Geluidsoverlast E313 Geneiken -> tijd voor maatregelen!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

infosessie Wegen en Verkeer op 19 en 20/4 + artikel HBvL

2021-04-03 08:37:25

Beste Buurtbewoners,

graag maken we jullie attent op het volgende artikel dat vandaag in Het Belang van Limburg staat:   https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210402_97883882   (ik copy paste hieronder het artikel).

Daarnaast willen we jullie informeren dat het agendschap Wegen en Verkeer digitale infosessies op 19 en 20 april organiseert om de bevindingen van het mileueffectenrapport mee te delen.  Inschrijven voor de online infosessies gebeurt via www.wegenenverkeer.be/spitsstrokenE313

Wijzelf zullen deelnemen op 19 April.   Voor degene die tijd hebben, zouden we willen vragen om ook in te bellen.

"Reageren op het ontwerp-MER zal later ook formeel kunnen, tijdens het openbaar onderzoek van de omgevingsvergunning. Daarvoor is nog geen concrete indieningsdatum voorzien."

-------------------------

Artikel HBvL:

E313

AWV onderzoekt aanleg geluidsschermen langs E313 tussen Beringen en Ham

BERINGEN/HAM

Als alles volgens de planning verloopt, worden de spitsstroken op de E313 tussen Lummen en Beringen verlengd tot in Ham. Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) is er een milieueffectenrapport gemaakt waarin de effecten op de omgeving in kaart werden gebracht. Agentschap Wegen en Verkeer bekijkt intussen waar bijkomende geluidsschermen nodig zijn.

Om de uitbreiding van de spitsstroken tussen Beringen en Ham mogelijk te maken, werden alle mogelijke gevolgen op het vlak van geluid, water en levenskwaliteit in een milieueffectenrapport gegoten. De studie gebeurde met de input van 135 omwonenden die in september en oktober 2020 tijdens een online bevraging en digitale infosessies hun aandachtspunten konden aanreiken. Uit de studie blijkt dat de spitsstroken geen extra geluidsoverlast veroorzaken. Nochtans blijft dat het heikele punt. Dat blijkt uit de opmerkingen van de omwonenden die dicht bij de E313 wonen.

Het huidige geluidsniveau ter hoogte van de dichtstbijzijnde woningen is zo hoog, dat er maatregelen nodig zijn. AWV brengt daarom in kaart op welke plekken geluidsschermen zinvol zouden kunnen zijn. Daarvoor wordt rekening gehouden met enkele parameters. Waar er clusters van minstens vijf woningen binnen de 100 meter van de snelweg liggen, zal men bijkomende geluidsmetingen uitvoeren.

Nog niet afgerond

De bestaande spitsstroken tussen Lummen en Beringen werden in september vorig jaar in gebruik genomen. De voornaamste ingrepen voor spitsstroken zijn de aanleg van pechhavens en de installatie van dynamische infoborden boven de weg. “De huidige spitsstroken zorgen voor een betere doorstroming in de regio, op een veilige manier. Daarom zouden we op termijn het gebruik van de spitsstroken op de E313 willen doortrekken tot aan het complex Ham”, zegt minister Peeters. “Wat betreft de bevindingen van de huidige spitsstroken: het Vlaams Verkeerscentrum maakt meestal na een jaar een analyse. Aangezien de spitsstroken pas geopend zijn in september, is dat nog niet afgerond. Dit project zal mee bekeken worden in het geheel van alle investeringen, zowel naar timing als budget toe.”

Om de bevindingen uit het milieueffectenrapport uit te leggen, organiseert het Agentschap op 19 en 20 april digitale infosessies om 19.30 uur. Het integrale dossier van het ontwerp-MER is online beschikbaar op de MER-dossierdatabank van Omgeving.Vlaanderen.be.

Ontvangen feedback van gemeente Lummen en Kabinet Peeters

2021-02-17 09:55:52

Beste buurtbewoners.

Graag geef ik jullie een update.

