Master-basispsychologen bijten op een houtje: MSc in de Psychologie zonder BIG-reg. is niets waard!

gast

/ #85

2016-03-29 10:38

Ik teken de petitie. Maar ik heb wel een flinke kanttekening. Ik ben psycholoog MSc en gestalttherapeut. Na mijn studie heb ik verschillende banen gehad (sociotherapeut in de forensische psychiatrie, gezinsbegeleider, gedragswetenschapper jeugdzorg) en daarmee hele waardevolle ervaring opgedaan. Daarna een eigen praktijk gestart in combinatie met een superleerzame vierjarige postdoc/posthbo opleiding bij het Kempler Instituut. Ik word nu door een aantal zorgverzekeringen gedeeltelijk vergoed uit de aanvullende verzekering. Ik doe mijn werk goed (afgaand op reacties van clienten en behandelresultaten) en heb een leuk lopende praktijk.

In mijn opleiding bij het Kempler Instituut heb ik precies die dingen kunnen leren die ik nog miste. Het belangrijkste is dat ik heb geleerd hoe ik mezelf en de therapeutische relatie optimaal kan benutten/hanteren en de belangrijke anderen van de client intensief bij de hulp te betrekken. Minder techniek en meer relatie! Nu werk ik zonder GZ-opleiding effectief en met plezier en zonder verzekeringscircus.

Dus hoewel ik ervoor ben dat de universiteiten gaan opleiden tot registratie in het Big-register, zou ik graag zien dat er meer naar kwaliteit en inhoud gekeken wordt en minder naar de inmiddels een soort heiligverklaarde GZ-opleiding.