Vrije hardwarekeuze Telenet Digitale tv

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Lancering "tv-met-een-kaartje"

2013-06-13 12:37:03

Beste allemaal.

Vandaag zijn we al een hele stap dichter gekomen voor een vrije hardwarekeuze. Telenet heeft de lancering van hun nieuw product aangekondigd, namelijk "TV met een kaartje" (niet meteen de meest flitsende naam, maar het zegt wel wat het is ;-))

Het komt er dus op neer dat je via de aankoop van zo'n CI+ kaart en een geschikte tv geen digibox meer nodig hebt om digitaal te kijken. Let op de +! Dit betekent dat uw toestel wel gecertifieerd moet zijn én dat Telenet nog steeds kan kiezen wat/wanneer/hoe lang er kan opgenomen worden. Telenet blijft dus de touwtjes in handen houden!

Mailtje aan Telenet-staff

2012-01-24 20:41:21

Vraag:

Ik ben van plan een internet-abonnement aan te gaan bij Telenet.
Automatisch komt hier dus een abonnement voor de tv-distributie bij. Hiermee wordt dus het kabelabonnement + auteursrechten betaald.
Graag had ik ook gebruik gemaakt van jullie digitale kanalen (waaronder niet de betaalzenders Prime etc..). Ik heb geen boodschap aan interactiviteit of opnamefunctionaliteit.
Daar ik van plan ben om een tv aan te schaffen die voorzien is van een DVB-C tuner heb ik dus ook helemaal geen nood aan de digibox/corder die jullie aanbieden.
Tenslotte verbruikt deze stroom, vergaart deze stof, past esthetisch niet in mijn opstelling en maakt dit de dingen veel te ingewikkeld voor wat ik wens.
Eventueel kan een insteekkaart voor het CLI-slot wel uitkomst bieden.

Antwoord:

Van de dag hebben wij geen oplossing om u digitaal te laten kijken zonder box. Een insteekkaart is niet door ons aangekondigd hoewel we wel alle opties bekijken.

Vraag:

Mag ik ook eens informeren naar de reden om digitale tv niet mogelijk te maken zonder digibox/corder? Zoals eerder gesteld zou ik evengoed mijn abonnement en auteursrechten betalen.
Ik begrijp ook wel dat jullie dat "gewoon kunnen" omdat jullie het bedrijf zijn die het aanbieden en tenslotte toch een monopolie hebben op de kabel, maar correct is dat toch niet?
Ik kan er ook inkomen dat jullie enkel ondersteuning geven voor jullie boxen/corders, maar dat neemt toch niet weg dat je uw klanten dan "op eigen risico" op hun eigen apparatuur digitaal laat kijken?

Tenslotte hebben jullie de grootste troef in handen tov van alle andere tv-aanbieders. Jullie zijn de enige die effectief kunnen zeggen dat jullie tv-aanbod het meest flexibel is.
Net zoals de analoge kabel vroeger kun je gewoon nieuwe tv's (voorzien van dvb-c) aansluiten en onmiddellijk beginnen kijken, en dit zonder bijkomende infrastructuur.
Bij belgacom tv heb je zowiezo een settopbox nodig omdat deze gebruik maken van één of andere halfbakken IP-oplossing, daar zal het NOOIT mogelijk zijn om zonder settopbox te kijken. Bij tv-vlaanderen moet je direct voorzien in een hele schotelinstallatie en nieuwe binnenhuis-infrastructuur.

In mijn situatie, waar ik een tv zou willen op de kamer, op de gastenkamer, in de living en in de keuken (waar reeds coax ligt), zou dit willen zeggen dat ik deze 4x moet activeren, 4x moet aankopen of huren, 4x onnodig verbruik moet betalen en dan nog eens 4x moet trachten weg te zetten. Sorry, maar dan irriteert het mij mateloos dat ik moet zitten klooien met bakjes en toestellen terwijl de oplossing eigenlijk heel eenvoudig kan zijn, en dat mijn provider (waar ik klant ben, die ik betaal, die mij dus eigenlijk zou moeten service geven) mij daarin hindert in plaats van helpt...
En daarmee zeg ik niet dat ik niets zou willen aankopen. Ik wil gerust een cam-module aankopen en activeren. Het gaat mij gewoon om het principe van een opgedrongen digibox/corder toepassing.

Nu, in de hoop dat jullie ooit van opzet veranderen, blijf ik voorlopig nog maar verder werken met mijn DVB-T oplossing. Gewoon uit principe.

Antwoord:

Bedankt voor uw vraag. Zij lijkt mij duidelijk en logisch.