1. Begin Januari werd ik gebeld door de gemeente. Tijdens dat telefoontje hebben ze mij gezegd dat ze schriftelijk nog zouden reageren.
    1. a) Aangezien ik na een aantal weken nog steeds niet ontvangen had (en na minstens die reminder telefoontjes), heb ik opnieuw een mail gestuurd op 26/1/2021 naar de gemeente. Zie hieronder mailextract 1a)
    2. b) De gemeente heeft ons op 9/2/2021 een antwoord gestuurd. Zie mailextract 1b).   De mail bevatte een 5-tal bijlages. Voor wie deze bijlages wenst, gelieve mij een prive bericht te sturen, dan stuur ik de mail door naar uw mailadres.  Noteer dat de gemeente bijkbaar wel al wat geprobeert heeft zaken tegen te houden, maar dus duidelijk zonder succes. Ik denk dat de gemeente nog veel meer zou kunnen:
      • indien de gemeente een negatief advies geeft, en er wordt toch een andere beslissing genomen, kan de gemeente dan geen verder bezwaar aantekenen?
      • ze gebruiken nergens het argument (en ze komen hier ook niet op terug) dat de 2x2 snelweg aangepast is geweest naar een 2x3 snelweg.   Indien ze zouden argumenteren dat dit een aanpassing is van een bestaande weg, dan vallen de overlast limieten lager uit, waardoor we sneller in een rode zone terechtkomen en waardoor wegen en verkeer dus wel iets moet doen om de overlast  te beperken
      • behalve geluidsmuren zouden ze ook andere zaken kunnen eisen zoals een daling van maximum snelheid, het stoppen van bomenkap, bijkomende bomen planten
      • er is blijkbaar begin september tijdens 1 dag een geluidsoverlast meeting gedaan geweest, enkel aan 1 kant van de snelweg, op een dag met een zwakke wind. Het verslag geeft zelfs aan dat er niet voldaan werd aan meetvoorwaarden. Gaat de gemeente hier dan niet tegen in?   Dergelijke geluidsmetingen is totaal niet wat er beloofd tijdens de MER calls, waar dat ze ons verzekerde dat de geluidsmetingen rekening zouden houden met verschillende weer types, verschillende wind, richting wind, verschillende locaties etc.  Het is mij niet duidelij kof er nog bijkmende meetingen gedaan zullen worden.
      Bovenstaande punten zijn volgens mij belangrijke punten waarop de gemeente geen antwoord geeft.

2. Op 17/2/2021 kregen we een antwoord van kabinet Peeters, zie mailextract 2 hieronder.   Ze refereren dat bepaalde maatregelen maar een beperkt nut heeft "paar een paar 'Db verschil'". Maar vanaf een bepaald moment geeft iedere bijkomende Db overlast significant meer overlast, dus dat argument vind ik niet overtuigend. I knoteer dat er in 2021 nog bijkomende meetingen zouden plaatsvinden in Geneiken.
  3. Indien jullie ideeen hebben wat betreft next steps van onze kant laat ze gerust weten.
  4. Mag ik jullie vragen mij ook even te informeren indien jullie zelf recentelijk ook iets ondernomen hebben?

Christophe

Mailextract 1a) Nieuwe mail aan gemeente na afloop van telefoontje begin januari.

mail from: actiegroepE313Geneiken@hotmail.com
Tue 1/26/2021 12:02 PM

To:

Beste Ivo, beste Burgemeester Wouters,

Ik refereer naar uw telefoontje van een 3-tal weken geleden. Eerst en vooral bedankt om mij te hebben opgebeld. Tijdens dat telefoongesprek had ik genoteerd dat wij, de buurtbewoners die onderstaande mail en petitie ondersteunen,  een schriftelijk antwoord mochten ontvangen van u, de gemeente of de burgemeester.   Jammer genoeg hebben wij tot op heden nog steeds niets mogen ontvangen.

Ik noteerde dat er geluidsmetingen hebben plaatsgevonden, maar dat deze metingen van beperkte omvang waren.  Er waren metingen die boven de 70db kwamen, maar ook metingen eronder. Doordat er gewerkt wordt met gemiddeldes zou het kunnen dat dit onder de 70db limiet uiteindelijk uitkomt. Ik noteerde dat er maar aan één kant van de autosnelweg werd gemeten, en dit in lockdown tijd.  Zoals reeds meermaals aangehaald, de Geneiken omgeving voor de 2018  en na de 2018 aanpassingen zijn een wereld van verschil. Gelieve in uw aanpak ten aanzien van Wegen en Verkeer daarom ook rekening te houden met de suggesties die wij hieronder hebben meegegeven, bijvoorbeeld op vlak van (i) het challengen of dergelijk meeting wel waarheidsgetrouw is/kan zijn  en (ii) het beargumenteren dat er van een “aanpassing van een huidige baan” geen sprake meer kan zijn doordat:

