Wij eisen meer en betrouwbaar openbaar vervoer in Boekhoute en alle deelgemeenten

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Vooruit Assenede zamelt 1000 handtekeningen in tegen De Lijn

2024-10-02 06:41:01

In Boekhoute zijn ze het niet eens met het nieuwe vervoersplan van De Lijn. Vooruit Assenede zamelde hiervoor 1000 handtekeningen in.

Sinds de invoering van het nieuwe vervoersplan zijn het gemeentebestuur van Assenede en verschillende lokale politieke partijen niet akkoord met de situatie met betrekking tot het openbaar vervoer in Boekhoute, waar bussen zijn geschrapt. Er werden aangetekende brieven gestuurd vanuit het gemeentebestuur, er vonden verschillende overlegmomenten plaats en het probleem werd telkens aangekaart op de ‘vervoerregioraad’, volgens Lieselotte Van Hoecke (Vooruit), schepen van Mobiliteit. Meer bussen in Boekhoute komen er voorlopig niet.

“Er zijn mensen die van school, werk of zelfs woonplaats moesten veranderen door dit nieuwe vervoersplan. We hebben alles op alles gezet om dit aan te vechten. Ik denk dat er geen enkele betrokken partij is die niet op de hoogte is van de impasse en van onze eisen. Maar tot nu toe heeft dat nog niets opgeleverd. We willen niet bij de pakken blijven zitten en zamelden maar liefst 1000 handtekeningen in om het ongenoegen van onze inwoners duidelijk te maken tegenover de Lijn, de Vlaamse regeringsonderhandelaars en de voltallige vervoerregioraad”, stelt Lieselotte Van Hoecke.

De gemeenteraad van Assenede besliste bovendien om De Lijn in gebreke te stellen, maar dit is louter symbolisch. “Een dergelijke ingebrekestelling heeft juridisch niks om het lijf. Het is eerder een nieuwe symbolische daad om de belangen van de reizigers in Boekhoute onder de aandacht te houden”, klinkt het.

Krantenartikel_Openbaar_vervoer.jpeg

Sofie D'Hondt

De handtekeningen werden samen met een begeleidende brief bezorgd aan de nieuwe minister van Mobiliteit. 💪

2024-09-30 10:52:40
Jullie zijn echt fantastisch. Maar liefst 1003 mensen ondertekenden onze petitie. Wat een krachtig signaal.

Vlak nadat bekend gemaakt werd wie de nieuwe minister van mobiliteit zou worden, bezorgden wij hier onze petitie.

Lees hier onze begeleidende brief:

"Geachte mevrouw de minister,

Allereerst willen wij u van harte feliciteren met uw benoeming als Vlaams minister van Mobiliteit. Wij wensen u veel succes in deze belangrijke functie.

Graag willen wij uw aandacht vestigen op een dringende kwestie betreffende het openbaar vervoer in Boekhoute, een deelgemeente van Assenede. Sinds de invoering van het nieuwe vervoersplan van De Lijn is er gedurende de dag, in het weekend en tijdens vakanties geen enkele busverbinding meer beschikbaar. Enkel 's ochtends vertrekken er vier bussen rond 6u30, en 's avonds rijden er drie bussen terug. Tot overmaat van ramp gebeurt het regelmatig dat deze bussen niet eens opdagen. Hoewel het aantal haltes nauwelijks verminderd is, zijn de ritten sterk terug geschroefd.

Boekhoute is een plattelandsdorp dat volgens het vervoersplan zou moeten evolueren naar ‘meer vervoer op maat’. Echter, het flexvervoer blijkt volledig ontoereikend, onvoorspelbaar en gebruiksonvriendelijk. Wij krijgen dagelijks berichten van ouderen en schoolgaande jongeren die niet langer in staat zijn het ziekenhuis, familieleden of hun school te bereiken.