Telenet heefts sinds de lancering van digitale TV de digibox/corder gebruikt als medium om op een beveiligde manier digitale TV signalen te transporteren en extra diensten te kunnen aanbieden.   Deze extra diensten zoals de TV-theek, opnames, etc. worden nog altijd door het overgrote merendeel van onze klanten als een essentieel onderdeel van digitaal kijken beschouwd en dus blijft Telenet innoveren om extra diensten voor de klant te ontwikkelen op de digibox/corder.  Zo hebben we onlangs een nieuwe dienst ontwikkeld die klanten met meerdere digiboxen/corders toelaat om opnames te bekijken in meerdere kamers.

Echter, nu de markt verder geëvolueerd is en er ook steeds meer TVs met ingebouwde DVB-C tuner in de markt beschikbaar zijn, wordt het wat makkelijker om klanten die geen nood hebben aan interactiviteit en simpelweg een rijk en kwaliteitsvol aanbod aan digitale kanalen zouden willen zonder extra hardware in de huiskamer ook een oplossing aan te bieden.

Daarom verkennen we momenteel actief oplossingen zoals de CAM-module (hoedanook blijft het noodzakelijk om de digitale TV signalen te ontcijferen).   Deze oplossingen bestaan reeds in andere landen  en dus lijkt het ons niet ondenkbaar om ze ook naar Vlaanderen te brengen.  Vragen zoals die van u bevestigen dus de interesse van de klant en wij brengen u graag op de hoogte van zodra er op dit vlak meer concrete plannen zouden zijn.

Hiermee heb ik u niet de gewenste oplossing kunnen aanbieden maar, ondanks dat u duidelijk heeft aangegeven geen interesse in onze boxen te hebben, zou ik u toch graag dit nog ter overweging willen meegeven: wij houden momenteel solden op onze digiboxen en indien u toch graag digitale TV zou willen proberen lijkt me dit een ideaal moment om mee in te stappen (ik vraag graag aan onze commerciële mensen of we niet een extra geste kunnen doen).

Mailtje aan VMMA

2012-01-24 20:36:33

De vraag:

Graag had ik eens geïnformeerd naar de reden waarom de VMMA-zenders versleuteld zijn in het digitale tv-aanbod van Telenet?
Door deze versleuteling kunnen deze zenders enkel bekeken worden indien er bij Telenet een digibox/corder wordt aangeschaft. Nochtans is digitaal kijken met een nieuw tv-toestel (voorzien van dvb-c tuner) perfect mogelijk zonder deze...
Bovendien betalen wij ook ons abonnementsgeld en auteursrechten.
Door deze maatregel worden wij (de mensen die geen gebruik wensen te maken van een digibox/corder) in de kou gelaten wat betreft VMMA-zenders.
Ik dacht dat het doel van commerciële zenders was om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken? Jullie wensen toch niet over dezelfde kam geschoren te worden als betaalzenders?

Het antwoord:

Telenet versleutelt de signalen op onze expliciete vraag.  Reden is dat de distributeurs van internationale programma's (films en series) dit uitdrukkelijk opleggen in de contracten die zij met ons afsluiten voor het uitzenden op een digitaal platform van hun programma's.  Als wij de distributeur niet kunnen garanderen dat de programma's versleuteld zijn, mogen wij ze absoluut niet uitzenden via een digitaal kanaal.  Dit kadert allemaal in de strijd tegen illegaal digitaal kopiëren van content.

MAAR… dit versleutelen heeft absoluut niets te maken met het feit dat Telenet zijn klanten verplicht om te werken met een Telenet Digibox of Digicorder!  Het is technisch perfect mogelijk om een versleuteld signaal te decoderen via de Conditional Access Module (CAM) die in TV-toestellen zit of kan geplaatst worden.  Alleen opteert Telenet er voor om dit niet toe te laten en verplichten zij hun klanten om gebruik te maken van Telenet apparatuur om het versleuteld signaal te decoderen.  De reden daarvoor kennen wij als televisieomroep niet en dient door de kijker nagevraagd te worden bij Telenet zelf.  Dat het ook anders kan bewijst bv. TV Vlaanderen.  Daar zitten onze zenders ook versleuteld op maar verplicht TV Vlaanderen zijn klanten niet om TV Vlaanderen apparatuur aan te schaffen.  Een TV Vlaanderen kijker kan in eender welke winkel een "CAM-module" aanschaffen en die in zijn TV-toestel of zelf aangekochte decoder plaatsen om naar onze zenders te kijken.

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.