de Lind in Oisterwijk moet GROEN blijven!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie de Lind in Oisterwijk moet GROEN blijven!.


Gast

#1

2014-08-27 20:43

Wij zijn tegen alle evenementen op de Lind m.u.v. Sculpture. Bijna alle evenementen gaan ten koste van het groen in het centrum.

Gast

#2

2014-08-27 21:04

Ik heb veel begrip voor de evenementen, maar er zijn uitstekende alternatieve locaties. Er is is maar 1 hart van oisterwijk en dat is groen
Kees
Gast

#3 Oudste monument van Oisterwijk

2014-08-28 06:04

Het veld van het Lindeind is eigenlijk het oudste monument dat Oisterwijk rijk is. Het is net zo goed een historisch monument dat beschermd moet worden als bijvoorbeeld het Oudste Huis dat is!

Lang voor dat het dorp Oisterwijk stadsrechten kreeg in 1213 was dat veld er al. Het is de geboortegrond, de wieg van Oisterwijk en het is van het begin af aan een veld geweest. Als je als gemeenschap na ruim 1000 jaar, of nog langer, nog steeds zo'n stukje cultureel erfgoed hebt, dan gooi je daar nu geen stenen op omdat dat makkelijker is om te onderhouden tijdens het jaarlijkse rondje evenementen.

Het onbestrate veld van het Lindeind is juist (!) één van de sleutelkenmerken van wat Oisterwijk zijn unieke karakter geeft.

Teun

#4 hart groen houden

2014-08-28 06:22

Wat vergeten wordt in deze discussie is dat onderhoud aan een mooi hard plein ook jaarlijks vele Euro's kost.
Maar los van de kosten voor het onderhoud is een groen hart mooier, unieker en belangrijk voor Oisterwijk.

Georgina

#5 Alleen maar steen in de toekomst

2014-08-28 08:33

Als ik nu even kijk naar wat er hier in de randstad gebeurt... een Rotterdammer verbaasde zich er over hoe ''veel'' groen er hier in Vlaardingen is tussen de huizen. Dat kennen ze in Rotterdam al niet meer. Maar ook in Vlaardingen wordt steeds meer van het groen gesnoept. Het park is nu veel kleiner dan toen ik hier net kwam wonen. En dat is pas 10 jaar geleden. En over die bestrating. Dat is echt geen eenmalige uitgave. Ook dat is onderhoudsgevoelig. Hier in Vlaardingen is het Veerplein pas geleden bestraat en is nu al vele malen opengebroken en weer dichtgemaakt. Ik zeg: Eer je groen binnen je gemeente. Het begint met een klein stukje maar voor je het weet zie je alleen maar steen....
Marjan

#6 steen en wateroverlast

2014-08-28 09:15

Heeft de gemeente het advies  niet gehoord / begrepen om water overlast bij hevige regenval tegen te gaan c.q. te verminderen? De burger raad men aan om tuinen niet volledig te betegelen of in ieder geval diverse open ruimtes, lees te beplanten ruimtes,  in je tuin/ plaats(je) te maken zodat het water via de natuurlijke weg in de bodem kan weg trekken en niet alles via de riolering, die dan overbelast wordt met alle gevolgen van dien, zoals men de afgelopen weken op diverse plaatsen heeft kunnen constateren. Ik ben ook van mening dat evenementen niet allemaal op het plein plaats hoeven te vinden. Ik zie de Reuzen of b.v. het gilde al over het "beton "lopen!!


Gast

#7

2014-08-28 12:03

Ik ben frans canadees uit Montréal,provincie Québec, Cananda. Ik heb in 2008 tot 2009 in de mooi doorpje van Oisterwijk gewoont. Ik heb daar veel overal gewandeld en De Lind met de oude MAJESTUEUSE BOOM in het Certrum is een van mijn faforiete pleinen...is Oistewijk niet de PAREL VAN BRABANT??!Let's keep it that way!!!!Geen stenenen beton op De Lind alstublieft.

Gast

#8

2014-08-28 15:34

Laten we aub de lind groen houden moet er niet aan denken aan een koud parkeerterrein. Dan maar de ijsbaan op een andere plek en wat minder kermisattractie

Gast

#9

2014-08-28 17:08

Top idee!!

Gast

#10

2014-08-28 20:39

Een eenmalige investering voor kunstgras, en de gemeente is er jaren van verschoont.

Gast

#11

2014-08-29 05:26

Er is al zo weinig groen en zoveel bebouwd om op te kunnen wonen, werken en organiseren. Laat het groen het groen.

