Teken mee voor het terug brengen van bejaardenhuizen (oude stijl).

Sinds het afschaffen van de bejaardenhuizen (oude stijl ) in 2013, gaat het met heel veel oudere niet goed,  ze wonen vaak eenzaam, onzeker en vaak verward door de papieren rompslomp wat “zorg” met zich meebrengt in hun eigen huis of huurwoning.  Velen van deze oudere mensen zouden graag in een bejaardenhuis willen wonen, waar ze gezellig hun oude dag konden slijten.

Tegenwoordig bestaan er verzorgingstehuizen waar je alleen maar kunt wonen als je echt  hulpbehoevend bent geworden of zware verpleging nodig hebt. Maar er blijft een te grote groep oudere mensen over, die nu noodgedwongen in hun huis zitten en daar helemaal niet meer willen wonen  of niet meer kunnen wonen, en dat is geheel onterecht. In heel veel gemeentes worden dan activiteiten georganiseerd waar sommigen van deze groep ouderen gebruik van kunnen maken, maar veel ouderen hebben daar totaal geen behoefte aan, en hebben daar ook helemaal geen zin in, dit is dus ook geen oplossing, dit is voor veel mensen slechts noodgedwongen bezigheidstherapie.

Onze oudere hebben het recht op een goed leven op hun oude dag, ze behoren niet een leefsituatie te wonen waarin ze vereenzamen of bang zijn om door het huis te lopen omdat zij kunnen vallen. Ze behoren ook niet  in een leefsituatie terecht te komen waarin zij zich zelf gaan verwaarlozen omdat de zin in hun leven totaal verdwenen is.   Nee, zoals het nu gaat hoort het niet, wij moeten proberen dit stoppen, teken deze petitie mee, zodat dit thema eens besproken wordt in de tweede kamer, met de hoop dat onze ouderen weer  “kunnen kiezen” om gezellig bij elkaar te wonen met  hulp ter plekken.

Een weetje bij dit onderwerp is ook, dat het huizentekort in Nederland ook voor een groot deel opgelost kan worden!

Vriendelijke groet,

Bennie Jongenelen

Delen op facebook zou mooi zijn.