Teken voor een toekomstbestendige Cunera

Beste ouders,

Al jaren ligt het vraagstuk nieuwbouw Integraal Kind Centrum (IKC) Cunera bij de Castricumse gemeenteraad. Verschillende onderzoeken wezen uit dat een toekomstbestendig IKC, met eigen gymzaal, aula, kinderopvang, BSO en genoeg ruimte voor buiten spelen, niet volledig past op de Vondelstraat dan wel Winklerlaan. Een derde optie is daarom beide locaties aanhouden (duolocatie) met nieuwbouw op de huidige locaties. Zo blijft er genoeg ruimte voor alle functies (sport, spel, onderwijs, kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang). Dit maakt de Cunera toekomstbestendig en in lijn met de wensen van omwonenden: geen bomenkap en geen extra drukte door groei op de locaties.

De gemeenteraad vergadert komende donderdag 19 oktober wederom over deze kwestie. En wij ouders willen onze stem laten horen, voor een passende plek voor de huidige en toekomstige leerlingen van onze mooie school.

In december 2022 verscheen een rapport waaruit blijkt dat een volledig IKC op de Vondelstraat niet inpasbaar is zonder inleveren op essentiële onderwijsfuncties (eigen gymzaal, eigen plein, aula voor binnenactiviteiten). Op de Winklerlaan is dit ook niet inpasbaar zonder bomenkap in het historische Stinzenbos. Een patstelling volgde, waarna de gemeenteraad besloot opnieuw te laten onderzoeken of IKC Cunera past op de Vondelstaat/Winklerlaan.

Afgelopen maandag is dit nieuwe rapport gepubliceerd: nu zou het IKC wel inpasbaar zijn op de Vondelstraat. Het is echter een misleidende conclusie: het rapport rekent geen ruimte voor BSO lokalen of een plein voor het kinderdagverblijf en alle breng- ,haal- en parkeergelegenheid leunt op de openbare ruimte. Dat is nu ook zo, maar door de keuze voor één locatie neemt deze druk toe. Bovendien wordt gerekend met de minimale wettelijke vierkante meters per kind voor zowel onderwijs, sport als buitenspelen en moet het gebouw de hoogte in: dit stuit omwonenden (terecht) tegen de borst waardoor de kans groot is dat de nieuwbouw vertraging oploopt. Er moet afgeweken worden van het bestemmingsplan, hier zijn vergunningen voor nodig en daar kan (zal) tegen geprocedeerd worden. De berekeningen gaan uit van 300 kinderen, terwijl de Cunera er nu 350 heeft (exclusief BSO en KDV) en aanwas door lopende nieuwbouw in de omgeving mogelijk is. Kortom, de gemeente probeert een IKC ‘in te passen’ waar het niet past door functies die fundamenteel zijn aan een IKC niet of slechts deels mee te nemen in de berekeningen en andere sport- en spel functies beperkt op te nemen. Dit verslechtert de onderwijsomgeving voor onze kinderen én zorgt waarschijnlijk voor vertraging in de bouw van een nieuw IKC.

Komende donderdag 19 oktober krijgt de gemeenteraad drie opties voorgelegd:

1. Optie 2A: Unilocatie Vondelstraat 2.

2. Optie 2B: Unilocatie Winklerlaan (dan is er wel eerst verkeersonderzoek nodig)

3.Optie 2C: Duolocatie Winklerlaan/Vondelstraat.

Wij vragen jullie als mede-ouders de petitie te tekenen en de gemeente op te roepen te kiezen voor optie 2C: Duolocatie, voor een toekomstbestendig, ambitieus IKC Cunera en voor ruimte voor volgende generaties.

Ben je benieuwd naar de inhoudelijke stukken, zie onder andere:

1.     Agenda en stukken 19 oktober: https://castricum.raadsinformatie.nl/bijeenkomst/1010209/Raadsplein%2019-10-2023 2.     Ruimtelijke verkenning december 2022: https://drive.google.com/file/d/1-CxAE6rB1iDzfxgENMV-rA-i73ikKvhz/view?usp=sharing

Bij vragen, neem contact op.

Ouders voor een toekomstbestendig Cunera    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Ouders voor een toekomstbestendig Cunera om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.