We in praktijk van 4 banen met een pechstrook (waar per definitie niet op gereden mag worden tenzij voor uitzonderlijke gevallen), nu naar een situatie gaan waar op sommige momenten van de dag 6 auto’s tegelijkertijd tegen hoge snelheden voorbij rijden

De twee bijkomende rijstroken liggen steeds een straatbreedte dichter bij de mensen

Er is meer verkeer dat vlotter/sneller (en dus met meer geluid) voorbij komt.

De ondergrond werd zodanig aangepast dat het geluid dat door 1 vrachtwagen geproduceerd wordt, significant hoger ligt.

Het gebruikt van de juiste definitie (nieuwe baan vs aanpassing van huige baan) kan ons helpen om de overlast limiet omlaag te krijgen waardoor we sneller in aanmerking kunnen komen bij Wegen en Verkeer om bijvoorbeeld geluidspanelen, snelheidsbeperking etc te verkrijgen. Ik hoop dat dit een gezamenlijk doen is voor ons, de buurtbewoners, en de gemeente Lummen?

Zoals u zelf ook al aangaf;  ‘vlotter’ verkeer trekt ook meer verkeer aan, dus onze klachten zullen alleen maar erger worden in de toekomst (houden die geluidsmeting daar rekening mee?).

Kan er daarnaast ook voorlopig gestopt worden met de bomenkap langs de E313  en eventueel zelfs alvast wat nieuwe bomen te planten? We merken dat zelfs na onze mail er nog bomen gekapt werden (bijvoorbeeld ter hoogte van de brug aan de Geneikenstraat, waardoor die brug nu nog meer open ligt dan voordien, met alle overlast gevolgen vandien).

We zouden het ten zeerste appreciëren dat u ons een schriftelijk antwoord kan bezorgen op onderstaande/deze mail, zodat ik dit kan delen met de buurtbewoners die echt uitkijken naar feedback van de gemeente.

Alvast bedankt voor u tijd!

Christophe, namens de actiegroep E313 Geneiken

-----------------------------------------------------------------------

Mailextract 1b) antwoord van gemeente

Van: HULSHAGEN Ivo <Ivo.Hulshagen@lummen.be>
Verzonden: dinsdag 9 februari 2021 23:39
Aan: Leen Creemers <leencr@hotmail.com>
CC: WOUTERS Luc <Luc.Wouters@lummen.be>; Openbare Werken - Gemeente Lummen <Openbare.Werken@lummen.be>; DETHIER Nadine <Nadine.Dethier@lummen.be>; VANDEBROEK Ghislaine <Ghislaine.Vandebroek@lummen.be>; GEERTS Axel <Axel.Geerts@lummen.be>
Onderwerp: RE: geluidsoverlast

Beste

Als antwoord op uw schrijven van 30 november 2020  trachten we u met dit schrijven volledig te informeren over deze problematiek die op te delen is in verschillende fases:

-        Bij de herinrichting van de verkeerswisselaar werd als milderende maatregel opgelegd dat er op een aantal trajecten binnen de werkzone van de verkeerswisselaar geluidsmuren geplaatst moesten worden. Bij de voorstelling van dit project is er een infovergadering geweest. We hebben toen vastgesteld dat er ook klachten waren buiten de werkzone. Daarom hebben wij erop aangedrongen om bijkomende metingen uit te voeren. In bijlage vindt u het verslag van 2015 van deze metingen  “Samenvatting geluidsmetingen Lummen”

-        In 2017 is de spitsstrook tussen Lummen en Beringen aangevraagd. Voor dit project is er  op basis van een MER screening ongeacht het advies van de gemeente geoordeeld dat er geen project-MER moest gemaakt wordt. In bijlage vindt u deze MER screening “ MER screening sitsstroken “. Tevens in bijlage het advies van het CBS “advies CBS en bezwaar sitsstrook”. Uiteindelijk werd de vergunning in bijlage afgeleverd “vergunning spitsstrook”