Al vanaf de eerste berichten over deze veranderingen hebben wij ons actief ingezet om de problematiek aan te kaarten. Er zijn aangetekende brieven verstuurd vanuit het gemeentebestuur naar De Lijn, de toenmalige bevoegde minister en de vervoerregioraad. Er zijn talloze overlegmomenten geweest, waarbij steeds weer aan de alarmbel werd getrokken. Tijdens de vervoerregioraad van 25 september werd, na een pittig debat, opnieuw besloten om de vraag naar meer bussen in Boekhoute voorlopig niet in te willigen. Steeds wordt als argument opgevoerd dat er onvoldoende budget is en dat de nieuwe Vlaamse Regering extra middelen moet vrijmaken om enige verandering te realiseren.

Hoewel de bewoording in het Vlaamse regeerakkoord weinig concreet is, schept ze toch enige hoop. Om de nijpende situatie rond het openbaar vervoer in Boekhoute onder uw aandacht te brengen, heeft Vooruit Assenede een petitie georganiseerd. Deze petitie werd in korte tijd ondertekend door 1003 inwoners.

Wij wensen u via deze weg de petitie digitaal te overhandigen. Met aandrang vragen wij u om de dalbediening in Boekhoute te herstellen en het flexvervoer te verbeteren. Wij verzoeken u dringend om een einde te maken aan de vervoersarmoede die door het nieuwe vervoersplan van De Lijn is ontstaan.

Met dank om onze vraag ter harte te nemen,

Met vriendelijke groet
Team Vooruit Assenede"

Campagnefoto_Openbaar_vervoer3.jpg

Sofie D'Hondt

Petitie tegen afbouw openbaar vervoer in Boekhoute

2024-07-08 05:16:04

Vooruit Assenede is een petitie gestart tegen de afbouw van het openbaar vervoer in deelgemeente Boekhoute.

“Het nieuwe vervoersplan van De Lijn beroert al van bij de start de gemoederen en blijft een groot probleem in Boekhoute”, zegt Lieselotte Van Hoecke van Vooruit. “In Boekhoute passeert er buiten de spitsuren en in de vakanties geen enkele bus meer. Het flexvervoer blijkt totaal ontoereikend, onvoorspelbaar en ongebruiksvriendelijk. Bovendien komen de weinige bussen vaak niet opdagen of zitten ze overvol."

Vooruit Assenede eist:

- Voldoende én betrouwbaar openbaar vervoer, ook buiten de spitsuren.
- Aangevuld met vervoer op maat dat tegemoet komt aan ieders noden.

Nu de nieuwe Vlaamse Regering gevormd wordt en De Lijn met haar globale evaluatie van het vervoersplan begint, breekt er een momentum aan om opnieuw de alarmbel te luiden. Liefst zo luid mogelijk. Vandaar deze petitie. "Degelijk openbaar vervoer is immers geen luxe maar een noodzaak.”

Artikel_Petitie.jpeg

Sofie D'Hondt

Schoolkinderen met handen in het haar nu bus in Boekhoute niet komt opdagen tijdens de examenperiode maar vrijwilligers springen in de bres.

2024-06-27 14:29:37

Het openbaar vervoer of het gebrek aan openbaar vervoer blijft de gemoederen in Boekhoute bedaren. Deze week kwam de bus niet langs in Boekhoute, midden in de examenperiode en met alle gevolgen van dien. Twee vrijwilligers van Vooruit Assenede besluiten daarom zelf voor buschauffeur te spelen tijdens de examenperiode.

Arne Blomme 18-06-24, 17:52

Aan de kerk van Boekhoute nemen dagelijks schoolkinderen de bus richting Eeklo, Gent of Zelzate, maar sinds de grote wijzigingen aan het vervoersplan van De Lijn geraken zij steeds minder vlot op school.

Volgens een analyse van De Tijd werden er in Assenede 17 haltes geschrapt en kwamen er 19 nieuwe haltes bij. Maar van die zogenaamde verbetering merken ze niets in Boekhoute, integendeel. Sinds de invoering van het nieuwe vervoersplan is het openbaar er erg beperkt. ‘s Morgens vertrekt er één bus naar Gent, één naar Zelzate en twee naar Eeklo. Overdag rijden er geen bussen meer in Boekhoute en ‘s avonds keert er ook slechts één bus terug naar Boekhoute. “Lijn 96 werd afgeschaft en vervangen door lijn 951, maar de service is er niet beter op geworden, integendeel", klinkt het bij schepen van Mobiliteit Lieselotte Van Hoecke. “De bus komt regelmatig niet opdagen. In de maand mei maar liefst 13 keer en nu ook tijdens de examens.”

