Geen asielopvang in Veldwijkerbos Ermelo

Petitie gericht aan de Gemeenteraad en B&W van Ermelo.

Ondergetekenden verzoeken de gemeente Ermelo om af te zien van een asielzoekersopvangkamp aan de Horsterweg te Ermelo.

Ten eerste dient een dergelijke bestuurlijke keuze voorgelegd te worden aan betrokkenen (inwoners van Ermelo, middenstanders en ondernemers) zodat er een zorgvuldige belangenafweging kan plaatsvinden en alternatieven kunnen worden onderzocht. Deze consultatie heeft nog niet plaatsgevonden.

Ten tweede is de gekozen locatie is ons inziens ongeschikt. Hiervoor zijn ondermeer de volgende argumenten:

1 Ligging ten opzichte van het dorp. Het beoogde terrein ligt aan drie zijden ingesloten tussen een doorgaande weg (Kolbaanweg) en weilanden in het westen en de spoorlijn Amersfoort Zwolle in het oosten. Harderwijk ligt in het Noorden maar niet op loopafstand. Daardoor ontstaat er een soort ‘fuik’: de bewoners kunnen alleen via de Horsterweg, de Van der Hooplaan en de Van den Berghlaan naar het vlakbij gelegen centrum van Ermelo, Veldwijk of de Koninginnebuurt. Te verwachten valt dat dit overlast zal geven in centrum en genoemde woonwijken.

2. Natuurbeheer. Het gekozen terrein is veel te klein voor de geplande (circa) 75 wooncontainers en tenten voor voor dagverblijf, sanitaire voorzieningen en kantoren. Er zal op behoorlijke schaal grote bomenkap moeten plaatsvinden waardoor er schade aan dit (beschermde) stukje groen in Ermelo toegebracht wordt.

3. Ontsluiting. Het beoogde terrein kan momenteel alleen via een smal bospad dat uitkomt op de Horsterweg bereikt worden. Dit smalle pad is niet geschikt voor vrachtverkeer, dat wel nodig zal zijn voor de plaatsing van containers en aanleg overige faciliteiten. Het pad zal aanzienlijk verbreden en geasfalteerd moeten worden. Ook dit zal schade toebrengen aan de natuur. Tevens zal schade aan de bodem en boomwortels worden veroorzaakt door de aanleg van rioleringsbuizen en elektriciteitskabels.

4. Verkeersstromen en parkeren. Dagelijks zullen ambtenaren van het COA naar het kamp reizen om de zaak in banen te leiden, te zorgen voor eten en en registratie. Dit zal een extra verkeersstroom op gang brengen op de Horsterweg, wat een van de drukste toegangswegen is van Ermelo. Auto’s kunnen maar via een route het terrein op. Langs de  Horsterweg zijn geen parkeermogelijkheden.

6. Openbare orde en - mogelijke - overlast.  300 mensen die overdag (en ’s nachts) niets te doen hebben vormen een serieuze belasting voor het kleine centrum van Ermelo. Dit is een reëel probleem zo blijkt uit de sitiuatie in sommige andere plaatsen, zoals bijvoorbeeld het dorpje Zoutkamp in Groningen. Het is daarom belangrijk om goed na te denken over de locatie van opvang en de noodzaak van zoeken en bewaren van draagvlak onder de omwonenden. De aanwezigheid van een opvangkamp in het centrum van Ermelo kan een aanzuigende werking hebben op zogenaamde veiligelanders en daarmee leiden tot problemen op het gebied van handhaving openbare orde. De gemeente heeft onvoldoende capaciteit om die problemen het hoofd te bieden.

Dit alles overwegende is ons inziens de conclusie dat – los van hoe je in zijn algemeenheid over asielopvang denkt – de beoogde locatie in aan de Horsterweg, vlak naast het spoor en vlakbij het centrum van Ermelo ongeschikt is voor een asielzoekerskamp voor 300 personen.

Daarom verzoeken ondergetekenden B & W en Raad van Ermelo om van dit plan af te zien dan wel een andere, geschikte locatie te zoeken.

Maarten Mestrom, inwoner van Ermelo    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Maarten Mestrom, inwoner van Ermelo om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.

We zullen uw telefoonnummer niet openbaar online weergeven.