Gast

#12

2014-08-29 06:43

Rond 1620 nam een onbekende Amsterdamse rederijker afscheid van Groen Oisterwijk.
Moeten de Oisterwijkers dat nu ook gaan doen?

De melodie die de dichter destijds koos om zijn gevoelens uit te drukken was: Och ongelukkige dag!

Valerius gebruikte dezelfde melodie later in een opstandige bui bij het geuzenlied:
WAnneer een heerschend man,
Syn herte trecket van
Syn volc, en word haer een tyran;
So mach-men hem wel wederstaen,
End'lustig oock om d'ooren slaen.

Deze petitie biedt de burgers de kans om de groep
Oisterwijkers die nooit genoeg heeft,eens een flinke draai om de oren te geven.

Gast

#13

2014-08-29 08:54

GROEN IS DE KLEUR VAN DE HOOP!

Gast

#14

2014-08-29 11:07

Ze kunnen er ook kunstgras neerleggen. Is niet van echt te onderscheiden en er kan van alles op.

Gast

#15

2014-08-29 11:16

In 1940 ben ik geboren op de Lind. Het beschermd stadsgezicht wordt zonder groen gebied ernstig aangetast. Natuurlijk speelt nostalgie een grote rol, maar de Lind zonder lindebomen kan ik me ook niet voorstellen. Overigens: vroeger was de kermis in het Lindepark!!!
Joris vd Braak

#16

2014-08-29 12:46

Vind het standpunt vrij kortzichtig en vooral gericht op emotie, bovendien niet erg sterk beargumenteert.

Een grasveld is niet per definitie dé beste oplossing om het centrum een groene uitstraling te geven. Het is zelfs een oude en saaie manier, die niet gebruik maakt van de moderne mogelijkheden voor een sterkere 'groene' beleving van die plek! Een met stenen verhard plein, voorzien van groene 'elementen' (bakken, borders, banken, bomen, planten, ...) kan in mijn ogen een stuk fraaier zijn dan een paar grassprietjes.


Gast

#17

2014-08-29 13:38

waarom geen gras tegels ?

Gast

#18

2014-08-29 15:34

Groen moet blijven, laat ons er zuinig op zijn.

Gast

#19

2014-08-29 17:20

Het zou echt vreselijk zijn als dat groen verdwijnt. Een ontgroende Lind zal nooit de uitstraling hebben zoals dat nu is.

Gast

#20

2014-08-30 10:16

Goed initiatief.

Gast

#21

2014-08-30 15:54

Het is van groot belang, dat de groene uitstraling van de Lind een respect betekent voor het Beschermd Dorpsgezicht. Het is belangrijk om elders een verhade locatie te vinden, bijvoorbeeld aan de Spoorlaan of het parkeerterrein achter Notaris De Hair-Vrijdag-Maria

Gast

#22

2014-08-30 15:57

Zoek elders in de kom van Oisterwijk. De evenementen hoeven niet noodzakelijkerwijs ten gunste van de horeca te gaan.

Gast

#23 Re: Uitstraling

2014-08-31 05:16

#16: Joris vd Braak -  

Beste Joris, het grote probleem zit wellicht in het kortzichtige marktdenken. Typisch voor die denkwijze zijn termen als 'uitstraling', 'beleving' en niet te vergeten: 'evenement'.

Dat de betreffende lokatie al jaren niet meer is dan een gazon, een paar grassprietjes zoals jij het noemt, wordt grotendeels veroorzaakt door dit denken.

Als er geen 'evenementen' meer plaatsvinden op die plek kan er al snel een ecologisch verantwoord groen plekje komen. Of dat mooi is!

Een 'groene plek'  is overigens ook van belang, zoals een bezoeker schrijft, voor het opnemen van het regenwater. Dat lukt niet met jouw keien en groene bakken.

Frans Goris

 

 

 

 


Gast

#24

2014-08-31 15:06

Ik heb mijn hele jeugd in Oisterwijk gewoond. Toen was het groen [heel indrukwekkend] dat moet zo bijven

Gast

#25

2014-08-31 17:25

Het is eigenlijk niet te begrijpen dat de Oisterwijkers met zorg voor de plaatselijke identiteit opnieuw in het geweer moeten komen voor het behoud van een zeer kenmerkend element van onze woonplaats. Decennia geleden is met hun inzet de "dijk door Oisterwijk" voorkomen; daarna is de strijd voor het behoud van de villa De Huifkar helaas verloren. Nu zijn er heldere en niet te weerleggen argumenten voor het behoud van een groene Lind, belangrijk zelfs voor diegenen die kennelijk dit belang nu nog niet inzien.