Stop nepvluchtelingenstroom naar Europa laat echte vluchtelingen door


Gast

#1

2015-09-14 00:43

Waarom stelt u de zaken verkeerd voor? Heeft u het nawoord van de redactie niet gelezen bij het artikel over de zogenaamde door de VS betaalde oversteken? Heeft u niet vernomen dat miljoenen vluchtelingen zijn opgenomen in Jordanië, Libanon, Irak, Turkije, Egypte, toch allemaal islamitische landen?

De realiteit

#2

2015-09-14 12:59

Opvang in de regio: geen ei van Columbus

  
Landen als Jordanië, Libanon en Turkije moeten ondersteund worden opvang in de regio te realiseren. In het NRC van 17 juni schrijft VVD-fractieleider Halbe Zijlstra dat zelfs VluchtelingenWerk het daarmee eens is. De reactie van Jasper Kuipers daarop werd 25 juni in NRC gepubliceerd.
 
De heer Zijlstra heeft gelijk dat we elkaar vinden op het vlak van investeren in de regio. Maar daar houdt de eensgezindheid ook op. De VVD wil de Europese grenzen namelijk vervolgens sluiten. Maar met slechts noodopvang in de regio ben je er niet. Het is een illusie te denken dat 'de regio' dit allemaal kan bolwerken. Terwijl ik dit schrijf, ben ik als waarnemer mee op een overheidsmissie naar Libanon en zie ik wat de beperkingen zijn van de opvang die deze regio kan bieden.

1 op 4 is vluchteling

Hier in Libanon hebben ruim 1,2 miljoen Syrische vluchtelingen hun toevlucht gevonden op een bevolking van 4 miljoen. De situatie is nijpend. Hoewel Libanon in eerste instantie de Syrische vluchtelingen met open armen heeft ontvangen, is de grens met Syrië begin dit jaar gesloten. Er zijn onvoldoende middelen om alle vluchtelingen onderdak en voedsel te geven, laat staan kinderen naar school te sturen. Nu 4 jaar na het begin van de Syrische oorlog, lopen de spanningen tussen de lokale bevolking in Libanon en de vluchtelingen sterk op.

Grote uitdaging

Sinds de Tweede Wereldoorlog waren er wereldwijd niet zo veel mensen op de vlucht. Ik ontken niet dat we voor een grote uitdaging staan. Naast Libanon vangt ook Turkije 1,7 miljoen Syrische vluchtelingen op en Jordanië ruim 650.000. De EU telt 500 miljoen inwoners en ontving als rijkste continent van de wereld nog geen 30.000 Syriërs in het eerste kwartaal van 2015. En hier zouden de grenzen dan dicht moeten? Circa 97% van de Syrische vluchtelingen wordt al opgevangen in de regio. Welk signaal geeft Europa af aan landen in de regio als wij de deuren sluiten voor de resterende 3%? Het is niet ondenkbaar dat de regio verder destabiliseert als Europa de deur op slot doet. Investeren in opvang in de regio moet gepaard blijven gaan met enige solidariteit door zelf ook op te vangen. Alleen op die manier blijft Europa een geloofwaardige gesprekspartner.

Jasper Kuipers
Adjunct-directeur VluchtelingenWerk Nederland
vanuit Beiroet, Libanon

Vrijdag 26 juni 2015

Mario Verleene

#3 Re:

2015-09-14 16:41

#1: -  

 Verklaar u nader en gelieve ook naar artikels te verwijzen aub. Heb ik iets over die landen  gezegd?

Is er iets niet duidelijk dat de zuidelijke gelegen regio NUL,NUL doen ? En over Turkije gesproken weet je toch ook wel dat dit DE vriendjes zijn van Turkije. Dus aub verklaar u nader. O en ja gelieve ook een naam bij u antwoord te zetten aub.


Gast

#4 Re:

2015-09-14 16:45

#2: De realiteit -  

Gelieve mijn artikel eens deftig te lezen voor dit soort dingen voor te brengen. Heb ik gezegd SLUIT de deuren NEE. LEES goed : Sluit de deuren voor de ZOGEZEGDE vluchtelingen! Dit hebben ze (Europa) aan zichzelf te danken. Ik ben er mij volkomen van bewust dat er VEEL landen zich totaal inspannen voor deze mensen. Maar vergeten we niet wie de eigenlijke lont aangestoken heeft? Overal waar NATO binnenvalt om "te bouwen" is het kapot. IEDER LAND is kapot door hen. Moeten we dan niet eerder kijken naar de wortel van het probleem?

 


Gast

#5

2015-09-14 18:44

Lees dan zelf ook eens goed wat anderen schrijven.

Waarom vluchtelingen niet of nauwelijks naar nog zuidelijker gelegen landen trekken? Omdat er een kanjer van een woestijn in de weg ligt waar je niet zomaar even doorheen wandelt en Jemen zelf in een burgeroorlog is verwikkeld. Europa ligt veel dichterbij, is gegarandeerd veilig en bied mogelijkheden voor de toekomst. Wie ver weg van zijn eigen huis moet rennen, rent liefst daar naartoe waar het zinvol is. Logisch toch?

Juist omdat het Westen de oorzaak is van nagenoeg alle ellende in de wereld, dient het Westen zijn verantwoordelijkheid op te nemen en in ieder geval de ergste nood te lenigen. Ook logisch, toch?


Anonymous

#6 Re: Re:

2015-09-15 00:08

#4: - Re:  

 Uiteraard moet gekeken worden naar de wortel van het probleem, maar er is nu nood aan opvang van vluchtelingen en daar moet nu iets aan gedaan worden. Pas als de vluchteling is toegelaten en een onderzoek is gedaan, kan worden geconcludeerd wie "echt" is of niet.

Mario Verleene

#7 Re:

2015-09-15 19:45

#5: -  

 Inderdaad "logisch" maar kunnen we dan eerst de profiteurs aanpakken "de mensensmokkelaars" die mede door het Westen gesponserd naar hier komen in wel erg teleurstellende omstandigheden. En kunnen we dan van de VS ook wat verwachten om HUN ENORME verantwoordelijkheid? Laatst gelezen : VS wil 10.000 vluchtelingen opnemen zijn ze nu serieus of wat? - Nogmaals en ik blijf er op hameren ik ben NIET tegen vluchtelingen wel tegen mensen die POSEREN als zijnde vluchtelingen om hier dan te profiteren van onze BLINDE goedheid.


Gast

#8 Re: Re:

2015-09-16 13:46

#7: Mario Verleene - Re:  

 Wie asiel aanvraagt start daarmee meteen een procedure waarin onderzocht wordt of de asielaanvraag terecht is, dwz dat er levensbedreigende omstandigheden zijn in het land van herkomst, waardoor de aanvrager genoodzaakt is elders zijn heil te zoeken. Wie dus geen gegronde reden heeft en dat kan aantonen om hier asiel aan te vragen, wordt dus per definitie linea recta teruggestuurd.

Die profiteurs zijn economische vluchtelingen en geen "mensensmokkelaars". Wie door het Westen gesponsord wordt laat ik voor uw rekening daar mij geen gevallen bekend zijn waarbij dat is aangetoond.

Onze goedheid is dus niet blind. De weerstand ertegen blijkt dat echter wel vaak te zijn, omdat telkens weer blijk gegeven wordt van onvoldoende kennis van zaken en wild gespeculeer de boventoon voert.