-        Voor de uitbreiding van de spitsstroken tot Ham zal er wel een project MER gebeuren. Als eerste stap is hiervoor een MER Scoping gebeurd. Het advies van het CBS ivm deze scoping heb ik eveneens toegevoegd  “ 20200915-advies college” net als het uiteindelijke scoping advies aan de cel MER “merricht 6051-scopingsadvies GOP”

-        Los daarvan  en parallel aan deze dossiers heeft de gemeente naar aanleiding van diverse klachten  het initiatief genomen om bijkomende metingen langs de E313 aan AWV te vragen. Ondermeer omwille van corona hebben deze metingen langer op zich laten wachten dan voorop gesteld. In september vorig jaar is er een meetcampagne aan één zijde van de snelweg uitgevoerd. Hiervan vindt u een samenvattend verslag “verslag metingen 2020”

Zoals in het verleden zullen wij ook bij de opmaak van de project MER in de mate van onze mogelijkheden  de geluidshinder voor onze bewoners voortdurend aankaarten en ijveren om deze  tot een minimum te beperken.

Met vriendelijke groeten.

Ivo Hulshagen
Beleidscoördinator grondgebiedzaken

-----------------------------------------------------------------------

Mailextract 2) antwoord van Kabinet Peeters

Kabinet_Peeters <kabinet.peeters@vlaanderen.be>
Wed 2/17/2021 8:37 AM

To:
  •  Nelissen Christophe
Cc:
  •  You;
  •  Leen Creemers;
  •  mariette.verboven@telenet.be;
  •  heidi.lamotte@lummen.be
+3 others

Beste

Ik kom terug op uw mail van 30 november ll. Het is mij niet bekend of u reeds een antwoord hebt mogen ontvangen vanwege uw gemeentebestuur dan wel mijn administratie.

Vooreerst wil ik mij excuseren voor het laattijdig antwoord dat u ontvangt.

Ik begrijp dat u hinder ervaart, voornamelijk na de herinrichting van de E314 ter hoogte van Lummen, Geneiken, en heb begrip voor de bekommernissen die u deelt. In onderstaande poog ik een antwoord te geven op de verschillende suggesties die u aanbrengt.

Wat betreft uw bezorgdheid dat geluidsmetingen die uitgevoerd tijdens  coronatijd niet representatief zijn kan ik u alvast geruststellen. De metingen die in het kader van het MER tijdens Corona worden uitgevoerd, worden alleen gebruikt om het rekenmodel af te stellen: komen de gemeten waarden overeen met de berekende waarden? Uit deze geluidsmetingen worden dus geen rechtstreekse conclusies alszodanig getrokken.

Als blijkt dat het rekenmodel correct werkt, worden de intensiteiten van een normaal jaar ingevoerd (en dus niet van een lockdown periode). Er worden berekeningen uitgevoerd van de situatie zonder en met spitsstroken. Vervolgens wordt dit getoetst aan de gedifferentieerde referentiewaarden en significantiekader.

Deze metingen worden uitgevoerd onder bepaalde randvoorwaarden opgenomen in de meetnorm ISO 1996-2: meewind, tussen 0 en 30 °C, geen regen of sneeuw, windsnelheid tussen 2 en 5 m/s, vlotte doorstroming,….

Vermits er tijdens coronatijden minder verkeer rijdt, wordt hier dus rekening mee gehouden bij de analyse van de resultaten.

In 2014 werden er geluidsmetingen uitgevoerd in de Sacramentstraat en Oudestraat. Uit de meetresultaten bleek dat het geluidsniveau LAeq overal beneden de 63 dB(A) ligt (en derhalve onder de 65dB(A) om in aanmerking te komen voor geluidsschermen).

Voor de snelweg in de richting van Hasselt in de buurt van Geneiken zijn er in 2021 nog geluidsmetingen gepland.

Wat betreft de wegverharding deelt u mee dat u een negatieve invloed ondervindt na de heraanleg van de verharding. . Vóór 2018 bestond de weg uit 2x2 rijstroken in asfaltbeton. In 2018 werd de weg aangelegd in beton met 2x2 rijstroken en een weefstrook in elke rijrichting. Het klopt dat een nieuwe asfaltverharding over de lijn stiller (+/- 2dB(A) is, maar gezien de hoge verkeervolumes en de zware verkeerslasten op de E313 is een verharding in beton noodzakelijk daar deze duurzamer is Uit de jaarlijkse CPX-rolgeluidsmetingen van 2018 en 2019 blijkt daarenboven dat de nieuwe betonverharding richting Antwerpen ongeveer 1 dB(A) en richting Hasselt een tweetal dB(A) stiller is dan de oude asfaltbeton.

