Voor een rechtvaardiger energiebeleid: Stop winstmaximalisatie en verlaag energietarieven

Wij, burgers met een gas- en elektriciteitsaansluiting, samen met gelijkgestemden,

merken op:

De overheidsinspanningen zijn ontoereikend om energieprijzen voor de gemiddelde consument beheersbaar te houden.

Op het moment van het lanceren van deze petitie bedraagt de gasprijs al een tijd lang 40 euro per mWh. Dit is hetzelfde tarief als februari 2022. Toch zijn de gastarieven veel hoger. Het gemiddelde leveringstarief voor nieuwe contracten 1,310/m3 (bron: energietarieven, 18-11-2023), terwijl die in februari 2022 rond 0,80/m3 was.

Dat in 2022 er nog volop energie aanbiedingen waren met hoge cashbacks en kortingen voor nieuwe klanten, en die in 2023 geheel verdwenen zijn (bron: energie aanbiedingen overzicht).

Dat energieleveranciers alles doen om de kosten hoog te houden. Dat ondanks ze geen hoge winsten mogen maken, ze Europees kunnen schuiven met kosten waardoor ze op papier dat niet doen in Nederland. Dat uit de uitzending in Radar op 16 oktober 2023 blijkt dat energieleveranciers nog meer trucs gebruiken om de prijzen hoog te houden (bron)

we verlangen:

Dat er aandacht wordt besteed aan de situatie van elke consument. Dat energiebedrijven aangesproken worden, de overheid ingrijpt om te voorkomen dat energiebedrijven kosten op de Nederlandse markt schuiven. Dat winstmaximalisatie beperkt word en niet word verschoven naar het buitenland. Daarnaast pleiten we voor transparantie, aangezien de huidige onderhandelingsmarges geheim blijven.

Door te ondertekenen, machtig ik Sander Brouwer om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.