Verbod op kleutertoetsing

Quoted post

K.

#101

2013-05-26 12:34

Ik ben 33 en inmiddels tien jaar kleuterjuf. En nee, ik ben dus geen oud klosser, maar heb gewoon een pabo achtergrond. Gelukkig heb ik stage gelopen bij echte kleuterjuffies en heb ik van mezelf een heel scherp gevoel voor wat jonge kinderen nodig hebben, want op de pabo krijg je het niet meer mee tegenwoordig. Ja, er zijn absoluut nog goede, echte, jonge kleuterjuffen en -meesters, maar die hebben het in zich zitten en hebben het niet geleerd. Ik word er knap moedeloos van als ik zie wat ik tegenwoordig allemaal met mijn kleuters MOET. En worden ze daar nou zoveel beter van? De resultaten laten zien dat dit dus niet het geval is. Kinderen van 2013 niet meer in alles hetzelfde als kinderen van 1983, dat is waar. De maatschappij is veranderd (verhard, versneld, helaas) en ik onderschrijf absoluut dat jonge kinderen nu ook vaak andere behoeften hebben dan 30 of 40 jaar geleden, maar de behoefte aan SPELEN is er nog steeds. Laten we weer eens gaan zien dat DAAR de kansen liggen. Kinderen leren zoveel door spel. Laten we weer gaan toneelspelen, zingen, vertellen, kleien en bakken in plaats van de kleine koppies volstoppen met letters voordat ze daar aan toe zijn en stress opwekken met toetsen. Als het aan mij lag, gooide ik direct het roer om, liever gisteren dan vandaag. Maar ja, zolang ons van bovenaf wordt opgelegd op deze weg door te gaan, zijn onze handen gebonden. Daarom staat mijn handtekening onder deze petitie!

Reacties


Gast

#108 Re:

2013-05-26 15:47:37

#101: K. -

Top reactie! helemaal mee eens!