Er zijn inderdaad bomen gerooid voor de aanleg van een pechhaven net aan Geneiken, dit als één van de in acht te nemen veiligheidsnormen (om de 500 m een pechhaven).

De invloed van deze bomen op het verminderen van het verkeersgeluid is echter verwaarloosbaar. Om het geluid van het verkeer waarneembaar te verminderen, is een dicht bos van minstens 100 meter diep nodig naast de af te schermen weg. Maar doordat de bomen op die plaats weg zijn, zien de achterliggende bewoners het verkeer beter rijden, hetgeen dus als het ware geen invloed heeft op de geluidsmetingen, maar wel wat betreft het zicht.

U suggereert dat een snelheidsbeperking ook een verbetering zou kunnen teweegbrengen. Het reduceren van de snelheid heeft maar een heel beperkte impact op het geluidsniveau. Bij een snelheidsbeperking van 120km/h naar 90km/h daalt het geluidsniveau met slechts 1 dB(A) (zijnde het kleinst waarneembare verschil voor menselijk oor). De vrachtwagens blijven in dat geval overigens ook 90 km/h rijden.

Een beperking van het gebruik van de spitsstroken zal, zonder afbreuk te doen aan de bestaansreden, (quasi) geen hoorbaar verschil maken. De spitsstroken zijn immers alleen geopend in de periodes met grote drukte. Echter, het openen en sluiten van spitsstroken houdt risico’s in en neemt ook enkele uren in beslag. Voor het openen functioneert de spitsstrook immers als pechstrook. Het sluiten van een spitsstrook genereert invoegbewegingen met hierbij horende risico’s. In Beringen is er naast de ochtend- en de avondspits ook nood gebleken om deze spitsstroken ’s middags te openen. In het weekend zijn de spitsstroken steeds gesloten.

Tot slot wil ik nog ingaan op de geluidslimieten voor bestaande dan wel nieuwe wegen. In afwachting van een officieel toetsingskader werden door de Vlaamse Overheid “gedifferentieerde referentiewaarden” naar voor geschoven voor wegverkeer. Deze maken een onderscheid tussen nieuwe en bestaande wegen, waarbij de gedifferentieerde referentiewaarde voor bestaande wegen 10 dB(A) minder streng is dan die voor nieuwe wegen. In dit project is het echter niet eenvoudig om een onderscheid te maken tussen “nieuw” en “bestaand”, aangezien het om een bijkomende spitsstrook van een bestaande autosnelweg gaat. Voor de bepaling van de significantie van de effecten wordt daarom de MER nieuwsbrief van 15/12/2015 gevolgd:

"Indien de huidige geluidsbelasting voornamelijk bepaald wordt door (een) andere bestaande weg(en) of het is niet duidelijk of het geplande project als een nieuwe/bestaande weg moet beschouwd worden, dan zijn volgende referentiewaarden van toepassing:

•            Indien de huidige geluidsbelasting lager is dan de referentiewaarden voor nieuwe situaties: de referentiewaarden voor nieuwe situaties.

•            Indien de huidige geluidsbelasting tussen de referentiewaarden voor nieuwe situaties en deze voor bestaande situaties ligt: waarde van de huidige   geluidsbelasting .

•            Indien de huidige geluidsbelasting hoger is dan de referentiewaarden voor bestaande situaties: onder de referentiewaarde voor bestaande situaties

De milderende maatregelen ikv de MER worden hierop afgestemd.

Zodra de MER afgerond is, zal er wellicht meer duidelijkheid voor uw concrete situatie zijn.

Ik stel voor dat er alsdan een overleg ingepland wordt met de betreffende raadgever op het kabinet, Ruth Vandeboel, en desgevallend het AWV, om te kijken welke milderende maatregelen naar boven zijn gekomen in de MER.

