€200 en nog veel meer: GEEN STIJL


Gast

/ #307

2011-10-21 14:41

De ontwikkelingen in de GGZ zijn rampzalig voor de doelgroep waarmee ik mee werk. Als kinder- en jeugdpsychiater in Amsterdam Zuid Oost en West werk ik veel met sociaal zwakke gezinnen. Het zou een groot problemen zijn als de ouders een eigen bijdrage moeten betalen. Het is nog problematisch dat tolken niet mee worden vergoed. Mijn populatie bestaat voor 60- % uit allochtone gezinnen. Er is niet altijd een tolk nodig, maar vaak wel. Als dat niet meer vergoed wordt zullen behandelingen veel moeilijker worden, langer duren en daardoor veel meer kosten! Als ouders uit deze sociaal zwakke gezinnen afspraken niet nakomen, vergeten (komt veel voor in deze populatie) een no show zelf moeten betalen, dan stapelen de problemen zich alleen maar op. Of de instellingen - die de moeilijkste categorie bedienen - zullen in de financiele problemen komen. Marktwerking is desastreus voor goede zorg van mensen aan de onderkant van de samenleving. En veel psychiatrische patienten leven aan de onderkant van de samenleving