Steun Theater aan de Stroom (TAS)


Gast

/ #163

2012-02-29 18:29

"Dramaturgie en een speelstijl uit het verleden" dus. Al naargelang uw ingesteldheid kan dat een compliment of een verwijt zijn. Wat het in dit geval is, is overduidelijk.
Nu heb ik altijd gevonden dat het verleden op cultureel vlak een rijke schatkamer is wier schatten te zien zijn in musea en bibliotheken, klassiek naast hedendaags, en die terecht gekoesterd worden. Vreemd genoeg geld dat niet voor de podiumkunsten. Daar moet alles hedendaags, en dan vooral 'vernieuwend' zijn. Je zou denken dat men zijn les geleerd had met de vernieuwing van het oude Raamtheater en hoe dat uitgedraaid is. Maar nee.
Ik heb ook altijd gevonden dat er diversiteit moet zijn en dat alle theaterliefhebbers aan hun trekken moeten kunnen komen. Maar nee, traditioneel theater moet zoniet afgeschaft, dan toch niet gesubsidieerd worden. Een heel klein percentage van de subsidiekoek gunnen aan een gezelschap dat traditioneel theater brengt en daar veel volk mee lokt, is dat nu zoveel teveel gevraagd. En kan men ook eens rekening houden met zaalbezetting. Het TAS speelt niet voor vier man en een paardekop, dat heb ik al bij herhaling kunnen vaststellen. De subsidiepot wordt gevuld met het belastinggeld van iedereen en daarom zou men ook met iedereen rekening moeten houden. Maar nee.
Komt daar nog bij dat ik wel eens zou willen weten wie van die preadviseurs er al is komen kijken naar die dramaturgie en die speelstijl uit het verleden.
Jammer genoeg is morele steun niet hetzelfde als financiële, maar als er genoeg reacties komen is het kalf misschien nog niet verdronken. Hou er in elk geval de moed in.

Monique La Roche