Met vriendelijke groeten

i.o. Vlaams minister Lydia Peeters

Liesbeth Brouns

Kabinet Vlaams minister Lydia Peeters

Kabinet Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken

Koning Albert II laan 20 – 1000 Brussel

Update: email naar Burgemeester, Minister Peeters en Wegen en verkeer

2020-12-15 11:23:45

Beste petitie ondertekenaars,

Eerst en vooral bedankt om deze petitie te ondertekenen.   Graag houden wij u op de hoogte van het volgende:

Op 30/11 hebben we een mail verstuurd naar de burgermeester, de gemeente, minister Peeters en wegen en verkeer.  Hier onderaan kan u de mail terugvinden.   Tot op heden hebben we nog geen reactie ontvangen van de gemeente en minister.  Wegen en Verkeer hebben wel een kort mailtje teruggestuurd maar hun antwoord is niets nieuws:

doorgestuurd bericht: Van: Klantendienst Wegen en Verkeer <klantendienst-awv@wegenenverkeer.be>

Datum: 8 december 2020 om 09:39:18 CET

Onderwerp: Uw bericht aan Wegen en Verkeer (KM-2020-40782) Antwoord aan: Klantendienst Wegen en Verkeer <klantendienst-awv@wegenenverkeer.be>

Beste mijnheer

Wij begrijpen uw bezorgdheden, maar kunnen u alvast geruststellen. Met de intensiteit van het verkeer wordt zeker rekening gehouden. Op de autosnelwegen liggen overal tellussen in de verharding. De verkeerscijfers van tijdens de metingen worden opgevraagd bij het verkeerscentrum en opgenomen in het meetverslag. Er wordt ook rekening mee gehouden bij de analyse van de meetresultaten.

Heeft u nog vragen? We beantwoorden ze graag.

Met vriendelijke groeten

Dirk Klantendienst AWV Externe referentie(s): #21163

Hieronder kan u de mail naar alle partijen terug vinden. Indien u andere ideeen heeft om druk te zetten, wat we nog meer kunnen doen,  laat ze gerust weten. Indien u zelf contact op wenst te nemen, nogmaal seen overlast klacht wil neerleggen, met de gemeente, minister Peeters, Wegen en Verkeer,  refereer naar/hergebruik etc gerust, onderstaande mail, petitie.  We blijven ondertussen de gemeente contacteren om toch een reactie teweeg te brengen. Probeer ondertussen jullie buren aan te spreken om de petitie (indien ze dit nog niet hebben gedaan) ook te ondertekenen.

Het actieteam.

Sent:Monday, November 30, 2020 1:00 PM
To:luc.wouters@lummen.be <luc.wouters@lummen.be>; heidi.lamotte@lummen.be <heidi.lamotte@lummen.be>; kabinet.peeters@vlaanderen.be <kabinet.peeters@vlaanderen.be>; openbare.werken@Lummen.be <openbare.werken@Lummen.be>; wegen.limburg@mow.vlaanderen.be <wegen.limburg@mow.vlaanderen.be>; wegen.verkeer@mow.vlaanderen.be <wegen.verkeer@mow.vlaanderen.be>
Cc:actiegroepe313geneiken@hotmail.com <actiegroepe313geneiken@hotmail.com>;
Subject:Extreme geluidsoverlast door aanpassingen aan E313 te Geneiken (Lummen)

Beste Burgemeester Wouters en Mevrouw Lamotte,

Beste Minister Peeters,

We contacteren jullie in naam van een Lummens burgerinitiatief dat een latente problematiek duidelijker aan de kaak wil stellen.

Het betreft de significante overlast die de recente (2018) aanpassingen aan de E313 ter hoogte van Lummen (Geneiken) met zich hebben meegebracht voor de inwoners van de wijk Geneiken en omgeving te Lummen.

In het verleden werden er reeds verschillende individuele overlast klachten ingediend bij de gemeente Lummen, maar deze klachten hebben weinig tot geen (duidelijk?) gevolg gehad.  We noteren wél dat de strook Geneiken/Lummen is (of zal) opgenomen (worden) in het recent Milieu Effecten Rapport (MER) waarvoor op dit moment onderzoek gedaan wordt naar de impact op de leefbaarheid door de veranderingen aan de E313, waarvoor dank aan het team van Burgemeester Wouters. Maar we stellen ons toch grote vragen over het feit dat de geluidsmetingen blijkbaar in een lockdowntijd gedaan worden (gezien er veel minder verkeer is op dit moment).

