Cannabisbeleid Dalfsen

Fotograaf : foto Tom van Dijke
Lokatie : Dalfsen
Beschrijving : Vincent Oosterveen, met hond Blondie, hoopt de hoge heren in het gemeentehuis te overtuigen een coffeeshop in Dalfsen toe te staan.

Als er alcohol wordt gedronken dan heet dat snel 'cultuur'. Gek, vindt Vincent Oosterveen, fervent blower. Hij ziet dan ook graag een coffeeshop in centrum van Dalfsen verschijnen.

In zijn hoofd heeft Vincent Oosterveen zijn plannetjes al helemaal uitgestippeld, en met het benaderen van de politiek is de aanloop ingezet. Op termijn moet Dalfsen een coffeeshop krijgen, zo is het doel, en het liefst in het Prinsenstraatpand waar tot voor kort de muziekwinkel en vroeger de slager zat. Het kost een paar duiten, volgens Oosterveen 350.000 euro, maar dan heeft de gemeente ook wat. "Op de ramen van het gebouw stond een nummer van de makelaar, die heb ik gebeld. Hij vertelde dat ze het pand het liefst in één geheel verkopen." Hoe de Dalfsenaar (19) aan het geld wil komen, zonder werk en zonder studie, dat houdt hij liever voor zich en het doet er volgens hem ook niet toe. "Daar kan ik nu niets over zeggen, maar ik heb plannen voor een idee. Het hele project zit in een pril stadium, maar geld is in deze geen zwaarwegende factor." Maar dat is het zerotolerancebeleid van de gemeente Dalfsen wel, dé reden van Oosterveen om de politiek te benaderen openbare softdrugsverkoop toe te staan. "Alcohol wordt toegestaan, maar dat zorgt voor meer overlast en is ook schadelijker."

In Dalfsen wordt immers geen coffeeshop gedoogd, omdat op die manier het gebruik van wiet zou worden aangemoedigd. Oosterveen trok de stoute schoenen aan en maakte een afspraak met burgemeester Han Noten. Het gesprek verliep op zich positief, maar het gewenste resultaat bleef voor de Dalfsenaar achterwege. "Eigenlijk had ik verwacht dat als ik eenmaal met de burgemeester om tafel zou zitten, ik zo met de vergunning de deur uit zou lopen. Maar ja, hij zei dat ik de gemeenteraad moest benaderen en dat die dan een voorstel kan indienen."

Oosterveen heeft goede hoop dat de politieke partijen daadwerkelijk overstag gaan en het initiatief nemen om de Dalfser wet- en regelgeving te versoepelen. Zeventig procent, zoveel kans van slagen geeft hij het plan. En als dan de coffeeshop in de Prinsenstaat haar deuren heeft geopend, ziet hij zichzelf wel achter de toonbank staan. Als 'The Royal Rebel 0529', gelijk aan de naam van de winkel. "Koninklijk, omdat ik het samen met de gemeente wil doen. De coffeeshop voorziet zichzelf van wiet, er is ruimte om te kweken. Jongeren worden zo beschermd tegen dealers, en krijgen goede voorlichting."

Lees het hele interview met Vincent Oosterveen in de Stentor, editie IJsseldelta, van donderdag 19 december.

Bron : De stentor - http://www.destentor.nl/regio/dalfsen/the-royal-rebel-wil-een-coffeeshop-1.4144449

Mening van Oosterveen op dit bericht : "Ik kan hiermee de overlast in Dalfsen bestrijden, door deze overlast veroorzakers een veilige haven te bieden waar iedereen word geaccepteerd zoals ze zijn. En waar ze leren om op een verantwoorde wijze met cannabis om te gaan, daarnaast zorgt door de plaatsing van deze shop onder mijn bewind ervoor dat het illegale circuit op de lange termijn minder, tot geen, invloed heeft op de wietmarkt. Dit doordat ik wil dat coffeeshops "sigaar club's" zichzelf van wiet gaan voorzien. Dit zodat het illegale circuit er geen invloed meer op heeft, maar ook zodat er een qwaliteit/prijs garantie kan komen."

Op youtube kun je ook Oosterveens speach/voorstel vinden tijdens de gemeenteraadsvergadering waar hij had ingesproken :