Verdubbeling inschrijvingsgeld DKO: Nee! Brief aan Minister Smet

nailsigh

/ #474 gebrek aan visie

2013-01-20 20:46

Verhoging van het inschrijvingsgeld getuigt niet van een visie op de toekomst.

Misschien heb ik na een loopbaan van 36 jaar in het DKO, zowel leerkracht als directeur, een beetje kennis verzameld over een onderwijsniveau dat mij nauw aan het hart ligt.
En inderdaad, mijnheer de minister, een nieuw decreet voor het deeltijds kunstonderwijs is dringend en noodzakelijk. Niet alleen om nieuwe doelgroepen te bereiken en dit onderwijs inhoudelijke te vernieuwen maar vooral om dialogen op te starten tussen de studierichtingen.
En inderdaad, mijnheer de minister, mag de financiering ter discussie staan.

Dat u deze hervormingen echter stilzwijgend aangrijpt om een doelstelling van de Vlaamse regering te realiseren, nl. het aantal ambtenaren met 6% te verminderen tegen 2014, is wraakroepend.
Want....niemand zal er aan twijfelen dat de door u voorgestelde inschrijvingsgelden, in welke studierichting ook, gevolgen zullen hebben voor de leerlingenaantallen en deze sneeuwbal ( ik kijk net buiten) terecht komt in het gezicht van het onderwijzend- en administratief personeel.
Uw ambtenaren!
- dergelijke verborgen agendapunten/besparingen zijn niet nieuw voor 'onze' beleidsmensen. Toen ook Vlaanderen in 1992 de "maastrichtnorm" mee moest helpen behalen voerde men 'aanwendingspercentages' in voor het onderwijs. Deze besparingen in het DKO gelden tot op vandaag ondanks het halen van die norm.

Bovendien waagt u zich op glad ijs (ik kijk nog eens naar buiten) want een drastische inkrimping van het aantal leerlingen en bijgevolg het aantal lesuren zal de organisatie van sommige kleinere landelijke teken- of muziekscholen op de helling zetten - of is dit evenzeer een onderdeel van uw verborgen agenda om op die manier verplichte fusies uit te lokken op de kap van het personeel.

Deeltijds Kunstonderwijs is geen 'prioritair' onderwijs is een uitspraak van Luc Vandenbossche, in het verleden ook verantwoordelijk voor ons onderwijsniveau in de Vlaamse regering en uw patijgenoot.
Klare taal voor een rechtlijnig minister die hierin nooit een missie zag om het DKO uit te roeien.

Indien u toch goede bedoelingen hebt, vraag ik u te pleiten voor een voorlopig status quo van het urenpakket tot uw hervormingen hun deugdelijkheid en duidelijkheid bewijzen en dit onderwijs financieel mogelijk blijft voor alle leeftijdscategorieën ongeacht hun inkomen.