De veranderingen aan de E313 werden echter al in 2018 doorgeduwd voor de strook Geneiken, zonder dat er destijds een grondige analyse werd gedaan wat de impact op de omgeving zou zijn (met als gevolg dat er ook geen enkele actie werd ondernomen om de bijkomende overlast te beperken voor omwonenden ).

Gezien de leefbaarheid vóór en na de aanpassingen in 2018 dag en nacht verschil is, en gezien dat de huidige overlast echt onacceptabel is in deze omgeving, hebben een aantal burgers het voortouw genomen en een petitie opgezet om zo de klachten te bundelen: https://www.petities.com/geluidsoverlast_e313_geneiken.   Via deze link kan u bijkomende informatie terugvinden waarom de petitie werd opgezet en wat de individuele klachten zijn van de mensen die de petitie hebben ingevuld. Er werden 5 straten gemobiliseerd voor deze petitie: een gedeelte van de oudestraat, een gedeelte van de Tuinstraat, een klein gedeelte van de Geneikenstraat, een groot gedeelte van de Sacramentstraat en een gedeelte van de Veldstraat. 100 handtekeningen geeft in dat opzicht duidelijk weer dat er een groot probleem is.

We hopen dat deze petitie wel een impact heeft (in tegenstelling tot individuele klachten) en zal aanzetten tot het terug verbeteren van de leefbaarheid van de bewoners in deze omgeving. Mits wat aanpassingen denken we dat er zeker een oplossing mogelijk is voor beide partijen (Agentschap wegen & verkeer en de burgers), waarbij het fileleed beperkt wordt (en een vlot verkeer op de E313 gewaarborgd blijft) rond de verkeerswisselaar te Lummen terwijl het toch terug (meer?) leefbaar wordt voor de inwoners van deze wijk.

Hopelijk wilt u in dialoog treden en meewerken aan een oplossing die leefbaar is voor de mensen die naast de E313 wonen in Lummen?

Wij zijn altijd bereid om vragen te beantwoorden of verder in contact met u te treden. U bent ook steeds welkom om ten gepaste tijden eens samen met ons door onze mooie wijk te wandelen – na de lockdown.

Hieronder kan u een samenvatting terugvinden, hopelijk leest u dit.

Samenvatting

De E313 loopt recht door Geneiken. Ook al is er altijd al overlast geweest door deze autosnelweg (noteer de 2016 testen waarbij de overlast dicht op de limiet zat), de meeste buurtbewoners legden zich neer bij de situatie die over het algemeen destijds nog ‘doenbaar’ was.

Deze situatie is echter grondig veranderd door de recente (2018) aanpassingen aan de E313 ter hoogte van Geneiken:

• van 4 naar 6 rijstroken
  • gebruik van beton dat veel meer geluid veroorzaakt in vergelijking met het vroegere wegdek
  • kappen van bomen langs de snelweg – we zien de vrachtwagens nu gewoon passeren terwijl dit vroeger redelijk verscholen zat achter een bomenrij
  • en dit terwijl er geen enkele maatregel genomen werd/wordt om de bijkomende overlast te beperken(nog steeds geen geluidsmuren (waarom eigenlijk niet - over dit traject staan er op verschillende plekken geluidsmuren, maar nét in Geneiken niet), geen algemene verlaging in snelheid over een aantal km (want hoe meer snelheid, hoe meer geluid), etc)

De aanpassing aan de E313 heeft daardoor tot een enorme stijging van de overlast in Geneiken gezorgd met als voornaamste klacht geluidsoverlast (“het lijkt wel een verdubbeling van geluid”, "het lijkt alsof we niet in onze tuin maar op de pechstrook staan", cfr. petitie). Omwonende geven daarnaast ook aan meer last te hebben van geur, trilling, gezondheid (veel meer roet op de vensters)). Buurtbewoners geven aan dat ze overdag niet meer kunnen genieten van hun tuin (waar dit voor de recente aanpassingen tot een stuk wel nog mogelijk was – en muziek opzetten als remedie tegen de overlast is geen structurele oplossing.), terwijl ze ’s nachts hun ramen niet meer kunnen opzetten– gezien het geluid.

