. Almeno che non ci sia la volontà di creare regione unilingue. In tal caso, non ha posto nell'Europa. E' sarebbe un errore madornale.
Soldi?
Due macchine di ministri basterebbe a finanziare il biculturale. Volete le bici? Date l'esempio, andate al pralamento fiammingo in bici, via le macchine.
Il biculturale deve continuare. Ho partecipato a varie feste italiane e altre: che ricchezza! Che fiore all'occhiello per la communità che permette di svilupparsi, di crescere in modo bilingue, se non trilingue.
Dico chiaramente: basta a queste decisioni incomprensibili. Dopo il Sig. Smet ci sarà la signora Tala dei tali che vorrà ripropporre il progetto.
Ma la vita è un progetto o è, naturalmente, LA vita?
Viva il biculturale!

Gast

#98

2011-05-18 20:38

C'est déplorable pour la part d'un ministre socialiste qui est sensé de soutenir une cause sociale.
Safoura,
(maman francophone dans une famille bilingue en Flandre)
Noëlle De Smet, enseignante retraitée

#99 pour l'interculturalité

2011-05-18 21:23

Je suis scandalisée de cette éventuelle suppression. Ex présidente d'un mouvement pédagogique reconnu par le décret " Education Permanente" j'ai pu proposer dans notre association un dossier à propos de l'enseignement néerlandophone, pour notre publication "Traces de changements". A cette occasion, j'ai pu interviewer des personnes qui travaillent dans ces projets, m'approcher de leurs outils didactiques, de leurs cycles de formation, du travail magnifique réalisé avec les parents. Pour nous c'est un modèle concernant l'éducation à l'interculturalité en passant par la reconnaissance de la langue maternelle, si importante pour que les enfants aient accès à d'autres apprentissages. J'ai aussi eu l'occasion d'inviter des acteurs de ces projets à exposer une partie de leurs travaux dans notre exposition " Melting Classes" financée dans le cadre des projets lancés par Monsieur De Lille de Groen! J'ai donc encore pu voir et entendre de plus près la qualité de ce travail si indispensable à Bruxelles. Je ne comprends pas pourquoi il serait balayé, supprimé. En plus, il est aussi une opportunité pour que de nombreuses familles issues des migrations puissent s'approprier, dans cette biculturalité, la culture néerlandophone....Je demande instamment au Ministre de revoir ses positions.

Gast

#100

2011-05-18 22:41

Ik woon al 25 jaar in België, mijn 1ste moerdertaal is het Spaans, mijn tweede moedertaal het Nederlands. Hoe komt het? ik heb in het Sint-Jan Berchmanscollege gestudeerd en ik ben één van de duizende kinderen die van de wonderen van de meertalig onderwijsproject kon genieten.
Nu ik moeder ben, wou ik ook de beste opleiding geven aan mijn kind...maar ja, het zal niet meer lukken.
Wel bedankt Mijnheer de Minister.