Zelf buschauffeur

Om er zeker van te zijn dat alle leerlingen uit Boekhoute toch tijdig aan hun examen kunnen beginnen, bieden twee kandidaten op de lijst van Vooruit Assenede nu zelf hun diensten aan. Zo zullen Frankie Bral en Sofie D’Hondt de komende periode zelf de taak van buschauffeur op zich nemen. “Het is erg dat wij de falende werking van de Lijn moeten oplossen”, zegt Franky. “Maar er zijn leerlingen die geen alternatief hebben en anders niet op school geraken. Dit kunnen we uiteraard niet laten gebeuren."

Geen basisbereikbaarheid

Schepen Lieselotte van Hoecke zegt voortdurend in contact te staan met De Lijn en eist dat er dringend ingegrepen wordt. “Een meisje van 16 moet nu om 5 uur opstaan om de trein naar Gent te kunnen nemen omdat ze er niet meer geraakt met de bus en oudere mensen geraken overdag gewoon niet meer in het ziekenhuis omdat er overdag geen bussen meer passeren in Boekhoute. Er is ons basisbereikbaarheid beloofd, maar als de weinige bussen niet eens komen opdagen, kan daar geen sprake van zijn. Dit is schandalig. Ik vroeg de Lijn om dringend actie te ondernemen jegens de exploitant die de ritten verzorgt.”

Naamloos.jpeg

Sofie D'Hondt

Vooruit Assenede vraagt aandacht voor gebrekkig openbaar vervoer van en naar Boekhoute met ludieke actie: "Zelfs de persoon die autostop deed, stond er sneller dan de bus."

2024-06-27 14:21:41

Het nieuwe netplan van De Lijn kreeg al heel wat kritiek te verduren, ook in Assenede. In deelgemeente Boekhoute rijdt er amper nog een bus. De Vooruit-afdeling van Assenede vraagt met een ludiek experiment daarom aandacht voor de tekortkomingen van het flexvervoer in de streek.

Arne Blomme 20-03-24, 17:08

Schepen van Mobiliteit Lieselotte Van Hoecke kreeg al heel wat signalen binnen van schoolgaande kinderen en senioren die zich niet langer met het openbaar vervoer kunnen verplaatsen van en naar Boekhoute. “De Lijn verwijst de gedupeerde reizigers door naar het flexvervoer (de vroegere belbussen, nvdr.) om dat gat te vullen, maar het flexvervoer is ontoereikend en onvoorspelbaar”, spreekt Van Hoecke uit ervaring. “Gereserveerde ritten worden vaak verplaatst of geannuleerd door De Lijn. Vaak is er geen flexbus beschikbaar, rijdt de bus een uur om of brengt hij je maximaal tot in Eeklo of Zelzate, waar je nog een andere bus moet nemen. Dit is geen serieus alternatief.’

Samen met Oosteeklonaar Luc De Muynck, kandidaat voor Vooruit bij de volgende verkiezingen en gepensioneerd buschauffeur, nam ze daarom de proef op de som. Zo verplaatsen ze zich met verschillende vervoersmiddelen vanuit hun lokaal in Assenede naar het centrum van Boekhoute. “De kandidaten die zich met de wagen, fiets of scooter verplaatsten, kwamen vlot en snel aan in Boekhoute”, zegt De Muynck. “Zelfs de persoon die autostop deed, was binnen een half uur te plaatse. Wij gingen met de bus, maar we geraakten er helaas niet zonder slag of slot. De flexbus reserveren was ten eerste al een heel gedoe en dan kwam die ook nog eens 40 minuten te laat. Dit moet beter.”

Vooruit_Assenede.jpeg

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.