Stop de sanctie op het her-examen voor de WRM Praktijkbegeleiding

Een kritische belanghebbende

/ #97 Wiens belang wordt hier nu gediend?

2011-10-05 15:18

Verkeersveiligheid is een groot goed. De partij die bij uitstek is aangewezen om veilige deelname aan het verkeer te beoordelen is het CBR. Rijschoolhouders zijn vrije ondernemers en hebben, om zich bevoegd te kunnen vestigen, via rechtsmatige en rechtsgeldige wijze hun bekwaamheid daarvoor via het IBKI moeten laten vaststellen. Uiteindelijk blijft het CBR de partij die, als poortwachter, de resultaten van deze rijschoolhouders/instructeurs controleert. Natuurlijk is bijscholing en actualisatie van kennis en vaardigheid in de branche van belang en daar mogen regels voor gelden. Uiteindelijk zal de vrije markt bepalen voor welke rijschoolhouders/instructeurs een plaats op die markt zal blijven. De toegevoegde waarde van een ultieme 5-jaarlijkse toets voor rij-instructeurs is nihil. Eén poortwachter (het CBR) is genoeg en maakt de bestuurbaarheid van het systeem van kwaliteitscontrole en -handhaving veel gemakkelijker en goedkoper. De markt reguleert zichzelf echt wel.
Het lijkt er nu een beetje op dat er bij het instellen van deze 5-jarige toets vooral is nagedacht over de continuïteit van bepaalde overheidsdiensten.
Conclusie: Zorg als overheid voor één sterke poortwachtersfunctie (CBR) en eveneens voor een reëel bijscholingskader en laat de rest over aan de markt.