RedhetIJssportcentrumEindhoven

Gast

/ #116

2015-04-24 13:33

Jaren geleden ben ik in Eindhoven begonnen met schaatslessen noren. Dat beviel heel goed. Inmiddels is er ook een 400-meter baan in Tilburg gekomen, dus daar schaats ik nu. Densondanks ben ik wel van mening dat er ook in een grote stad als Eindhoven een schaatsbaan moet zijn/blijven, was het er alleen maar om te doen dat het anders veel te druk wordt in Tilburg ;-) De schaatstarieven (paspartout !) in Eindhoven zijn bovendien vele malen gunstiger dan in Tilburg, wat voor mij reden is geweest, om na de bouw van de Ireen Wüstbaan nog een tijd in Eindhoven te blijven schaatsen op de 400-meter baan.
Ik denk ook dat Eindhoven zeker wat betreft de recreatie ijshockey / kunstschaats disciplines meer sfeer en mogelijkheden heeft te bieden dan Tilburg.
Er zouden nu plannen zijn, om het terrein beschikbaar te maken voor modernere sporten, die nu meer "in" zijn. Ik vind het echt absurd, om daarvoor een schaatsbaan op te offeren. Is er al onderzocht, hoe lang deze nieuwe sporten "in" blijven ??? De schaatssport is van alle tijden geweest, voor jong en oud en alle lagen van de bevolking ! Je ziet geregeld (groot-)ouders met hun (klein-)kinderen op de ijsbaan. Zien we daarentegen opa of oma al  aan een klimwandje hangen ?? Schaatsen is ook een sport, waarvoor je qua uitrusting niet echt gek veel nodig hebt en wat je zo duur kunt maken als je zelf wilt. Vooruit: een stel nagano gold vikings zijn dan wat aan de prijs, maar met goedkopere schaatsen kom je ook een heel eind. Zet die kosten eens af tegen een voetbal-of hockey-outfit en een lidmaatschap van een sportclub ! 
Indien het er om gaat, meer "sport-deelnemers" (en daarmee ook meer geld) naar een terrein te krijgen, dan kun je ook energie steken in het promoten en meer in de belangstelling zetten van de schaatssport. Een ijsbaan kost de gemeente klauwen met geld, maar er valt vast nog de nodige winst te behalen met een andere tarievenstructuur en energie besparende maatregelen. Aan de TU Eindhoven zijn er bovendien vast en zeker genoeg knappe koppen werkzaam danwel studerend, die iets moois kunnen bedenken voor wat betreft de isolering van de ijsbaan en wellicht ook een "gesloten" energie systeem voor de ijsbaan i.c.m. het naastgelegen zwembad Tongelreep.  Pak je het allemaal een beetje slim aan, dan kun je Eindhoven ook hierin weer inoverend op de kaart zetten !
Dus . . . gemeene Eindhoven: houdt die ijsbaan in stand en investeer in een modernisering van de technieken van deze ijsbaan !