De aanpassing aan de E313 in 2018 werd de buurtbewoners verkocht als een ‘kleine’ ingreep die ‘geen bijkomende overlast zou bezorgen’.  De bijkomende overlast werd echter destijds niet fatsoenlijk berekend, laat staan dat er stil werd gestaan bij de negatieve gevolgen van de aanpassingen op ons leven. Gezien de huidige overlast,eist de actiegroep maatregelen  zodat de“negatieve (milieu-)effecten worden vermeden, gemilderd, verholpen of gecompenseerd.”Men denkt hier luidop aan het installeren van geluidsmuren,evenals daar bovenop het beperken van het gebruik van de spitsstrokentot wanneer er hier effectief nood aan is (file) – aangezien de praktijk tegenwoordig laat zien dat de bijkomende strook ook open is wanneer er weinig verkeer is.  Ten slotte, aangezien de Geneiken strook juist aan het begin van de heuvel van de verkeerswissellaar ligt, en het verkeer zijn snelheid wenst te behouden (120km/u), geeft veel verkeer extra gas. Het verlagen van de maximale snelheid op deze strook zou de overlast daarom ook kunnen verminderen.

Om terug te komen op dit MER project,  begin oktober is er  een bevraging en een vergadering hierover geweest:

• Uit de bevraging kwam duidelijk naar voor dat er een materieel geluidsoverlast probleem was in Geneiken (Lummen).
  • Uit de vergadering werd verduidelijkt dat er ook voor Geneiken overlast metingen zullen plaatsvinden voor jaareinde 2020, en dat het milieueffectenrapport in januari klaar zou zijn.

Tijdens deze vergaderingen (die plaatsvond vóór de Corona lockdown) werden er echter wel 2 heel belangrijke opmerkingen gemaakt door omwonenden:

1. Het zag er toen al naar uit dat er een lockdown zou plaatsvinden. Buurtbewoners maakte zich zorgen om het feit dat de geluidsmetingen worden gedaan in lockdown periodes. En die opmerking was zeker terecht: het is duidelijk dat er momenteel veel minder verkeer over de E313 gaat. Er is weinig vertrouwen dat ‘bijkomende aanpassingen aan de metingen om rekening te houden met een lockdown’ tot resultaten zal leiden die in lijn met de realiteit zijn. Een vertraging van het uitvoeren van geluidsmetingen paste blijkbaar niet in de tijdslijn van wegen en verkeer.   Wij stellen ons de vraag: wat is er hier belangrijk? Een rapport dat snel snel wordt uitgevoerd en waar er dus grote twijfels bij bestaat over de juistheid van de metingen, of er voor zorgen dat de metingen de realiteit weerspiegelen?  Dit lijkt ons duidelijk een punt waar de gemeente op kan inzetten.
  2. Er bestaan verschillende niveaus voor de geluidslimieten afhankelijk of een weg een nieuwe of bestaande weg is.  De actiegroep is van mening dat een autobaan met 4 effectieve rijstroken en 2 pechstroken duidelijk niet hetzelfde is als een autobaan met 6 effectieve rijstroken waar 120km per uur op gereden kan worden: de effectieve autobaan is duidelijk groter geworden, en de buitenste rijstroken waar 120km op gereden wordt, zijn nu duidelijk een aantal meter dichter op de huizen opgeschoven. Verder is de ondergrond van de weg veranderd over de 6 rijstroken, met enorme impact op de geluidsoverlast. Onze conclusie is dat er voldoende belangrijke veranderingen zijn gedaan aan de snelweg om hier te spreken van een nieuwe weg:  Buurtbewoners kunnen nu 6 auto's aan 120 km/u tegelijkertijd voorbij horen rijden, en dit op kortere afstand van hun huis, terwijl dit vroeger maximaal 4 auto's waren op verdere afstand. Men dient dan ook naar de juiste maximale geluidslimieten te verwijzen.

De actiegroep hoopt dat u er mee voor kunt zorgen dat bovenstaande punten voldoende in rekening worden genomen.

Hopend dat deze mail een dialoog teweeg brengt, met respect voor alle partijen.

Met vriendelijke groeten,

Christophe Nelissen, namens de actiegroep E313 Geneiken

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.